EURO 2024 styrker Tysklands image som attraktivt reisemål
Internasjonale sportsbegivenheter som UEFA EURO 2024 skaper økt reiselyst og styrker dermed tysk innkommende turisme. Dette bekreftes av de siste tallene fra det tyske statistiske forbundskontor og undersøkelser bestilt av German National Tourism Board (DZT).
I juli 2024 overnattet 10,7 millioner utlendinger på hoteller og pensjonater med minst ti senger, hvilket er 4,5% mer enn i samme måned året før. Samlet sett har den innkommende turismen til Tyskland fra januar til juli 2024 steget med 6,6% i forhold til samme periode i 2023, og nådde 48,2 millioner overnattinger. Sammenlignet med 2019 er det snakk om en gjenoppretning på 94,9%.
Mens de 40 kampene under EM i juni sikret resultater langt over gjennomsnittet i alle ti vertsbyer, tiltrakk de elleve knockout-kampene i juli også publikum fra deltakerlandene til Tyskland. Ifølge analyser fra MKG Consulting lå hotellbelegget i Tyskland på 71,6% i 2024. Det er en økning på 2,3 prosentpoeng i forhold til juli 2023. Gjennomsnittlig omsetning lå på 108,80 euro per rom per natt, hvilket er 9,7% mer enn året før. Hotellene i de høyere stjernekategoriene opplevde en større økning i belegget enn i økonomisegmentet.
«UEFA EURO 2024 var en ekstraordinær suksess både sportslig, sosialt og økonomisk, og har vesentlig bidratt til å posisjonere Tyskland som et tolerant, mangfoldig, og gjestfritt reisemål. Ifølge DZT Travel Industry Expert Panel, hadde omkring en fjerdedel av de internasjonale reisearrangørene med forretninger i Tyskland inkludert nye reisetilbud til Europa-mesterskapet i sitt program. 35% opplyste at etterspørselen etter disse produktene var høy eller meget høy. I tillegg ble fansens forventninger innfridd: en undersøkelse fra Nielsen Sports viser at 97% av de internasjonale billettinnehaverne oppga at de ville komme tilbake til Tyskland, og 79% ville anbefale en reise til den byen de hadde sett kamp i».
Ifølge Nielsen Sports, verdens ledende leverandør av publikums- og supporterdata for sportsarrangementer, kom 44% av billettinnehaverne til UEFA EURO 2024 fra utlandet. Studiet bekrefter også den økonomiske effekten: i alt genererte fotball-EM direkte, indirekte og fremkallende effekter på i alt 7,44 milliarder euro, og reklameverdien gjennom synlighet i mediene på verdensplan anslås å være 571 millioner euro.
Nøkkelord
Kontakter
Joelle JanzTuristsjefTysklands Nasjonale Turistkontor
Tel:+47 22 12 82 29joelle.janz@germany.travelAlt om Ferielandet Tyskland
I over 50 år har Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) markedsført reisemålet Tyskland i utlandet på oppdrag fra den tyske regjeringen. Ved til sammen 27 utenlandskontorer betjenes 40 markeder, alle med mål om å vise frem Tysklands mangfold som turistattraksjon og øke innkommende turisme til landet.
Som paraplyorganisasjon for Ferielandet Tysklands rikholdige tilbud, har DZT en viktig funksjon i den internasjonale markedsføringen. DZT utvikler blant annet en tilbuds- og opplevelsesorientert markedsføring, samler og optimaliserer markedsføringsaktivitetene globalt og har en omfattende virksomhet i vekstmarkeder. Det er etablert et utstrakt samarbeid mellom DZT, turistnæringen i Tyskland, tyske institusjoner i utlandet og partnere fra næringsliv og organisasjoner.
Følg pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DZT Vertriebsagentur Norwegen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen
AI-influenser skal inspirere til flere feriereiser i Tyskland24.10.2024 09:28:19 CEST | Pressemelding
Det nasjonale turistkontoret i Tyskland (GNTB) lanserer nå sin første AI-influenser, Emma, for å promotere landet som reisemål over hele verden. Emma er designet for å inspirere potensielle tilreisende med forslag til autentiske ferieopplevelser i Tyskland.
35 år siden Berlinmurens fall23.9.2024 14:31:42 CEST | Pressemelding
Den 9. November i år markerer 35-årsjubileet for Berlinmurens fall, og i den anledning arrangerer Kulturprojekte Berlin samt Stiftelsen Berlinmuren, en rekke kulturarrangementer til minne om den historiske begivenheten. Gjennom høsten i Berlin kan du blant annet oppleve videoinstallasjoner med historier fra virkeligheten, sykkelturer langs det som en gang var Berlinmuren, og unike fotodokumentarer som fanger øyeblikkene rett før muren falt.
DZT Topp-100 rangering 2024 – utenlandske gjester har valgt sine favorittreisemål i Tyskland11.9.2024 14:20:56 CEST | Pressemelding
Frankfurt am Main, 11. september 2024 – Miniatur Wunderland Hamburg, Europa-park og Phantasialand i Brühl er topp tre vinnere av den årlige undersøkelsen «De 100 mest populære reisemålene i Tyskland» til Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT).
Østersjøen blir snart det nye Middelhavet19.7.2024 10:53:29 CEST | Pressemelding
(18. juli, 2024) Ekstremvarmen som rammer Sør-Europa får stadig flere til å velge nye reisemål om sommeren. – Strendene ved Østersjøen er i ferd med å bli et mer behagelig alternativ til strendene ved Middelhavet, forteller Joelle Janz, turistsjef for Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge.
Dynamisk endring i det internasjonale forretningsreisemarkedet til Tyskland etter Corona10.6.2024 13:47:38 CEST | Pressemelding
Tyskland tar en ledende posisjon i den internasjonale konkurransen og utnytter de ekstra mulighetene som ligger i bleisure-reiser. Bleisure-reiser kombinerer forretnings- og fritidsreiser og finnes i to hovedtyper: forretnings- eller gruppereiser som forlenges før eller etter et besøk, og forretningsreiser hvor venner og familie er med på reisen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom