Spekter om IA-forhandlingene: Alle steiner må snus for å redusere sykefraværet

– Spekter ønsker en ny IA-avtale med et sterkere fokus på reduksjon av sykefraværet, sier Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i Spekter. – Samtidig vil vi advare mot å gjennomføre endringer som legger mer av byrden på arbeidsgiverne, uten at det samtidig utredes hvilke konsekvenser det vil få.

Anne-Kari Bratten er administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Foto: Thomas T. Kleiven/ Spekter.

Arbeidsgiverforeningen Spekter legger i dag frem sine innspill til de kommende forhandlingene om en ny IA-avtale. Spekters fire punkter handler om en tydeligere satsing på å redusere sykefraværet, behovet for utredning før man gjør endringer i sykelønnsordningen, en helhetlig gjennomgang av Sysselsettingsutvalgets forslag, og behovet for mer kunnskap om kvinners sykefravær.

– Økningen vi har sett i sykefraværet så langt i år bør blinke som en varsellampe for oss alle, sier Bratten.

– Vi ser klart flere tilfeller av sykefravær knyttet til psykiske lidelser og ettervirkninger etter pandemien. Flere unge står i fare for å havne permanent utenfor arbeidsmarkedet. Nå må vi snu alle steiner for å stanse denne utviklingen, sier hun.

Vi må gjøre mer av det som virker

Spekter ønsker å fremforhandle en ny IA-avtale med et sterkere fokus på reduksjon av sykefraværet.

– Frem til pandemien bidro IA-avtalen til å holde sykefraværet stabilt gjennom flere år, og innenfor de såkalte bransjeprogrammene har vi mange eksempler på vellykkede tiltak som kan utvides og gjentas andre steder. Det viser også evalueringen fra Deloitte som kom i fjor. Nå må vi gjøre mer av det som virker, sier Bratten.

Spekter mener det beste utgangspunktet for å redusere sykefraværet finnes i Sysselsettingsutvalgets rapport fra 2021. Utvalget hadde en rekke ulike forslag – blant annet om å synliggjøre og forsterke sykmeldtes medvirkningsplikt, og å styrke samspillet mellom NAV, arbeidsgiver og sykmelder i oppfølgingen av sykmeldte.

Skeptisk til økt arbeidsgiverfinansiering

Bratten er skeptisk til å hente ut enkeltelementer fra Sysselsettingsutvalgets rapport, slik som forslaget om å gi arbeidsgiverne større finansieringsansvar for langtidsfraværet. Utvalgets flertall, som Spekter var en del av, la vekt på «at forslagene ikke må vurderes enkeltvis, men som en helhet». Denne helhetlige vurderingen må være en del av det videre arbeidet, ifølge Bratten.

– 70 % av de langtidssykmeldte sier at fraværet skyldes forhold utenfor arbeidsplassen. NAV peker på at mye av økningen i langtidsfraværet kan knyttes til uro og bekymring for klima, krig og dyrtid. Det er uklokt å pålegge arbeidsgiverne økte kostnader for dette fraværet når det ikke er klart hvilke verktøy de har for å redusere det, sier hun.

Kan påvirke inkluderingsarbeidet

Bratten er bekymret for hvordan en økt arbeidsgiverfinansiering vil påvirke målene i arbeidsmarkedsmeldingen om å inkludere flere unge i arbeidslivet. – Vi kan ikke innrette oss slik at arbeidsgiver tar en for stor risiko ved å ansette mennesker fra grupper med høyt sykefravær, sier Bratten.

Hun peker også på at arbeidsgiverne allerede i dag har en rekke insentiver til å få langtidssykmeldte tilbake på jobb. – Spekters medlemmer melder at kostnaden for en langtidssykmeldt ligger på omtrent 50 prosent av lønnen. I tillegg melder mange av virksomhetene om knapphet på kompetanse og arbeidskraft. Virksomhetene har derfor flere insentiver til å få medarbeiderne tilbake i jobb Om lag 20 prosent av de ansatte hos våre medlemmer har allerede en eller annen form for tilrettelegging av enten arbeidstid eller arbeidsoppgaver, sier hun.

Mer kunnskap om kvinners sykefravær

Spekter ønsker samtidig mer kunnskap om hvorfor kvinner, uansett yrke, utdanning eller bransje, har nesten dobbelt så høyt sykefravær som menn. I Norge har kvinner 60-80 % høyere sykefravær enn menn, og forskjellen har holdt seg stabil de siste ti årene.

– Det er positivt at regjeringen nå har satt ned et utvalg nettopp for å utrede kvinners arbeidshelse, sykefravær og andre vilkår for å delta i arbeidslivet. Samtidig er dette et arbeid som må pågå systematisk over tid også etter at utvalget har levert sin rapport våren 2025, sier Bratten.

Foto: Thomas T. Kleiven/ Spekter.