UiO - Det humanistiske fakultet

Avslører sammenhenger mellom høytlesning, skjermtid og språkutvikling hos norske småbarn

Del

Ny forskning fra Universitetet i Oslo avdekker en positiv sammenheng mellom hvor mange ord ett- og toåringer kan, og hvor ofte de blir lest for. Toåringer som ser mye på skjerm kan færre ord.

Mann med barn på fanget som leser.
Foto: Colourbox.com

I en ny studie, som nylig er publisert i tidsskiftet Journal of Child Language, analyserte forskere data fra 1442 norske barn på ett og to år. Barnas foreldre rapporterte hvor mange ord barna kunne si eller forstå, hvor ofte de ble lest for, og hvor mye tid barna brukte på skjerm hver dag.

Resultatene viste at ett- og toåringer som ble lest mer for av foreldrene sine hadde større ordforråd enn sine jevnaldrende, mens toåringer som brukte mer tid på skjerm hver dag hadde et mindre ordforråd enn sine jevnaldrende. Forskerne fant ingen sammenheng mellom skjermtid og ordforrådet hos ettåringer.

– Disse resultatene viser en assosiasjon mellom aktiviteter og språkutvikling allerede de første årene av barnets liv, og gir støtte til generelle anbefalinger om å lese mer, og kanskje også redusere skjermtiden, for de minste barna. Framover må vi finne ut hvilke konsekvenser kvaliteten på skjermtid kan ha for språkutvikling, sier språkforsker og en av forfatterne bak studien, Audun Rosslund.

Lesing kan være positiv pakke for læring av ord

Selv om studien ser på sammenhenger, og ikke kan fastslå om det er høytlesning og skjermbruk i seg selv som påvirker språkutvikling, tror forskerne at det varierte språket som finnes i bøker og det unike samspillet som oppstår mellom foreldre og barn under høytlesning, utgjør en positiv pakke for læring av nye ord. Mye skjermtid reduserer muligens mulighetene for andre, mer interaktive aktiviteter som kan bidra mer positivt til språkutvikling.

Studien viste også at den positive sammenhengen mellom høytlesning og antall ord ettåringene kunne si var enda sterkere i familier der mor hadde lavere utdanning. Dette hevder forskerne kan være gode nyheter for tiltak som tar sikte på å utjevne forskjeller i tidlig læring.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

portrett av mann
Audun Rosslund, språkforsker ved Universitetet i Oslo
Foto: UiO
Last ned bilde
Illustrasjon: Sammenheng mellom høytlesning og ordforråd hos ett- og toåringer (venstre), og daglig skjermtid og ordforråd hos to-åringer (høyre). Rettigheter: Audun Rosslund, UiO
Illustrasjon: Sammenheng mellom høytlesning og ordforråd hos ett- og toåringer (venstre), og daglig skjermtid og ordforråd hos to-åringer (høyre). Rettigheter: Audun Rosslund, UiO
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra UiO - Det humanistiske fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det humanistiske fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det humanistiske fakultet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye