DZT Vertriebsagentur Norwegen

EURO 2024 styrker Tysklands image som attraktivt reisemål

Del

Internasjonale sportsbegivenheter som UEFA EURO 2024 skaper økt reiselyst og styrker dermed tysk innkommende turisme. Dette bekreftes av de siste tallene fra det tyske statistiske forbundskontor og undersøkelser bestilt av German National Tourism Board (DZT).

Frankfurt am Main: En tur langs elven Main med solnedgang
Frankfurt am Main: En tur langs elven Main i solnedgangen F: Dagmar Schwelle GNTB

I juli 2024 overnattet 10,7 millioner utlendinger på hoteller og pensjonater med minst ti senger, hvilket er 4,5% mer enn i samme måned året før. Samlet sett har den innkommende turismen til Tyskland fra januar til juli 2024 steget med 6,6% i forhold til samme periode i 2023, og nådde 48,2 millioner overnattinger. Sammenlignet med 2019 er det snakk om en gjenoppretning på 94,9%. 

Mens de 40 kampene under EM i juni sikret resultater langt over gjennomsnittet i alle ti vertsbyer, tiltrakk de elleve knockout-kampene i juli også publikum fra deltakerlandene til Tyskland. Ifølge analyser fra MKG Consulting lå hotellbelegget i Tyskland på 71,6% i 2024. Det er en økning på 2,3 prosentpoeng i forhold til juli 2023. Gjennomsnittlig omsetning lå på 108,80 euro per rom per natt, hvilket er 9,7% mer enn året før. Hotellene i de høyere stjernekategoriene opplevde en større økning i belegget enn i økonomisegmentet. 

«UEFA EURO 2024 var en ekstraordinær suksess både sportslig, sosialt og økonomisk, og har vesentlig bidratt til å posisjonere Tyskland som et tolerant, mangfoldig, og gjestfritt reisemål. Ifølge DZT Travel Industry Expert Panel, hadde omkring en fjerdedel av de internasjonale reisearrangørene med forretninger i Tyskland inkludert nye reisetilbud til Europa-mesterskapet i sitt program. 35% opplyste at etterspørselen etter disse produktene var høy eller meget høy. I tillegg ble fansens forventninger innfridd: en undersøkelse fra Nielsen Sports viser at 97% av de internasjonale billettinnehaverne oppga at de ville komme tilbake til Tyskland, og 79% ville anbefale en reise til den byen de hadde sett kamp i». 

Ifølge Nielsen Sports, verdens ledende leverandør av publikums- og supporterdata for sportsarrangementer, kom 44% av billettinnehaverne til UEFA EURO 2024 fra utlandet. Studiet bekrefter også den økonomiske effekten: i alt genererte fotball-EM direkte, indirekte og fremkallende effekter på i alt 7,44 milliarder euro, og reklameverdien gjennom synlighet i mediene på verdensplan anslås å være 571 millioner euro. 

Nøkkelord

Kontakter

Alt om Ferielandet Tyskland

I over 50 år har Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) markedsført reisemålet Tyskland i utlandet på oppdrag fra den tyske regjeringen. Ved til sammen 27 utenlandskontorer betjenes 40 markeder, alle med mål om å vise frem Tysklands mangfold som turistattraksjon og øke innkommende turisme til landet.

Som paraplyorganisasjon for Ferielandet Tysklands rikholdige tilbud, har DZT en viktig funksjon i den internasjonale markedsføringen. DZT utvikler blant annet en tilbuds- og opplevelsesorientert markedsføring, samler og optimaliserer markedsføringsaktivitetene globalt og har en omfattende virksomhet i vekstmarkeder. Det er etablert et utstrakt samarbeid mellom DZT, turistnæringen i Tyskland, tyske institusjoner i utlandet og partnere fra næringsliv og organisasjoner.

Følg pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DZT Vertriebsagentur Norwegen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye