Nkom åpner tilsyn etter 112 problemer
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vil nå føre tilsyn med Telenor etter at det i tre timer var umulig å ringe politiets nødnummer 112 torsdag kveld forrige uke.
Politiet meldte torsdag 29.august kl. 21.00 til media at politidistriktene ikke kunne motta meldinger fra publikum på nødnummer 112.
Telenor sier feilen, som også rammet mobilkundene til Telia og Ice, skyldes en teknisk feil hos dem. 112 er i tillegg til å være politiets nødnummer også det internasjonale nødnummeret som kommuniseres til alle som kommer til Norge fra utlandet.
Nkom har blant annet ansvar for å påse at aktørene har forsvarlig sikkerhet i sine mobilnett. Nå er det besluttet å åpne tilsyn basert på hendelsen i forrige uke.
–Vi ser svært alvorlig på at det oppstår en slik feil som rammer publikums mulighet til å ringe nødnummer. Vi vil derfor gå gjennom hendelsesforløpet og kontrollere om krav til forsvarlig sikkerhet er fulgt. Vi må gjøre det vi kan sammen med aktørene for å hindre at en tilsvarende hendelse skjer igjen, sier sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Scheie.
Nkom forventer at tilsynsrapport vil foreligge i slutten av oktober 2024.
Nøkkelord
Kontakter
Svein Sundfør ScheieFungerende avdelingsdirektør for sikkerhet i Nkom
Tel:95211189sss@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tilsynsrapport mot Telenor klar på nyåret17.12.2024 09:31:05 CET | Pressemelding
Dei gjentekne hendingane hos Telenor som har råka naudnummer-tenestene i haust, har ført til omfattande arbeid med tilsynsrapporten for myndigheitene. – Vi treng meir tid til å kvalitetssikre informasjonen og analysane våre før vi kan ferdigstille rapporten.
Flere bør levere nødnummertjenester i Norge16.12.2024 10:38:26 CET | Pressemelding
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.
Nå har det blitt vanskeligere å “spoofe” mobilnummeret ditt9.12.2024 14:45:08 CET | Pressemelding
I januar i år ba myndighetene mobilselskapene om å samarbeide tettere for å hindre telefonsvindel. Det har gitt resultater.
Avdekket feilrapportering i program for forsterket ekom27.11.2024 09:36:12 CET | Pressemelding
Nkom har avdekket at Telia uriktig har mottatt 8,7 millioner kroner fra staten som kompensasjon for forsterkningstiltak i en rekke kommuner.
Black Week er i gang: – Ver på vakt!22.11.2024 14:26:53 CET | Pressemelding
Black Friday. Black Weekend. Cyber Monday. Black Month. Singles’ Day. Black Week. Alle konsepta har til felles at dei kan utnyttast av svindlarar som prøver å stele informasjon frå deg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom