Statnett øker tempoet for å møte kraftbehovet

Statnett øker investeringene i nytt nett og digitalisering. I første halvår 2024 er rundt 50 nye nettprosjekter påbegynt, og 210 større og mindre prosjekter er i gang. – For å styrke forsyningssikkerheten og realisere det grønne skiftet øker vi innsatsen og tempoet. Første halvår viser at vi er godt i gang, sier CFO og konserndirektør for Økonomi og Finans i Statnett, Cathrine Lund Larsen.

CFO og prosjektleder i Statnett på Hamang transformatorstasjon i Bærum, utenfor stasjonsbygget.
CFO og konserndirektør for Økonomi og Finans i Statnett, Cathrine Lund Larsen, besøkte denne uken nye Hamang transformatorstasjon i Bærum. Prosjektleder Thomas Weisser Fennefoss er glad for at stasjonen som forsyner hele Asker og Bærum med strøm snart står ferdig. Hittil i år har Statnett startet arbeidet med 50 nye nettanleggsprosjekter for å øke kapasiteten. Vetle Hofstad, Statnett Fri bruk mot kreditering

Styret i Statnett godkjente 30. august halvårsrapporten for første halvår 2024. Rapporten er  tilgjengelig på konsernets hjemmeside www.statnett.no

Statnett legger til rette for det grønne skiftet, og skal de neste ti årene investere opp mot 150 milliarder kroner.

–  Statnett har etablert en ambisiøs og framtidsrettet strategi for å kunne levere på det grønne taktskiftet. Samtidig har vi et leverandørmarked preget av høy etterspørsel fra mange land og prisøkning på flere områder. Dette er utfordrende for kostnadsutviklingen og gjennomføringstiden i prosjektene våre, sier Cathrine Lund Larsen.

Første halvår 2024 har antall nettprosjekter økt fra om lag 160 til 210 større og mindre pågående prosjekter. Samlet nettanleggsportefølje har økt fra om lag 100 til 130 milliarder kroner.

–  Vi jobber for å redusere tidsbruken og få ned kostnadene i prosjektene våre. Vi gjør store investeringer i digital infrastruktur og etablerer ny teknologi. I tillegg jobber vi nå målrettet mot leverandørmarkedet og effektiviserer våre egne anskaffelsesprosesser. Dette bidrar til å øke gjennomføringstakten, forteller Lund Larsen.

Solid underliggende resultat siste halvår

Statnett-konsernets underliggende resultat er solid og økte i første halvår 2024 til 1 176 millioner kroner. Økningen i underliggende resultat skyldes økning i tillatt inntekt.

– Det underliggende resultatet er det som best gjenspeiler Statnetts finansielle resultater. Reguleringsmyndigheten for energi (RME) setter en grense for tillatt inntekt, og det underliggende resultatet er basert på dette, forklarer CFO og konserndirektør Lund Larsen.

Det regnskapsmessige resultatet endte i første halvår 2024 med et underskudd på 314 millioner kroner. Flaskehalsinntektene er i første halvår redusert på grunn av mindre prisforskjeller. Statnett har de siste årene betalt tilbake en betydelig del av flaskehalsinntektene til kundene gjennom reduserte tariffer og ekstraordinære tilbakebetalinger. På grunn av en mer normalisert kraftsituasjon, gjeninnførte Statnett tariff for fastleddet i nettleien fra 1. januar 2024.

Driftskostnadene økte i første halvår 2024. En stor del av økningen er knyttet til Statnetts ansvar for å opprettholde balansen i kraftsystemet og sikre tilfredsstillende leveringskvalitet.

God forsyningssikkerhet  tross ekstremvær

Forsyningssikkerheten i første halvår har vært god til tross for mye ekstremvær. Utfallene har vært kortvarige og strømnettet robust. Kombinasjonen av høyt tilsig og import fra fornybar kraftproduksjon har gitt lavere strømpriser og flere timer med negative priser i Norge hittil i år.

Det er stor pågang for å knytte seg til strømnettet. Statnett har reservert 8500 MW til kunder som ønsker kapasitet. Samtidig er det en kø av modne prosjekter tilsvarende 4600 MW. Statnetts områdeplaner er viktige verktøy for en helhetlig utvikling av nettet. I løpet av 2024 skal områdeplanene revideres, og arbeidet med dette har startet opp i første halvår.

– Områdeplanene legger til rette for tett samarbeid mellom nettselskaper, industri og kraftprodusenter. Økt forbruk krever at vi øker kapasiteten i strømnettet både i og mellom regioner, forklarer Lund Larsen.

Endret trusselbilde krever mer samarbeid

Trusselbildet i Europa har endret seg, og sikker tilgang på energi har aldri vært viktigere. Det driver energiomstillingen og øker behovet for samarbeid mellom de europeiske landene. Økt digitalisering i kraftsektoren er nødvendig for å møte morgendagens behov. Samtidig gjør det oss mer sårbare.

–  Fremover blir det viktigere enn noensinne å koordinere innsatsen på tvers av ulike sektorer. Bare slik kan vi sørge for sikker strømforsyning og totalforsvaret i et helhetlig perspektiv, sier konserndirektør Cathrine Lund Larsen.

(Alle tall i mill. NOK)

Første halvår 2024

Første halvår 2023

Underliggende resultat

Tillatt inntekt fra regulert nettvirksomhet

Driftskostnader

Regnskapsmessig resultat

-2 539

Regnskapsmessige driftsinntekter

Flaskehalsinntekter

Mer(+)- og mindre(-)inntekt

-1 910

-4 499

Akkumulert merinntekt ved periodens slutt

Investeringer

Fakta om Statnetts inntekter

• Statnetts driftsinntekter kommer hovedsakelig fra regulert virksomhet. Reguleringsmyndigheten for energi (RME) fastsetter årlig en ramme for Statnetts tillatte inntekter, og underliggende resultat baseres på dette.
  • Regnskapsmessige inntekter kommer fra nettleie og flaskehalsinntekter, som varierer. Derfor avviker regnskapsmessig resultat i enkeltår fra underliggende resultat.
  • Forskjellen mellom regnskapsmessig resultat og underliggende resultat, omtalt som mer- eller mindreinntekt, skal balanseres ut gjennom endring i tariffer. Statnetts regnskapsmessig akkumulerte inntekter skal over tid tilsvare regulert tillatt inntekt

Vetle Hofstad, Statnett Fri bruk mot kreditering