Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Nå er det flere elbiler enn bensinbiler på norske veier

For aller første gang i norsk bilhistorie er det nå flere elbiler enn rene bensinbiler i personbilbestanden. Av 2,8 millioner registrerte personbiler er det per 16.09.2024 754 303 elbiler og 753 905 bensinbiler i Norge, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Samtidig fortsetter antall dieselbiler å synke.

Foto: Shutterstock

- Dette er historisk. En milepæl de færreste så komme for ti år siden. Elektrifiseringen av personbilparken holder et høyt tempo, og Norge går med raske steg i retning av å bli det første land i verden med en personbilbestand dominert av elbiler, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

- Men det vil ta noe tid før vi når dit, for det er fortsatt en million registrerte personbiler med diesel motor i landet. Den farten vi ser på utskiftingen av personbilparken nå, kan tilsi at vi i 2026 også vil ha flere elbiler enn dieselbiler, sier han.

I tillegg til de rene bensinbilene, er det i underkant av 210 000 ladbare hybrider og om lag 156 000 hybrider i personbilbestanden.

Over tre millioner personbiler i 2030?
OFV har tidligere gjort beregninger som indikerer at personbilbestanden vil øke fra dagens 2,8 millioner personbiler til ca. 3,1 millioner fram mot 2030.
- Endringstakten i personbilbestanden er vanskelig å forutsi. Økonomiske svingninger i forhold til bilavgifter, priser, renter og andre faktorer påvirker nybilsalget – både for privatpersoner og bedrifter. Og avgiftsendringer har stor innvirkning på hvilke biler vi velger, sier Solberg Thorsen.

At vi i september krysset den «magiske grensen» og nå har flere elektriske enn bensinbiler, mener Solberg Thorsen særlig har to årsaker:
- Hovedårsaken er at omtrent alt som registreres av nye personbiler er elektriske. Samtidig er det nå veldig mange entusiastbiler som avregistreres for sesongen, og de er såpass mange at det også påvirker bestandstallene, sier han.

Entusiastbiler påvirker bestanden
Entusiastbiler er kort fortalt spesielle biler, både gamle og nyere. Svært mange entusiastbiler er kun registrert i sommerhalvåret (særlig eldre biler), før de igjen avregistreres og parkeres når høsten kommer.

Én million bensinbiler allerede borte
I løpet av de siste 20 årene har over én million bensinbiler forsvunnet ut av den norske bilparken, og i stor grad blitt erstattet av elbiler. Den samme utviklingen vil også skje for dieselbiler.
- Men det vil fortsatt ta tid før elbilene også overgår dieselbilene i antall, fordi det fortsatt er rundt en million registrerte dieselbiler i Norge. Mange av disse vil rulle på norske veier i årevis fremover, sier Solberg Thorsen.

Kraftig nedgang i dieselbiler de siste årene
For tjue år siden, i september 2004 var det over 1,6 millioner bensinbiler, og rundt 230 000 dieselbiler i Norge, og bare ca. 1000 elbiler. Fra 2007 og de neste ti årene ble det, særlig på grunn av fordelaktige avgiftsendringer, voldsom fart i veksten av dieselbiler. Trenden fortsatte helt fram til toppåret 2017 da det var drøyt 1,2 millioner diesel personbiler i Norge. Siden den gang er antall dieselbiler redusert med over 285 000 biler, og i september er det for første gang siden 2011 under én million diesel personbiler i Norge.

Om OFV

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.

Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3

www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)