Norsk honning får løft i nytt samarbeid
MatPrat inngår samarbeid med Norges Birøkterlag for å løfte frem norsk honning. Samarbeidet skal øke etterspørselen etter norsk honning; et naturlig, kortreist og smakfullt produkt med lange tradisjoner og stor betydning for økosystemet og matproduksjonen i Norge.

– Vi er stolte over å få muligheten til å jobbe med et så godt, norsk kvalitetsprodukt med så stort potensiale. Og ikke minst av å få møte og jobbe for og sammen med Norges Birøkterlag og alle de dyktige birøkterne vi har over hele landet, sier Dag Henning Reksnes, direktør i MatPrat.
– Honningen er dronningen!
Norges Birøkterlag har vært en viktig aktør i norsk birøkt i 140 år, og arbeider for å fremme birøkt som næring og hobby, og for å øke bevisstheten om den viktige rollen honningbiene spiller i naturen gjennom pollinering.
– Vi i Norges Birøkterlag ønsker at alle skal få øynene opp for den fantastiske norske honningen. Sammen med MatPrat ser vi frem til stor oppmerksomhet spesielt for den rørte, smøremyke honningen. På de norske kjøkken rundt forbi skal vi ha flere norske honninger, og bruke de daglig. Til frokostblandingen, på grøten, i grillmarinaden, i salatdressingen og for å runde av den indiske retten du lager i helgen. Sammen med MatPrat skal vi inspirere og invitere folk inn i et eventyr av matglede der honningen er dronningen, forteller Katrine Røed Meberg, generalsekretær i Norges Birøkterlag.
Honning er et produkt av naturens overskudd som bidrar til økt matsikkerhet gjennom pollinering. Pollinering er avgjørende for økt kvantitet og kvalitet på frukt, bær og frø, noe som er essensielt for bærekraftig matproduksjon.
– Vi ser frem til å bruke vår kompetanse til å styrke norsk honning sin posisjon i markedet. Vi skal jobbe helhetlig med å vise hvordan norske naturressurser og norsk matproduksjon henger sammen og skaper verdier i form av matproduksjon, naturproduksjon og kulturproduksjon for hele befolkningen, sier Reksnes.
Styrker honningens status i Norge
Samarbeidet med MatPrat vil gi norsk honning betydelig økt oppmerksomhet og synlighet. Som spesialister på omdømmebygging og markedsføring av norskprodusert mat, vil MatPrat bruke denne kompetansen til å styrke norsk honning og andre bi-produkters status og posisjon hos norske forbrukere.
– Vi ser at den matfaglige formidlingen som MatPrat driver, treffer godt i de tusen kjøkken og munner. Vi ser fram til å få ulike honninger inkludert i mange gode oppskrifter, filmer og formidling. Vi forventer målrettet innsats fra markedsteamet, og vet at vi har all grunn til å glede oss til bilder og inspirerende informasjon til alle som er opptatt av smak og naturlige norske råvarer, sier Meberg.
Noen har birøkt som sitt levebrød, og mange i jordbruket driver birøkt som en kjærkommen tilleggsproduksjon som fint passer sammen med andre husdyr og dyrking. For å øke lønnsomheten og med det sikre fortsatt rekruttering til næringen, ønsker Norges Birøkterlag å bidra til økt etterspørsel etter honning.
– En merkenøytral markedsføringsordning av norsk honning vil kunne løfte verdiene, og for oss er MatPrat en viktig samarbeidspartner. Nå når arbeidet starter får honningen nyte godt av MatPrats kompetanse, verktøy og kanaler, avslutter Meberg.
Nøkkelord
Kontakter
Cathrine UdeKommunikasjonsrådgiver
Tel:93802707cathrine.ude@matprat.noBilder



















Lenker
Om MatPrat
MatPrat er Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Gjennom MatPrat bidrar vi med matinspirasjon, -informasjon og -kunnskap. MatPrat er merkenøytralt og vi jobber på oppdrag fra den norske egg-og kjøttproduserende bonden.
Følg pressemeldinger fra Matprat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Matprat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Matprat
Slik lykkes du med biffen – og grillen23.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
En god grillopplevelse starter lenge før du legger kjøttet på risten
Vårrengjøring i fryseren: Hvor lenge holder maten?7.4.2025 08:45:00 CEST | Pressemelding
Når var sist gang du kikket inn i fryseren? Og har du mat som har ligget så lenge at den husker din første skoledag? Da er det på tide med en vårrengjøring, mener Matprat-kokken Anette Fjelleng Hansen, som forteller deg hvordan du oppbevarer maten og hvor lenge den holder seg i fryseren for best mulig resultat.
Matprat inngår brødsamarbeid – skal inspirere forbrukerne30.1.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Matprat har inngått et samarbeid med aktører i brød- og bakeribransjen* for å minne forbrukere på hvor anvendelig, smakfullt og næringsrikt brød er. Første steget for å få til nettopp dette, er en sandwich-kampanje.
Kalkun fortsatt på topp27.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
En av tre oppgir at de skal spise kalkun på nyttårsaften i år. Det viser MatPrats årlige juleundersøkelse, utført av Opinion. Nesten like mange vet ikke hva nyttårsmenyen blir ennå.
24 nye lyspunkter for norsk matproduksjon i 202418.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
2024 har for alvor vist oss at norsk matproduksjon må styrkes for å gjøre Norge mindre sårbar i en tid preget av ekstremvær, geopolitisk usikkerhet og naturtap. MatPrat har samlet 24 lyspunkter fra året som viser at norsk matproduksjon tar viktige steg mot å bli mer bærekraftig.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom