Siderprodusenten Apal vinner landbrukspris

APAL sideri og Dan Olav Sæbø vinner Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i Rogaland 2024!

Apal sideri vinner BU-prisen for 2024 i Rogaland. Her står prisvinneren sammen med fylkesordfører Ole Uealand og direktør for Innovasjon Norge i Rogaland, Kari Holmefjord Vervik

Under et fullsatt Fylkesting i Rogaland 24. september delte fylkesordfører Ole Ueland ut BU-prisen i Rogaland 2024 til Apal sideri ved Dan Olav Sæbø.

- Dan Olav er en av de aller beste lokalmatprodusentene vi har i Rogaland og det regionale partnerskapet er veldig glad og stolt over å kunne gi ham BU-prisen  i Rogaland 2024. Vi mener at han er en meget verdig representant for landbruk i Rogaland og vi ønsker han lykke til i den nasjonale konkurransen, sier juryleder og regiondirektør for Innovasjon Norge Rogaland, Kari Holmefjord Vervik.

Prisvinneren var strålende fornøyd og veldig overrasket over prisen:

- Denne så jeg ikke helt komme, sa prisvinneren fra talerstolen.

- Dette er en utrolig kjekk anerkjennelse for det vi gjør og en veldig god inspirasjon til å jobbe videre, for vi skal bli enda større, lovte en glad Dan Olav Sæbø overfor hele Fylkestinget.

Fra biprosjoekt til hovednæring

Som ung tømrer i Stavanger, ble Dan Olav inspirert til å lage sider på hjemmegården i Ryfylke og presset 2 opplag med sider som ble blandet til det som ble Sølvsideren. Denne ble sendt inn og vant Worlds Cider Award i 2020, og det ble starten på et fantastisk sidereventyr.

Den opprinnelige planen var at sideren skulle være bigeskjeft med produksjon på 2000 liter årlig, men denne har han nå lagt bort. Nå er sideren hovednæringen med 45 000 liter sider produsert i året. Nå selges det Apal-sider på Vinmonopol og taxfree-butikker landet rundt, i tillegg selges det fra gårdens gårdsutsalg.

I tillegg til fruktdyrking og siderproduksjon på har de bygd gårdsbutikk og et lokale for arrangement, Apal-stova der sideren blir servert. Besøkende blir også bydd på omvisning gjennom fruktfeltene og på selve sideriet. Det er bygd et topp moderne fasiliteter på gården innerst i Ryfylke og i fjor var det 3 500 besøkende. Alle som kommer til gårds, blir møtt med et stort smil og et glødende engasjement fra både Dan Olav og far Oddbjørn som også er med i arbeidet på gården.

Den store satsingen på fruktdyrking og foredling i Ryfylke de siste årene har vært med å legge grunnlaget for dette eventyret, og Dan Olav bidrar virkelig til å videreutvikle dette miljøet. Han er aktiv i Sidermiljøet på Vestlandet, og jobber i tillegg sammen med andre lokalmataktører for å fremme det beste Rogaland har å by på.

Bedriftsutviklingsprisen i landbruket

Innovasjon Norge deler hvert år ut Bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet. Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner. De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner.

Juryen i Rogaland har bestått av Innovasjon Norge Rogaland, Rogaland Bondelag, Rogaland Fylkeskommune, Statsforvalteren i Rogaland og NHO Rogaland

Innovasjon Noreg bidrar til berekraftig vekst og eksport for norsk næringsliv gjennom kompetanse, kapital og nettverk. Innovasjon Noreg kan hjelpe norske verksemder med å tre inn i ein ny marknad for første gong eller for å utvide ei internasjonal satsing.