Bremser planleggingen av to prosjekter
Statens vegvesen har orientert styringsgruppa i Bypakke Ålesund om at de bremser prosjekteringsarbeidet i prosjektene Lerstad–Campus og kollektivknutepunkt ved Campus Ålesund.

De to prosjektene henger tett sammen, og har derfor blitt planlagt som en helhet.
Detaljprosjektering startet høsten 2023, og nye kostnadsoverslag viser at det ikke er satt av nok penger til å bygge prosjektene som planlagt. Kollektivknutepunktet ved Campus Ålesund har en ramme på 350 millioner kroner (2024-kroner). Nye kostnadsoverslag viser at prosjektet vil koste 400 millioner kroner om det bygges som planlagt. Lerstad-Campus har en ramme på 575 millioner kroner. Nye kostnadsoverslag viser at prosjektet vil koste 900 – 1040 millioner kroner om det bygges som planlagt.
Det er også gjort en ny trafikkanalyse av trafikksystemet som er planlagt ved Campus. Analysen viser at systemet rundt Campus vil få større trafikale problemer enn tidligere vurdert. Grunnen til dette er at firefeltsvegen fra Moa gjennom Lerstadtunnelen skal stoppe ved Campus i denne fasen. Det er ingen overraskelse at det blir en flaskehals når innfartsvegen går fra fire til to felt, men nå viser analysene at køene på både E136 og Borgundvegen blir omfattende både i lengde og tid.
-Nå stopper vi opp litt, for å se på hvilke tiltak som skal prioriteres for de midlene som blir satt av. Vi har fortsatt tro på at vi skal klare å gjennomføre mange viktige tiltak på strekningen, sier Ole Kristian Birkeland, prosjektleder i Statens vegvesen.
Om prosjektene
Lerstad – Campus er en direkte forlenging av E136 Breivika–Lerstad. Noen av tiltakene som planlegges er:
- Fire felt mellom Lerstad og campus/Nørvasundet
- Tunnel gjennom Skuggenhaugen med tre felt for å få med ny påkjøringsrampe østover fra Borgundvegen (ved dagens stopp-skilt)
- Ny sykkelveg langs E136, fra campus til Lerstad.
Holdeplassene ved Campus Ålesund oppgraderes og fotgjengerene skal krysse Borgundvegen mellom NTNU og NMK. Noen av tiltakene som planlegges er:
- Nye busslommer mellom NTNU og NMK
- Nye bussholdeplasser langs E136 for å legge til rette for ekspressbusser
- Sykkelveg med fortau fra Borgundbrua til Nørvegata.
- Ny rundkjøring på Borgundvegen som erstatter T-kryssene fra E136, Sørnesvegen og Niovegen.
- Ny gang- og sykkelbru over rundkjøringa på Borgundvegen.
Det er mange årsaker til kostnadsøkningen:
- Prisveksten i anleggsbransjen har vært betydelig, indeksregulering av budsjettrammer dekker ikke opp økningen.
- Sykkelveg langs E136 var opprinnelig ikke inne i prosjektet, men ble tatt inn etter et vedtak i styringsgruppa 16. juni 2023.
- Grunnundersøkelser har vist krevende grunnforhold i Nørvasundet og Gåseidvika
- Tilstand på eksisterende tunnel, bruer og kulverter er kartlagt, og dette har vist behov for rehabiliteringsarbeid som var vurdert annerledes i forrige anslag.
- Støytiltak er nå grundig undersøkt og dokumentert, og kostnadene er langt mer omfattende enn før antatt.
Hva skjer nå?
Det er ikke aktuelt å bygge prosjekter som koster mer enn kostnadsrammen i Bypakke Ålesund. Statens vegvesen har derfor bremset planleggingsarbeidet, og vil bruke tiden fremover til å se på hvordan tiltakene i prosjektene kan prioriteres for best mulig oppnåelse av målene til bypakken.
Styringsgruppen i bypakken vil ta stilling til hvilke tiltak som skal gjennomføres innenfor tilgjengelig ramme senere i høst.
Kontakter
Ole Kristian BirkelandProsjektleder Statens vegvesen Utbygging
Tel:90968712ole.birkeland@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Strindheimtunnelen: Stenging og trafikkomlegging søndag kveld6.5.2025 14:22:58 CEST | Pressemelding
Snart starter arbeidene i Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Fra søndag 11. mai kl. 21:00 til mandag 12. mai kl. 07:00 helstenges begge tunnelløp for å forberede trafikkomleggingen. Mandag morgen 12. mai begynner arbeidene i tunnelen.
Mesta skal drifte riksvegene i Salten6.5.2025 13:00:56 CEST | Pressemelding
Mesta vant anbudet om fem nye år med vegdrift på riksvegene i Salten.
Presis Vegdrift AS skal drifte riksveiene i søndre og midtre del av Trøndelag6.5.2025 12:40:21 CEST | Pressemelding
Presis Vegdrift AS vant finalerunden og skal fra 1. september i år til 31. august 2030 drifte 410 km riksvei i søndre og midtre del av Trøndelag.
Statens Vegvesen vil åpne for mer energieffektive vogntog6.5.2025 12:30:13 CEST | Pressemelding
Statens Vegvesen foreslår å tillate aerodynamiske førerhus også for lengre vogntog.
Statens vegvesen forlenger fristen for nullutslippskrav for å sikre beredskapen6.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hensynet til beredskap skal vektes tyngre, og Statens vegvesen vil derfor gi entreprenørbransjen noe lengre tid til å fase inn nullutslipp på kjøretøy og maskiner i vegdriften.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom