Sparebanken Sør

Tidenes satsing på jentefotball

Sparebanken Sør gir gjennom Sør-fondet nesten 19 millioner kroner til NFF Agder sin satsing på jentefotball.

Eva Kvelland, Trond Skjæveland, Elin Hjemdal, Therese Robstad -Johannessen, Yngvar Håkonsen og Nina Geelmuyden. Sparebanken Sør

– Fotballen i Agder ligger dessverre på et bunnivå i nasjonal sammenheng når det gjelder andelen kvinner, sier Yngvar Håkonsen, daglig leder i NFF Agder, og utdyper: Kun 10 % av trenerne i Agderfotballen er kvinner, på landsbasis er 15 % kvinner. Agder har kun 3 % kvinnelige dommere, på landsbasis er tallet 9 %. I Agder er det kun 15 % kvinnelige fotballedere, på landsbasis er det 23 %. I Agder er det kun 25 % kvinnelige fotballspillere, på landsbasis er det 31 %.

Nå vil banken i samarbeid med NFF Agder fremme jentefotballen, ikke bare i Agder, men også i Telemark, på Bryne og i Sandefjord.

Vi ønsker å løfte frem jentefotball, og ikke bare spillerne, men trenerne, dommerne og lederne. Det er en stor og viktig jobb som må gjøres og vi er glade for at Sparebanken Sør gjennom Sør-fondet kan bidra med midler til dette, sier Eva Kvelland.

Hun er konserndirektør for mennesker og kommunikasjon i Sparebanken Sør, og også styreleder i bankens gavestiftelse Sør-fondet.

9 delprosjekter skal sikre flere jenter

NFF Agder har utarbeidet 9 delprosjekter som skal gjennomføres i perioden 2025-2027. De skal jobbe målrettet med å få flere jenter til å spille og beholde dem lenger i fotballen.

Det innebærer å utdanne, skolere og øke kompetansen på flere kvinnetrenere og trenere som trener jenter, øke andelen kvinnedommere, samt øke andelen kvinner med ledende roller i fotballen.

– Vi er sikre på disse prosjektene vil bidra til en reell forbedring, sier Elin Hjemdal, klubbutvikler i NFF Agder.

De 9 delprosjektene er:

• Gratis fotballskole & toppklubb besøker breddeklubb
  • Jentefotballens dag i klubb
  • Jentefotballens dag i krets
  • Årets jentefotballklubb
  • Grasrottrener-kurs for kvinner og mentale prosesser
  • Jentekeeper
  • Kvinnelig dommerutvikling i krets og klubb
  • Gratis fotballseminar med lederkvinnen i fokus
  • Gratis NFF Fotballederkurs for kvinner

– Tildelingen er en del av vår markering av at banken er 200 år, og vi er sikre på at denne gaven treffer bredt og kommer mange til nytte og glede, sier Kvelland.

– 3-årig prosjekt

– Gaven fra Sør-fondet er helt avgjørende i dette 3-årige prosjektet. Uten denne støtten kunne vi rett og slett ikke gjort dette store løftet, sier Håkonsen.

– For å få til bedring og endring av holdninger må vi jobbe med dette over tid, og derfor er dette et 3-årig prosjekt, sier Hjemdal.

Det skal ansettes en person som sammen med Hjemdal skal ha hovedansvaret for satsingen, men flere i NFF Agder vil bidra i dette viktige arbeidet.

NFF Agder vil involvere Telemark, Bryne (Time, Klepp og Hå) og Sandefjord i prosjektet, og vil samarbeide med dem for å rulle ut prosjektene også i deres områder.

– Nå gleder vi oss til å sette i gang, og vi er utrolig takknemlige for at vi har fått denne muligheten fra Sparebanken Sør, avslutter Håkonsen.

Eva%20Kvelland%20overrekker%20sjekken%20p%E5%2019%20millioner%20til%20Elin%20Hjemdal%20og%20Yngvar%20H%E5konsen
Eva Kvelland, Elin Hjemdal og Yngvar Håkonsen Sparebanken Sør

Om Sparebanken Sør

Sparebanken Sør er en av landets største regionsparebanker med hovedkontor i Kristiansand. Banken har i alt 31 kontorer fordelt på Agder, Vestfold, Telemark og Rogaland.

Sparebanken Sør

www.sor.no