Årets Juleradio på lufta - tre månder før jul

I dag, tre måneder før julen, går årets første juleradio, Juleradioen, på lufta. "Ikke en dag for tidlig," sier radioredaktøren og lover julesanger døgnet rundt fram til godt over jul.

Årets Juleradio er på lufta - tre månder før jul.
Årets Juleradio er på lufta - tre månder før jul. Chat GPT

Kristoffer Vangen, ansvarlig redaktør i Bauer Media, mener tidspunktet er perfekt for å lansere Juleradioen. "Ikke en dag for tidlig," sier han om at radiokanalen som bare spiller julemusikk. Vangen peker på at mange nordmenn er klare for jul lenge før desember, noe som også gjenspeiles i musikkvanene. Flere musikkstrømmetjenester, som Spotify og Tidal, rapporterer om en tydelig økning i antallet som lytter til julemusikk allerede fra august til september.

Jula begynner tidlig

Den økte interessen for julemusikk er en del av en bredere trend hvor juleforberedelsene skyves frem i tid. Aftenposten rapporterte nylig om fullbookede julebord allerede tidlig på høsten, og flere butikker har allerede fylt hyllene med julepynt, nisser og kuler. Med Juleradioen på lufta følger Bauer Media opp trenden ved å tilby en radiokanal som utelukkende spiller julemusikk hele døgnet.

De mest populære sangene

På Juleradioen kan lytterne nyte et variert spekter av både norske og internasjonale julesanger. Blant de mest populære norske sangene finner vi klassikere som Maria Mena sin «Home for Christmas», Eva Weel Skram sin «Selmas sang» og Oslo Gospel Choirs «En stjerne skinner i natt». Internasjonalt er det særlig artister som Chris Rea, Mariah Carey og The Pogues med Kirsty MacColl som dominerer spillelistene.

Tradisjon møter nye tider

"Jul er først og fremst en tid for tradisjoner, og det ser vi også i hvilke sanger som topper listene år etter år," sier Vangen. Med Juleradioen på lufta 24 timer i døgnet svarer Bauer Media på den økende etterspørselen etter julestemning, allerede flere måneder før høytiden.

Det er Bauer Media som lager Juleradioen, og selskapet står også bak kanaler som Radio Norge, Radio Vinyl, Radio Rock, Topp 40 og en rekke podkaster og radiokanaler på nett.

null
Årets Juleradio er på lufta, tre månder før jul ChatGPT
null
"Jula er allerede i full gang på Juleradioen," sier ansvarlig redaktør Kristoffer Vangen. Bauer Media

Årets Juleradio er på lufta, tre månder før jul
ChatGPT
Bauer Media
Årets Juleradio er på lufta - tre månder før jul.
Chat GPT

Om Bauer Media

Bauer Media AS driver riksdekkende reklamefinansierte radiokanaler som Radio Norge, Radio Rock, Radio Topp 40, Radio Vinyl, Radio Norsk Pop, P24-7 Kanalene. Alle kanalene er tilgjengelige nasjonalt på DAB, via våre apper og på nett. Selskapet har også en voksende portefølje av podkaster og har ca. 60 ansatte med hovedkontor i Oslo.

Bauer Media Group er et familieeid mediekonsern, med hovedkontor i Hamburg. Gruppen når ut til over 200 millioner brukere i 20 forskjellige land gjennom utgivelse av over 600 magasiner, kringkasting av over 100 radio- og TV-stasjoner samt design av over 400 digitale plattformer. Bauer Media Group er størst på radio i Europa.