Hvordan bli verdens beste by i en verden som går under?

Verdien av tillit gikk igjen som en rød tråd under Aspelin Ramms aller første Big Talk, hvor fagfolk og politikere trakk linjer mellom valget i USA og byutviklingen her hjemme.

Byrådsleder Eirik Lae Solberg i samtale med tidligere byrådsleder Stian Berger Røsland. Foto Åsmund Holien Mo

Tirsdag 24. september lanserte Aspelin Ramm Big Talk under Oslo Urban Week, konseptet som løfter blikket over landegrensen for å se hvilke konsekvenser verdensbildet har for byutviklingen i Norge.

Foran en fullsatt storsal på Pressens hus innledet TV2s USA-kommentator Eirik Bergesen med en fersk analyse fra det amerikanske valget. Han ga grunn for optimisme ved å konstatere at Kamela Harris, som den første kvinnen i amerikansk presidenthistorie, ligger an til å vinne valget mot mannen som fratok en tredjedel av amerikanske kvinner retten til abort.

Statsviter, tidligere stortingsrepresentant og forfatter Jette F. Christiensen takket for at hun fikk komme å «dra ned stemningen litt», og leverte følgende bekymringsmelding: Kun åtte prosent av verdens befolkning bor i et demokrati som likner på det norske. Og selv om Norge ligger øverst på den demokratiske indeksen, viser Innbyggerundersøkelsen 2024 en nedgang i tillit og tilfredshet: Seks av ti tror at det pågår korrupsjon i staten eller kommunen de bor i.

– Den følelsen er veldig viktig å avskaffe umiddelbart, sa Christiensen, og avsluttet med en oppfordring til arkitekter, by- og eiendomsutviklere:

– Det er verdt å minne de som skal fatte beslutninger om å ha langsiktighet, transparens og troverdighet, og at de som skriker høyest på vegne av seg selv og sin egen personlige smak ikke må trumfe de som er organisert eller representerer noe som er flere enn seg selv. Det tror jeg er viktig.

Tillit som samfunnets grunnkapital

Samfunnsviter Erling Fossen og Maren Bjerkeng, direktør for byutvikling og arkitektur i Aspelin Ramm, trakk samtalen ned til en nasjonal byutviklingskontekst i en live-versjon av podkasten Bysnakk. Sammen med samfunnsgeograf Karl-Fredrik Tangen og samfunnsforsker Gro Sandkjær Hanssen diskuterte de hvordan fokus på trygghet i amerikansk byutvikling har funnet veien til oss, medvirkning i prat og praksis, og tillit som viktig grunnkapital i samfunnet.

Tillit ble også trukket frem av byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) som et viktig utgangspunkt for å sikre kreative og gode løsninger i byutviklingspolitikken.

I samtale med tidligere byrådsleder for Høyre, Stian Berger Røsland, forklarte han hvordan han skal gjøre Oslo til verdens beste by, slik det står i Oslo byråds politiske plattform. Et viktig steg mot det hårete målet er å legge bedre til rette for nye boliger, sa Lae Solberg.

– Hvis folk opplever at de ikke har mulighet til å skaffe seg egen bolig i den delen av byen eller landet de ønsker å bo i, så skaper det mye frustrasjon. Jeg tror vi er avhengige av at unge mennesker skal tro og føle på at de kan bo her og at det skal være den beste byen de kan bo i, sa Lae Solberg, og oppga barn og unge som et barometer på om visjonen hans har lykkes.

– Hvis barn og unge lykkes, tar en utdanning, får seg jobb og er aktive i samfunnet, så er det ingen grenser for hva vi kan få til.

Eirik Bergesen gav en fersk analyse fra det amerikanske valget i Aspelin Ramms nye konsept «Big Talk».
Foto Åsmund Holien Mo
Jette F. Christiensen om demokrati.
Foto Åsmund Holien Mo
Bysnakk fra venstre: Gro Sandkjær Hanssen og Karl-Fredrik Tangen var gjester hos Maren Bjerkeng og Erling Fossen.
Foto Åsmund Holien Mo
Byrådsleder Eirik Lae Solberg  i prat med leder for programkomiteen og direktør for byutvikling og arkitektur i Aspelin Ramm, Maren Bjerkeng.
Byrådsleder Eirik Lae Solberg i prat med leder for programkomiteen og direktør for byutvikling og arkitektur i Aspelin Ramm, Maren Bjerkeng.
Foto Åsmund Holien Mo
Det var en fulllsatt sal i Pressens hus.
Foto Åsmund Holien Mo
Big Talk bød på både latter og alvor.
Foto Åsmund Holien Mo
Aspelin Ramm har utviklet og eier Pressens hus som huser mange av arrangementene under Oslo Urban Week.
Foto Åsmund Holien Mo
Like viktig som det faglige innholdet er Oslo Urban Week en viktig sosial møteplass for alle som driver med byutvikling.