FINN jobb: - Større kamp om jobbene enn i fjor

Månedsrapporten for august viser at vi har færre stillinger på markedet enn i fjor, og etterspørselen etter arbeidskraft fortsetter å avta.

– August er en måned med høy aktivitet på jobbmarkedet og mange ser seg om etter ny jobb. Vi hadde over 13 millioner besøk på FINN jobb denne måneden, noe som er 30 prosent høyere besøkstall enn samme måned i fjor, forteller jobbanalytiker og leder i FINN jobb, Christopher Ringvold.

–Tallene på jobbmarkedet for august viser at vi har færre stillinger på markedet enn i fjor, markedet er ned med 14 prosent i forhold til i fjor samme tid. Utviklingen i august ligger under trenden hittil i år, hvor nedgangen i utlyste stillinger er 8 prosent. Tallene for august viser at etterspørselen etter arbeidskraft fortsetter å avta. Utviklingen bekreftes også av antall søkere per stilling, hvor det er en oppgang på 8 prosent i antall søkere per stilling i august og 10 prosent økning i antall søkere per stilling hittil i år. Det er altså vesentlig enklere for arbeidsgivere å få dekket sitt rekrutteringsbehov.

– Likevel er det betydelig flere stillinger ute enn det var i juli. Bransjene med størst vekst er Forskning, utdanning og vitenskap der det er behov for flere arbeidstakere, samt en oppsving innen bransjen Ideelle organisasjoner som vanligvis ikke er på topplisten. Det er fortsatt nedgang i etterspørsel etter arbeidskraft innen Bygg og anlegg, slik vi har sett over en lengre periode. Her ser det ut til at vi fortsatt ikke har nådd bunnen. Jobbmarkedet er varierende også på fylkesnivå, der Møre og Romsdal er månedens vinner, og Vestfold har det laveste tilbudet på jobbmarkedet nå på starten av høsten.

Jobbanalytiker og leder i FINN jobb, Christopher Ringvold.