Høyskolen Kristiania

Høythengende pris til Kristiania

Del

HK-dir har tildelt Høyskolen Kristiania utdanningskvalitetsprisen for vårt arbeid med prosjektet Læring i vurdering.

Prosjektets arbeidsgruppe, fra venstre: Annette Sørensen, Hilde Skjerve, Lars Erik Braaum, Aase Sætrang, Benedicte R. Blom, Emil Trygve Hasle Hoff.
Prosjektets arbeidsgruppe, fra venstre: Annette Sørensen, Hilde Skjerve, Lars Erik Braaum, Aase Sætrang, Benedicte R. Blom, Emil Trygve Hasle Hoff. Kristiania

— Vi er så stolte av at det omfattende arbeidet vi har gjort med utviklingen av Læring i vurdering, det betyr mye for oss at dette blir sett og satt pris på, sier Benedicte Røer Blom.  

Hun er leder for Avdeling for pedagogisk utvikling ved Høyskolen Kristiania, og er medlem av arbeidsgruppen som har ledet arbeidet med prosjektet Læring i vurdering. 

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel offentliggjorde årets prisvinner under Konferanse for høyere utdanning i Oslo torsdag 26. september. 

«Får jeg dette på eksamen»?

– I undervisning stiller studentene ofte spørsmålet: «Kommer dette på eksamen?» eller «Må jeg lese all pensumlitteratur til eksamen?». Undervisere på vårt institutt for trening og helse opplevde at studentene arbeidet bevisst frem mot de avsluttende eksamenene. Selv om underviserne tilrettelegger for ulike læringsaktiviteter med mål om å utvikle kompetanse som fremtidens arbeidstakere trenger, nedprioriterer studentene disse læringsaktivitetene dersom emnet avsluttes med en skriftlig «skoleeksamen», forteller Røer Blom. 

– Dette ønsket underviserne og avdeling for pedagogisk utvikling å gjøre noe med. Vi ville teste ut ulike eksamensformer og hvordan de påvirket læringsutbyttet, som samspiller bedre med læringsmetodene det legges opp til, slik at studentene blir bedre rustet for det arbeidslivet de skal ut i, sier hun. 

Kritisk behov i høyere utdanning 

– Gratulerer så mye til Høyskolen Kristiania med vel fortjent pris. I dette prosjektet adresserer de et aktuelt og kritisk behov i høyere utdanning. Vurdering er noe av det viktigste sektoren jobber med i dag, sa statsråden under utdelingen. 

Godt samarbeid internt 

– Det er fantastisk moro å få denne prisen. Det er spesielt verdt å trekke frem at vi har samarbeidet så godt mellom avdelinger i faglig og administrativ linje. Vi ville ikke fått til disse prosjektene uten en ledelse som bevilger midler til pedagogisk utvikling hvert år, sier Benedicte Røer Blom. 

– Å få denne prisen med midlene som følger med, betyr at vi kan jobbe videre med arbeidsgruppen og få større spredning i andre fagmiljøer, til glede for studenter på andre institutter ved høyskolen, avslutter Røer Blom. 

Studentmedvirkning og arbeidsrelevans 

– Arbeidet med Læring i vurdering har vært av stor betydning for videreutviklingen av utdanningskvaliteten ved Høyskolen Kristiania, på tvers av avdelinger, sier rektor Trine J. Meza. 

– Arbeidsgruppen har vært grobunn for mange spennende vurderingsprosjekter der studentmedvirkning og arbeidsrelevans har stått sentralt. Det betyr svært mye å vå annerkjennelse for dette omfattende arbeidet gjennom Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning. Som rektor er jeg stolt og glad, og jeg håper at prisen vil være en inspirasjon til videre kvalitetsarbeid både internt på Kristiania og for sektoren generelt, sier hun. 

Fakta - Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning

Utdanningskvalitetsprisen blir delt ut hvert år av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Prisen er på en million kroner. Prisen belønner fremragende arbeid med utdanningskvalitet og skal stimulere institusjoner og fagmiljø til systematisk arbeid med å viudereutvikle kvaliteten i utdanningene sine. Nominasjonen er vurdert av en jury som består av norske og svenske ekstperter og to representater fra Norsk studentorganisasjon.

Mer om Utdanningskvalitetsprisen:

https://hkdir.no/utlysninger-og-tilskudd/utdanningskvalitetsprisen-for-hoyere-utdanning

Kontakter

Lenker

Høyskolen Kristiania

Høyskolen Kristiania er en ideell stiftelse som har demokratisert utdanningen i hele Norge siden 1914, i starten som brevskolen NKS.​

Vi tilbyr utdanning av høy kvalitet til hele Norge, og våre studenter er blant dem med høyest gjennomføringsgrad i sektoren.​ Kristiania har cirka 17.000 studenter i Oslo, Bergen og vi er en av de største på nett.

Kristiania har ambisjoner om å bli universitet​ ​fordi universitetstittel driver frem institusjonenes utvikling i en sektor som stadig blir mer internasjonal og konkurranseutsatt. Kristiania skal bli universitet - til studentenes, arbeidslivets og Norges beste. 

Høyskolen Kristiania rød logo

Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye