Handelsrapporten 2024: Venter comeback for kapitalvarebransjene
Årets Handelsrapport fra Virke viser at dyrtid og renteoppgang særlig har rammet kapitalvarebransjene. Samtidig ser man en vridning mot lavprissegmentet i flere bransjer. Virke venter at bedring i kjøpekraften vil føre til oppgang i detaljhandelen fremover, som særlig vil komme kapitalvarebransjene til gode.
-Under dyrtiden har forbrukerne prioritert hardere, dette har særlig rammet kapitalvarer, som byggevarer, møbler og hvitevarer. Nå forventer vi bedre tider for kapitalvarebransjene som følge av økt kjøpekraft og etter hvert rentenedgang, sier administrerende direktør Bernt G. Apeland i Virke.
Med en lønnsvekst på over 5 prosent og lavere prisvekst vil de fleste merke en god økning i kjøpekraften. Når renten kommer ned, blir kjøpekraften ytterligere forbedret for mange.
-Det er dermed godt rom for forbruksvekst i tiden som kommer. Vi tror det vil merkes allerede i høst, og at veksten fortsetter til neste år, sier Apeland.
Fjoråret preget av vridning mot lavpris
Årets rapport viser at bransjene med sterkest vekst i varehandelen er dyrebutikk, ur og bredt vareutvalg. Vekstvinnerne i år er kjedene Musti, Normal og bilrekvisitakjeden Thansen.
-Virke ser at det har vært en vridning mot lavprissegmentet i flere bransjer. Normal har vært godt posisjonert i møte med økningen i levekostnadene og at forbrukerne er blitt stadig mer prisbevisste, sier Apeland.
Normal-kjeden har hatt en sterk og lønnsom vekst etter at de åpnet sin første butikk i 2017. Hittil i år har kjeden åpnet 21 nye butikker, og snart har de 200 butikker totalt i Norge.
Syv av ti kroner legges igjen i fysiske butikker
I 2023 handlet nordmenn varer for 712 milliarder kroner, en vekst på 5,8 prosent fra året før. Mer enn syv av ti kroner legges igjen i fysiske norske butikker. Størsteparten av veksten i 2023 skyldes likevel en økning i den norske netthandelen og nordmenns varekjøp i utlandet.
-Konkurransebildet i varehandelen er mer komplisert enn tidligere. Ikke bare viskes bransjeskillen ut, men det skjer også en forskyvning i omsetning mellom salgskanaler, fra fysiske norske butikker til norske og utenlandske nettbutikker, sier Apeland.
Den samlede netthandelen økte med 17,2 mrd. fra 2022 til 2023, noe som var en vekst på 12,6 prosent. Det var omsetningen i norske nettbutikker som var den største vekstdriveren, slik man har sett over noen år. Totalt sto norsk netthandel for nær 87 prosent av netthandelen i 2023.
Om Handelsrapporten
Handelsrapporten gir den mest komplette analysen av norsk handel. Med ferske tall fra Virkes retaildatabase og aktuell statistikk, gir rapporten dybdekunnskap om hvordan norsk varehandel og markedene utvikler seg. Rapporten legges fram på Handelskonferansen i dag. Hele Handelsrapporten kan bestilles her: https://www.virke.no/analyse/statistikk-rapporter/handelsrapporten/ eller ved å ta kontakt med presse@virke.no
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Julen 2024: Nordmenn planlegger å handle for 139 milliarder12.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn går en lysere førjulstid i møte, med økt kjøpekraft og optimisme. I år ventes husholdningene å øke forbruket med 3,5 prosent sammenlignet med i fjor. I snitt forventer Virke at husholdningene vil bruke nær 25 000 kroner på julehandelen.
Bølgen-saken: Viktig prinsipiell avgjørelse i Høyesterett8.11.2024 17:14:57 CET | Pressemelding
Dommen fra Høyesterett slår fast at det skal være rettferdig og sunn konkurranse mellom offentlige og private aktører i Norge.
Nordmenn vil handle for 4.800 kroner under Black Week5.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
27 prosent av nordmenn skal handle under Black Week i år.
Så mye bruker nordmenn på Halloween28.10.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
1 av 5 nordmenn bruker penger på Halloween. Det viser en fersk undersøkelse fra Norstat, utført på vegne av Virke.
Sopra Steria vinner årets konsulentpris21.10.2024 16:55:56 CEST | Pressemelding
Over 1300 kunder i både det offentlige og private har konkludert. De rangerer Sopra Steria som årets konsulenthus i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom