Innovasjon NorgeInnovasjon NorgeInnovasjon Norge

Dette er de nye klyngene i Norwegian Innovation Clusters

I dag kunngjøres de nye medlemmene til klyngeprogrammet Norwegian Innovation Clusters. 11 klynger fra hele landet er tatt inn i programmet.

Gruppebilde av Delphine Costa, (Life Science Cluster), Bent Gjendem (Finance Innovation), Naomi Ichihara Røkkum (Construction City Cluster), Robin Løvslett (Norwegian Space Cluster), Wanja Bordewich (Cyber Security Cluster), Bård Stranheim (Powered by Telemark), statssekretær Vegard Grøslie Wennesland i Nærings- og fiskeridepartementet, direktør for strategisk stab Eva Camerer i Innovasjon Norge, Keith Mellingen (VRINN), Benedikte Bekkevold Hansen (Norsk senter for sirkulærøkonomi), Thomas Bjørdal (Renergy), Ole Nicolai Staurland Aarbakke (Norwegian Seaweed Cluster) og Birthe Espeland (Proptech Innovation).
Opptaket til klyngeprogrammet ble offentliggjort hos Innovasjon Norge 26. september. F.v: Delphine Costa (Life Science Cluster), Bent Gjendem (Finance Innovation), Naomi Ichihara Røkkum (Construction City Cluster), Robin Løvslett (Norwegian Space Cluster), Wanja Bordewich (Cyber Security Cluster), Bård Stranheim (Powered by Telemark), statssekretær Vegard Grøslie Wennesland i Nærings- og fiskeridepartementet, direktør for strategisk stab Eva Camerer i Innovasjon Norge, Keith Mellingen (VRINN), Benedikte Bekkevold Hansen (Norsk senter for sirkulærøkonomi), Thomas Bjørdal (Renergy), Ole Nicolai Staurland Aarbakke (Norwegian Seaweed Cluster) og Birthe Espeland (Proptech Innovation). Tom Hansen/Innovasjon Norge

–  De nye klyngene representerer noe av det beste fra norsk innovasjon og samarbeid på tvers av sektorer og regioner. Det er utrolig inspirerende å se hvordan ulike konstellasjoner av bedrifter, forskningsmiljøer og andre går sammen og skaper noe hver enkelt ikke kunne skapt alene, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).

Innovasjon Norge fikk inn 43 søknader om opptak til klyngeprogrammet Norwegian Innovation Cluster (NIC) etter vårens utlysningsrunde. 23 klynger kom inn til intervju, og 11 har kommet med i NIC.

– Det var tøff konkurranse og mange gode klynger som søkte. Vi ser at det har grodd godt og at det er et stort behov for klyngeprogrammet, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge.

Klyngeprogrammet driftes av Innovasjon Norge i samarbeid med Siva og Forskningsrådet og tilbyr tre programnivå, alle med tre års varighet: NIC Connect, NIC Explore og NIC Impact. Hvert nivå har spesifikke mål for å fremme samarbeidsbasert utvikling og vekst. NIC Connect skal primært bygge nettverk og innovasjonsevne. I NIC Explore bygges det videre på klyngenes tidligere arbeid, og det legges vekt på kompetanseheving, omstillings- og innovasjonsevne. NIC Impact legger listen høyere for å skape økonomisk vekst, og forberedelser for eksport og skalering.

Disse klyngene er tatt opp i NIC:

NIC Connect:

Norwegian Seaweed Cluster: Klynge for makroalgeindustrien med hovedsete på Sandhornøy, Nordland. Norwegian Seaweed Association har gått i bresjen for å danne en klynge med mål om å styrke utviklingen av tangindustrien.

VRINN: Teknologiklynge av selskaper innen VR, AR og gamification, med hovedsete på Innlandet. Målet med klyngen er å tilby medlemmene en plattform for å utveksle ideer, utvikle prosjekter og dermed sammen fremme utviklingen av fremtidens læring.

Cyber Security Cluster: Klynge for cybersikkerhet med hovedsete på Innlandet. Klyngens formål er å bygge en robust cybersikkerhetsindustri i Norge gjennom kompetanseutvikling, innovasjon og eksport av ledende løsninger. Samler nær 40 bedrifter og organisasjoner.

Norwegian Space Cluster: Klynge for romnæringen med hovedsete i Harstad. Formålet med klyngen er å samle hele romindustrien i Norge, kartlegge deres behov og ønsker, og videre sikre en god kobling med romindustrien internasjonalt.

NIC Explore:

Life Science Cluster: Klynge for livsvitenskap med hovedsete i Oslo. The Life Science Cluster jobber for å realisere potensialet til Norges livsvitenskapssektor, bringe bærekraftige løsninger til samfunnet og skape flere arbeidsplasser.

PropTech Innovation: Bygg- og eiendomsklynge med hovedsete i Bergen. Klyngen samler aktører fra hele bygg- og eiendomsbransjen for å utvikle grønne verdikjeder som fremmer innovasjon, reduserer klimaavtrykket og øker effektiviteten i hele bransjen.

Construction City Cluster: Klynge for bygg-, anlegg- og eiendomsbransjen med hovedsete i Oslo. Målet er å fremme samarbeid og innovasjon for å skape en mer effektiv, grønnere og mer konkurransedyktig bransje. Klyngen utvikler et stort arbeidsområde som skal stå klart på Ulven i 2025.

Norsk Senter for sirkulærøkonomi: Klynge for sirkulærøkonomi med hovedsete i Asker. Klyngen har nær 100 private, bedrifts- og organisasjonsmedlemmer og er et utviklings- og kompetansesenter for bedrifter og organisasjoner som ser forretningsmuligheter i det grønne skiftet.

Powered by Telemark: Teknologi- og industriklynge med hovedsete i Grenland. Klyngen har mål om å gjøre Grenland til en internasjonal foregangsregion for grønn industriomstilling. Ambisjonen er å bli verdens første klimapositive industriregion innen 2040.

NIC Impact:

Finance Innovation: Fintechklynge med hovedsete i Bergen. Har som mål å styrke det norske fintech-økosystemet gjennom å fremme teknologisk innovasjon og samarbeid innen finans og teknologi. Består av rundt 100 medlemsbedrifter.

Renergy: Fornybarenergiklynge med hovedsete i Trondheim. Klyngen jobber for bærekraftig verdiskaping og omstilling til fornybarsamfunnet ved å fremme innovasjon, økt produksjon og effektiv bruk av fornybar energi og tilhørende teknologier. Mer enn 100 medlemmer og samarbeidspartnere som representerer en komplett verdikjede.

Om klyngeprogrammet:

Norwegian Innovation Clusters (NIC) er et samarbeidsprogram som Innovasjon Norge drifter sammen med Siva og Forskningsrådet. Hensikten er å styrke evnen til samarbeid og innovasjon blant norske bedrifter, slik at de kan løse utfordringer og skape konkurransefortrinn i fellesskap. Programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet.

For 2025 vil klyngeprogrammet bestå av 24 klynger som finansieres med opptil 120 millioner kroner.

Les mer på NICs hjemmesider: https://nic.innovasjonnorge.no/

Tom Hansen/Innovasjon Norge