Spesialitetsmerket til Kandal Kjøt og Påldtun frukt- og bær

To produsenter fra Gloppen kommune fikk æren av å motta Spesialitetsmerket under Bergen Matfestival den 6. september. Statsråd Geir Pollestad overleverte utmerkelsen til Kandal Kjøt og Påldtun Frukt og bær, som begge har imponert fagjuryen med sine unike produkter.

De stolte produsentene, Jorun Beate Nygård og Paul Nygård fra Kandal Kjøt (t.v.), og Veronica Hauge og Magne Ravnestad fra Påldtun Frukt og bær (t.h.), mottok utmerkelsen til stor applaus fra publikum under Bergen Matfestival. Helt til venstre Nina Sundqvist, direktør Stiftelsen Norsk Mat og landbruks- og matminister Geir Pollestad helt til høyre. Stiftelsen Norsk Mat Stiftelsen Norsk Mat

«Spesialitet er et offisielt merke som hjelper oss å finne unike lokalmatopplevelser i Norge. Dette kvalitetsmerket er ettertraktet både hos produsenter og forbrukere, og bare de aller beste produktene slipper gjennom nåløyet til en kresen fagjury,» sa Pollestad under utdelingen.

Kandal Kjøt og Påldtun Frukt og bær har gjort det kunststykket å få Spesialitetsmerket nok en gang for sine produkter.

Spesialitetsmerket til Kandal Kjøt og Påldtun Frukt og bær for lokalmat i særklasse

Påldtun Frukt og bær fikk Spesialitetsmerket for sitt bringebærsyltetøy, laget av frilandsbær fra Påldtun gård. Juryen trakk frem den delikate rødfargen, den friske lukten av bringebær og den deilige smaken som er i særklasse innen sin kategori. Smaken er preget av ferskt og nydelig bringebær, og produktet er et solid eksempel på hva norsk lokalmat kan være.

Kandal Kjøt ble tildelt merket for sin spekepølse «Kjerizo», en chorizo-type laget av geitekjøtt fra regionen samt kjøtt og spekk fra gris. Juryen berømmet den balanserte smaken av krydder og kjøtt, samt produktets kjøttrike konsistens. Kjerizo fra Kandal Kjøt er en spekepølse som virkelig utmerker seg med sin kvalitet og smak, konkluderte juryen.

Produktene fra Kandal Kjøt og Påldtun Frukt og bær er ypperlige eksempler på den stoltheten som ligger i norsk mattradisjon.

Om Spesialitet

Spesialitet er et offisielt merke som tildeles den beste lokalmat og -drikke i Norge. Merket er ment å løfte frem mat med særskilte kvaliteter og gjøre det enkelt for forbrukere å finne produktene i butikken. Spesialitet forvaltes av Stiftelsen Norsk Mat.

Om oss