Pensjonistforbundet

Pensjonistforbundet vant fram: - Et viktig skritt i riktig retning

Pensjonistforbundet ble hørt - tannhelseutvalget foreslår at tannhelse inngår i egebnandelsordningen. - Dette er et viktig skritt i riktig retning, som vi krever at regjeringen følger opp, sier forbundsleder Jan Davidsen.

Det kan ikke være økonomien som avgjør om du skal ha en god tannhelse, mener Pensjonistforbundet. iStockfoto

Regjeringen fikk i dag overlevert den offentlige utredningen «En universell tannhelsetjeneste». - Utvalget har mange spennende betraktninger og forslag, sier Davidsen.  – Vi er enige med utvalget i at det offentlige ansvaret for tennene må utvides. Vi er glade for at det foreslår at alle må gis rett til nødvendige tannhelsetjenester og at tannhelse må være integrert i øvrige helse- og omsorgstjenester.

- Tannhelse skaper et unødvendig økonomisk og sosialt skille i Norge, sier Davidsen. – Mange eldre slutter å gå til tannlege grunnet økonomien, og kommunehelsetjenesten er ikke alltid like flinke til å følge opp de mest sårbare eldre.

-- Vi ser nå frem til å gi vårt høringssvar og arbeide videre for en god og forsvarlig tannhelse for eldre. God munn- og tannhelse har stor betydning for den generelle helsen gjennom hele livet, understreker Davidsen.

For likeverd, initiativ og trygghet

Pensjonistforbundet er landets største organisasjon for pensjonister og har 255 000 medlemmer. Pensjonistforbundet har fylkesforeninger i alle fylker og om lag 700 lokallag og -foreninger spredt over hele Norge. Vi er partipolitisk nøytrale og jobber med å påvirke myndighetene til å skape et mer aldersvennlig samfunn. Noen av kampsakene våre er å få tilbake forhandlingsretten på alderspensjon, å heve minstepensjonen for enslige, å fjerne underreguleringen av pensjon og økt kvalitet og verdighet i eldreomsorgen.

Følg pressemeldinger fra Pensjonistforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Pensjonistforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Pensjonistforbundet