Mental Helse

Positivt fra Arbeidsministeren

I dag ble det lagt frem en ny melding om arbeidsmarkedspolitikken. Landsleder Ole-Marius Minde Johnsen i Mental Helse er glad for at Arbeidsminister Tonje Brenna har lyttet, og har forstått at psykisk helsehjelp kombinert med arbeidsrettede tiltak for å bekjempe utenforskap er viktig.

Landsleder i Mental Helse Ole-Marius Minde Johnsen er positiv, men avventende til arbeidsministerens forslag om hvordan hun skal få flere ut i jobb. Emilie Gjengedal Vatnøy // Mental Helse

Av tiltakene som foreslås trekker landslederen spesielt frem at Regjeringen ønsker å legge til rette for at flere med psykiske helseutfordringer kan delta i arbeidslivet, og dermed motvirke utenforskap.

Noen er for syke for å jobbe. Men en del blir også sykere av å ikke jobbe. Forskning viser at arbeid på sitt beste og for de fleste er helsefremmende. Å jobbe gir tilhørighet og fellesskap, relasjoner og mening. Mental Helse vet at dette kan være den beste medisin for mange som sliter med psykiske lidelser.

Mental Helse mener at det trengs et løft for å inkludere flere mennesker med helseutfordringer i arbeidslivet og få dem tilbake når de faller ut. Det å være i jobb - litt eller mye - må i større grad sees på som en del av løsningen for mennesker med psykiske helseutfordringer.

"Vi har sett gode resultater av individuell jobbstøtte (IPS), hvor mange som har hatt psykiske helseutfordringer har kommet ut i jobb, men dessverre har ordningen vært for lite utbygd. Derfor er vi svært positive til at regjeringen sier tydelig at de skal videreføre og bygge ut bruken av IPS," understreker Minde Johnsen.

Videre står det i meldingen at Regjeringen vil vurdere eventuelle endringer i reglene for å kombinere uføretrygd og arbeidsinntekt i forbindelse med forslaget til statsbudsjett for 2025.

"Mental Helse er tydelige på at dagens regelverk for fribeløp og avkorting mot arbeidsinntekt for uføretrygdede ikke er godt nok. Vi ønsker å øke fribeløpet til 1G, for å sikre at mennesker på uføretrygd ikke blir straffet økonomisk for å jobbe," avslutter landslederen.

Vi er fremdeles avventende til hva som faktisk kommer av tiltak i statsbudsjett 2025, men er positive til de tiltakene som arbeidsministeren foreslår.

Les også innlegg om hvorfor psykisk helsehjelp kombinert med arbeidsrettede tiltak er viktig:Innlegg av Mental Helse, NHO og Psykologforeningen

Bilder

Emilie Gjengedal Vatnøy // Mental Helse

Om Mental Helse

Mental Helse er en medlemsorganisasjon for mennesker med psykiske helseutfordringer, pårørende og andre interesserte. I 45 år har vi kjempet for økt åpenhet, forebygging av psykiske helseutfordringer og et bedre helsetilbud. Vi er en organisasjon for alle, uansett seksuell orientering, funksjonsevne, livssyn, etnisitet og kulturell bakgrunn.

Følg pressemeldinger fra Mental Helse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mental Helse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mental Helse