Kystverket

Innseiling og dypvannskai Mo i Rana: nå starter mudringen!

Del

Arbeidet med å etablere en ny dypvannskai og mudre i farleden foran Toraneskaia er i full gang, og nå i uken startet mudringsarbeidene. Deponiområdet er ferdigstilt, og alle tiltak for å sikre en effektiv og trygg gjennomføring av mudringen er på plass.

Mudringsarbeider ved Langneset er i gang, som en del av prosjektet for en ny dypvannskai i Mo i Rana, for å øke havnekapasiteten og forbedre tilgjengeligheten.
Mudringsarbeider ved Langneset er i gang, som en del av prosjektet for en ny dypvannskai i Mo i Rana, for å øke havnekapasiteten og forbedre tilgjengeligheten. Foto: Vest Betong AS

Hovedentreprenør Vest Betong AS vil samarbeide med Gerd Stensen AS for mudringsarbeidet. Totalt skal det mudres over 100.000 kubikkmeter masser, noe som tilsvarer omtrent 15.000 lastebillass. Arbeidet vil hovedsakelig utføres med kranlekter og grabb, som er ideelt for store mudringsdybder samtidig som det sikrer god kontroll og minimal spredning av partikler i sjøen.  De mudrede massene vil bli lastet og transportert på sjøen med hjelp av lektere og slepebåter. Ved å unngå landtransport minimeres belastningen på det lokale veinettet og nærmiljøet.

- For prosjektets fremdrift har det vært kritisk å få ferdigstilt deponiområdet ved Langneset så raskt som mulig, ettersom vi kun har tillatelse til å mudre fra september til februar med hensyn til naturmiljøet. En forsinkelse i etablering av deponiet ville derfor ha medført en kortere mudringsperiode med større risiko for at vi ikke rekker å ferdigstille all mudring i løpet av en sesong. I gjennomsnitt må vi mudre nesten 100 lastebilslass per dag for å bli ferdige i tide, så vi ønsker derfor å utnytte mudringssesongen optimalt, sier Martin Fransson på Kystverket som er prosjektleder for samarbeidsprosjektet.

Deponiet på Langneset er nå etablert, og prosjektet har en trygg plass for å håndtere de forurensede muddermassene som skal bygges inn i kaia. Massene vil deretter bli stabilisert for å hindre lekkasje av miljøgifter og sikre en stabil byggegrunn. Øvrige rene masser som fjernes fra havneområdet, vil bli deponert på stort dyp lenger ut i Ranfjorden. Prosjektet vil overvåke mudringen både med hensyn til spredning av partikler i sjøen gjennom turbiditetsmålere og sedimentfeller. Det vil også jevnlig bli tatt miljøprøver fra muddermassene for å sikre at all forurensing blir trygt håndtert i deponiet på Langneset.

Å etablere et deponiområde i strandkanten er en vanlig måte å håndtere overskuddsmasser fra mudringsprosjekter og har flere fordeler, ifølge Martin Fransson.

- Deponiet gir både en trygg håndtering av forurensningene vi finner på sjøbunn, samtidig som vi utnytter masser på en god måte for å etablere nødvendige bakarealer for den nye dypvannskaia. Selv om dette ikke primært er et miljøprosjekt, er det godt å vite at prosjektet forlater Mo i Rana i en bedre miljøtilstand enn når vi begynte.

Når mudringsarbeidet avsluttes våren 2025, starter arbeidet med å etablere den nye dypvannskaia. Dette arbeidet vill pågå frem til sommeren 2026, da den nye kaia kan tas i bruk.

«Innseiling og dypvannskai Mo i Rana» er et samarbeidsprosjekt mellom Kystverket og Rana kommune via kommunens selskap Dypvannskai AS. Prosjektet består av flere delprosjekter i Ranfjorden og Mo i Rana havn. Målene er å redusere skipsulykker, øke havnekapasiteten og skapa bedre tilgjengelighet for skipstrafikken som anløper terminalene i Mo i Rana.

Kystverkets del av prosjektet omfatter å etablere nye navigasjonsmerker i farleden i Ranfjorden og å utdype foran Toranesterminalen, mens Rana kommune skal etablere en ny dypvannskai på Langneset ved Rana industriterminal.

Nøkkelord

Kontakter

Kystverkets prosjektleder Martin Fransson
Mob: 900 34 184 / epost: martin.fransson@kystverket.no

Bilder

Vest Betong AS er i full gang og starter nå mudringsarbeidet ved Langneset.
Vest Betong AS er i full gang og starter nå mudringsarbeidet ved Langneset.
Foto: Vest Betong AS
Last ned bilde
Vest Betong AS er i full gang og starter nå mudringsarbeidet ved Langneset.
Vest Betong AS er i full gang og starter nå mudringsarbeidet ved Langneset.
Foto: Vest Betong AS
Last ned bilde
Bilde fra befaring på anlegget. Fra venstre: prosjektleder Berit Kalstad i Rana kommune, Gunnar Kolskog fra Norconsult og prosjektleder Ivar Haug fra Kystverket.
Bilde fra befaring på anlegget. Fra venstre: prosjektleder Berit Kalstad i Rana kommune, Gunnar Kolskog fra Norconsult og prosjektleder Ivar Haug fra Kystverket.
Kystverket
Last ned bilde

Lenker

Om Kystverket

Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.

Følg pressemeldinger fra Kystverket

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kystverket

Kronikk: «No easy day» – Kystverket i totalforsvaret4.7.2024 10:25:04 CEST | Pressemelding

Frå vår fredelege plett i nord observerer vi på litt avstand eit auka press mot demokratiske verdiar, og at den alminnelege rettssikkerheita vert utfordra. Vi ser tendensar til at tradisjonelle grenser mellom fred, krise og krig er meir uklare, og at oppfatninga av kva som er legitime og illegitime mål er i spel. Likeins kan ein sjå døme på at skiljelinjene mellom sivil og militær aktivitet er mindre tydeleg.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye