Innseiling og dypvannskai Mo i Rana: nå starter mudringen!
Arbeidet med å etablere en ny dypvannskai og mudre i farleden foran Toraneskaia er i full gang, og nå i uken startet mudringsarbeidene. Deponiområdet er ferdigstilt, og alle tiltak for å sikre en effektiv og trygg gjennomføring av mudringen er på plass.

Hovedentreprenør Vest Betong AS vil samarbeide med Gerd Stensen AS for mudringsarbeidet. Totalt skal det mudres over 100.000 kubikkmeter masser, noe som tilsvarer omtrent 15.000 lastebillass. Arbeidet vil hovedsakelig utføres med kranlekter og grabb, som er ideelt for store mudringsdybder samtidig som det sikrer god kontroll og minimal spredning av partikler i sjøen. De mudrede massene vil bli lastet og transportert på sjøen med hjelp av lektere og slepebåter. Ved å unngå landtransport minimeres belastningen på det lokale veinettet og nærmiljøet.
- For prosjektets fremdrift har det vært kritisk å få ferdigstilt deponiområdet ved Langneset så raskt som mulig, ettersom vi kun har tillatelse til å mudre fra september til februar med hensyn til naturmiljøet. En forsinkelse i etablering av deponiet ville derfor ha medført en kortere mudringsperiode med større risiko for at vi ikke rekker å ferdigstille all mudring i løpet av en sesong. I gjennomsnitt må vi mudre nesten 100 lastebilslass per dag for å bli ferdige i tide, så vi ønsker derfor å utnytte mudringssesongen optimalt, sier Martin Fransson på Kystverket som er prosjektleder for samarbeidsprosjektet.
Deponiet på Langneset er nå etablert, og prosjektet har en trygg plass for å håndtere de forurensede muddermassene som skal bygges inn i kaia. Massene vil deretter bli stabilisert for å hindre lekkasje av miljøgifter og sikre en stabil byggegrunn. Øvrige rene masser som fjernes fra havneområdet, vil bli deponert på stort dyp lenger ut i Ranfjorden. Prosjektet vil overvåke mudringen både med hensyn til spredning av partikler i sjøen gjennom turbiditetsmålere og sedimentfeller. Det vil også jevnlig bli tatt miljøprøver fra muddermassene for å sikre at all forurensing blir trygt håndtert i deponiet på Langneset.
Å etablere et deponiområde i strandkanten er en vanlig måte å håndtere overskuddsmasser fra mudringsprosjekter og har flere fordeler, ifølge Martin Fransson.
- Deponiet gir både en trygg håndtering av forurensningene vi finner på sjøbunn, samtidig som vi utnytter masser på en god måte for å etablere nødvendige bakarealer for den nye dypvannskaia. Selv om dette ikke primært er et miljøprosjekt, er det godt å vite at prosjektet forlater Mo i Rana i en bedre miljøtilstand enn når vi begynte.
Når mudringsarbeidet avsluttes våren 2025, starter arbeidet med å etablere den nye dypvannskaia. Dette arbeidet vill pågå frem til sommeren 2026, da den nye kaia kan tas i bruk.
«Innseiling og dypvannskai Mo i Rana» er et samarbeidsprosjekt mellom Kystverket og Rana kommune via kommunens selskap Dypvannskai AS. Prosjektet består av flere delprosjekter i Ranfjorden og Mo i Rana havn. Målene er å redusere skipsulykker, øke havnekapasiteten og skapa bedre tilgjengelighet for skipstrafikken som anløper terminalene i Mo i Rana.
Kystverkets del av prosjektet omfatter å etablere nye navigasjonsmerker i farleden i Ranfjorden og å utdype foran Toranesterminalen, mens Rana kommune skal etablere en ny dypvannskai på Langneset ved Rana industriterminal.
Nøkkelord
Kontakter
Kystverkets prosjektleder Martin Fransson
Mob: 900 34 184 / epost: martin.fransson@kystverket.no
Bilder



Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Status 2025 tek for seg sjøtransporten i ei tid med raske endringar30.6.2025 13:20:22 CEST | Pressemelding
Kystverket har publisert Status 2025 – ei ny samling artiklar som gir fagleg innsikt i korleis sjøtransporten utviklar seg i møtet med nye krav, større kompleksitet og meir uforutsigbare tider.
Kyst- og havnekonferansen 2025: Statsråden kommer når vi samler kyst-Norge for 20. gang27.6.2025 15:50:29 CEST | Pressemelding
Det blir selvsagt Kyst- og havnekonferanse i Honningsvåg denne høsten også! 24.–25. september inviterer Kystverket til den 20. utgaven av Kyst- og havnekonferansen. Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss kommer – kommer du?
155 tilskotsmillionar som skal gjere hamnene meir effektive og miljøvennlege25.6.2025 13:11:37 CEST | Pressemelding
Kystverket gir no tilsagn om til saman 155 millionar kroner i tilskot til 9 prosjekt gjennom tilskotsordninga for effektive og miljøvennlege hamner. Målet er å legge til rette for betre logistikk, lågare utslepp og meir overføring av gods frå veg til sjø.
Styrkar kysten – 85 millionar til kommunale fiskerihamnetiltak13.6.2025 11:05:00 CEST | Pressemelding
Kystverket gir no tilsagn om til saman 85,2 millionar kroner til 11 prosjekt i kommunale fiskerihamner. Midlane skal bidra til betre infrastruktur og meir robuste rammevilkår for fiskerinæringa.
Losene advarer: – Vi ser dere ikke før det er for sent26.5.2025 10:51:05 CEST | Pressemelding
Hver båtsesong opplever Kystverkets loser at fritidsbåter kommer altfor nær store fartøy. Dette skaper farlige situasjoner – og kan i verste fall koste liv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom