Sjømatbedriftene

Ber om fradrag i grunnrenteskatten for verdistigning av markedsarbeid.

Del

Sjømatbedriftenes administrerende direktør, Robert H. Eriksson, ber om fradrag i grunnrenteskatten for verdistigning av markedsarbeid.

Administrerende direktør i Sjømatbedriftene ber om fradrag i grunnrenteskatten for verdistigning av markedsarbeid.
Administrerende direktør i Sjømatbedriftene ber om fradrag i grunnrenteskatten for verdistigning av markedsarbeid. Sjømatbedriftene Sjømatbedriftene

Sjømatbedriftene mener bestemt at markedsaktiviteten den enkelte bedrift, og Sjømatrådet utfører har en direkte effekt på verdien av laksen og størrelsen på beskatningsgrunnlaget for grunnrenteskatten.

-Det er liten tvil om at markedsarbeidet bidrar til å øke verdien, og at dette er verdistigning som skjer etter sjøfasen. Det vil derfor også være helt naturlig at selskapene får fradrag for dette i grunnrenteskatten, sier Eriksson

Sjømatbedriftene har over tid hatt dialog med Skatteetaten knyttet til dette spørsmålet, og oppfatter dialogen så langt som positiv.

-Men det er nå viktig at vi får en avklaring fra Skatteetaten på dette, både med tanke på nødvendige korrigeringer av skattemeldingen for 2023, og ikke minst for fremtidige skattemeldinger, sier Eriksson.

Eriksson mener det viktigste er å få aksept for prinsippet om at markedsarbeidet kan trekkes fra, og at det er viktig å få på plass en ordning som er lett å praktisere og administrere for både den enkelte virksomhet og skattemyndighetene.

Sjømatbedriftene har i dette arbeidet bedt Sjømatrådet se nærmere på effekten av eget markedsføringsarbeid på lakseprisen.

I Sjømatrådets svar til Sjømatbedriftene vises det til Kaiser (2015) som finner en gjennomsnittlig benefit-cost ratio av markedsføringen i intervallet 4,95 til 9,53. Dette innebærer at for hver krone investert i markedsføring gjennom Sjømatrådet, øker avkastningen til oppdretterne med mellom kroner 4,95 og kroner 9,53.

-Ettersom lakseprisen varierer mye, er det naturlig at markedsføringseffekten justeres for ulike prisnivå. Dermed vil en bedre løsning være å regne effekten som en prosentdel av lakseprisen. Vi har derfor bedt Sjømatrådet beregne effekten av sin markedsføring, sier Eriksson.

Med dette som utgangspunkt har Sjømatrådet kommet frem til at lakseprisen ville vært 0,98 – 1,89 prosent lavere uten Sjømatrådets markedsføring av norsk laks. Sjømatrådet skriver i sitt svar til Sjømatbedriftene: «Med to ytterpunkter for estimatene, kan en tilnærming være å bruke gjennomsnittet av estimatene for å anslå effekten mer presist. Dette gjennomsnittet er 1,435 prosent.»

-Derfor har vi sendt over et forslag til sjablongfradrag på 1,435 prosent for 2023. Vi ser videre for oss en individuell beregning for hvert havbruksselskap basert på oppnådde salgsinntekter i 2023, sier Eriksson, og begrunner dette nærmere.

-Alternativet ville vært og tatt utgangspunkt i NASDAQ-priser. Men ved å ta utgangspunkt i en individuell beregning anser vi det for å gi et mer nøyaktig fradrag siden det ved egenfastsetting av prisene for 2023 skal tas utgangspunkt i selskapenes oppnådde salgsinntekter for laks, ørret og regnbueørret. NASTAQ-prisen omfatter som kjent dessuten kun laks, slik at prisen ikke vil være representativ for ørret og regnbueørret, sier han.

Eriksson venter utålmodig på en endelig avklaring hos Skatteetaten, og ber om at dette blir prioritert slik at man kan få avklart dette raskt.

-Det viktigste nå er å få på plass en aksept for at selskapene kan få fradrag i grunnrenteskatten for verdistigning i markedsarbeidet. Vårt forslag om sjablongfradrag bør være noe som også skatteetaten kan tilslutte seg, avslutter Eriksson.

Kontakter

Om Sjømatbedriftene

Sjømatbedriftene er en nasjonal, politisk uavhengig næringsorganisasjon som representerer alle ledd i sjømatnæringen fra produksjon til salg. Vårt formål er å utvikle sjønæringene på en samfunnsmessig ansvarlig og miljømessig bærekraftig måte. På samme tid skal vi ivareta medlemmenes interesser – både næringspolitisk, økonomisk, faglig og sosialt.

Følg pressemeldinger fra Sjømatbedriftene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sjømatbedriftene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sjømatbedriftene

Regjeringens permitteringsbløff for fiskeindustrien23.9.2024 09:36:09 CEST | Pressemelding

I slutten av juni annonserte, arbeids- og inkluderingsminister, Tonje Brenna, og fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss, at regjeringen ville utvide dagpengeperioden for de permitterte i fiskeindustrien, fra 26 uker til 52 uker innenfor en periode på 18 måneder. Først nå annonserer de at den vil gjelde fra 1. desember i år, i tillegg blir det innført lønnsplikt. Sjømatbedriftene føler det hele fremstår som et narrespill ovenfor både ansatte og bedrifter.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye