Grunnsteinsnedleggelse BIRs biogassanlegg på Voss

I dag ble grunnsteinen for BIRs biogassanlegg på Voss lagt ned. Byggingen startet like før sommeren og anlegget skal etter planen skal stå ferdig i løpet av høsten neste år, og være i full drift i løpet av 2026.

Ordfører i Vosss, Tonje Såkvitne, la ned grunnsteinen til biogassanlegget og er veldig fornøyd med nyetableringen i Vossabygden.

- Det er en viktig merkedag for BIR og for Voss Herad, men ikke bare for oss, det er en merkedag for Vestlandet og for storsamfunnet og ikke minst er det en dag som skal markere noe positivt for alle generasjoner. Etableringen av biogassanlegget her på Voss er viktig i det grønne skiftet og for å sikre en mer bærekraftig framtid for oss alle, sa Borghild Lekve, konsernsjef i BIR, i sin åpningstale.

Voss er en viktig landbrukskommune på Vestlandet og Norges 6. største i forhold til husdyrhold. Kumøkk og matavfallet som vestlendingene produserer er innsatsfaktorene til biogassanlegget.

- Vi er veldig glade for at bøndene på Voss skal bidra med kumøkk til anlegget og på denne måten vil biogassanlegget også kunne løse miljøutfordringer for landbruket, sier Lekve.

-  Vi er svært glade for den støtten som vi hele tiden har hatt fra Voss herad i forhold til å få til en etablering av biogassanlegget her på Voss, sier Borghild Lekve, konsernsjef i BIR. - Kommunen har vist seg å være fremoverlent og løsningsorientert i forhold til å få til en etablering av et biogassanlegg her på Voss. Det har vært og vil være svært avgjørende for at prosjekter som dette skal lykkes.

Viktig prosjekt for Voss og hele regionen

- Det er med glede og stolthet jeg står her i dag sammen med alle de dykrige folkene som har arbeidet dette prosjektet frem for å markere starten på et viktig prosjekt både for Voss herad og for hele regionen vår, sa ordfører i Voss Tonje Såkvitne, i sin tale. -  Dette biogassanlegget, løftet frem av BIR, representerer ikke bare en ny næring, men også et stort steg fremover for Voss herad. Sammen viser vi at vi er et fremtidsrettet samfunn som tør å satse på innovasjon og bærekraft. Voss herad ønsker å være helt i førersetet når det gjelder innovasjon og sammen med våre like ambisiøse samarbeidspartnere har vi tatt et stort steg for å legge til rette for å gå fra en linær ressursutnyttelse til et sirkulært løp. Gjennom dette prosjektet kan vi skape spennende, nye arbeidsplasser og styrke båndene vi har til Voss sitt historisk viktige landbruk.

Ny standard for biogassanlegg

- I dag ser vi resultatet av flere års prosjekteringsarbeid, to anbudsprosesser og veldig mange beslutninger, sier Øyvind Birkeland. - En av disse beslutningene som gjør dette anlegget helt unikt er at vi, etter det vi vet, bygger verdens første BREEAM sertifiserte biogassanlegg. Først skal vi selvsagt bygge og få sertifikatet, men det er helt klart at BIR nå setter en ny standard for hvordan biogassanlegg kan bygges.

Skal produsere biogass og biogjødsel

Biogassanlegget er det første i sitt slag i Vestland og skal produsere biogass av matavfall fra regionen og lokalt husdyrgjødsel fra bønder på Voss. Mesteparten av biogjødselen som produseres i denne prosessen vil erstatte bruk av kumøkk som gjødsel, og med dette reduseres metanutslipp fra landbruket i vesentlig grad.

Flere biogjødselskomponent og gjødselsprodukter vil bli utviklet og kan benyttes av landbruket. Dette kan vi bidra til å redusere importen kunstgjødsel.

Biogassen som produseres ved anlegget er svært velegnet som drivstoff, primært til tyngre kjøretøy, og er et miljøvennlig og fossilfritt drivstoff som er et godt alternativ for næringslivet i og rundt Voss. For å kunne benytte biogassen lokalt pågår det prosesser for å etablere fyllestasjon på Voss. Kjøretøyene vil bokstavelig talt drives av lokalt matavfall og kumøkk - et flott eksempel på god anvendelse og sirkulære verdikjeder i praksis.

LAB Entreprenører er hovedentreprenør for bygg og infrastruktur, og det finske teknologiselskapet Biovoima OY leverer prosessanlegget. I tillegg er og vil en rekke lokale og regionale underleverandører bli engasjert i arbeidet.

BIR Biogassanlegg Voss

• Byggherre: BIR
  • Entrepriseform: Totalentreprise LAB
  • Arkitekten Bjørn Feltens fra Link Arkitektur har utformet bygget på en måte slik at uttrykket fra driftsbygninger på gårdsbruk møter moderne byggestil, som er brukt på BIRs hovedkontor.
  • Størrelse: Ca. 2.200 m2
  • Total budsjettramme: 370 mnok
  • Planlagt byggetid: juni 2024 – desember 2025
  • Høy miljøprofil med Breeam sertifisering, krav til materialbruk, høy sorterings- og gjenbruksgrad

3. klasse ved Palmafossen skole sto for det kunstneriske innslaget og fremførte på en sjarmerende og flott måte sangene "Den eneste jorden vi har" og "Ballongvisa"
Jubel etter vel gjennomført grunnsteinsnedleggelse for biogassanlegget på Voss
Leiar av Voss Bondelag Bjørnar Nedkvitne stilte med traktor
Grunnsteinsnedleggelse biogassanlegg Voss. Tero Kampll (Biovoima Oy), Gard Kvalheim (LAB), Borghild Lekve (BIR), ordfører Tonje Såkvitne og elever fra Palmafossen skule Ola B. Robson og Nelly Bonsaksen Hole.
Grunnsteinsnedleggelsen trakk mange interesserte
Prosjektleder for BIRs biogassanlegg på Voss, Hogne Overaa, ønsker velkommen til grunnsteinsnedleggelse.
Øyvind Birkeland er lokal byggherrerepresentant fra BIR Voss Hardanger, og har jobbet en rekke år for å realisere biogassanlegget.   - I dag ser vi resultatet av flere års prosjekteringsarbeid, to anbudsprosesser og veldig mange beslutninger.
Øyvind Birkeland er lokal byggherrerepresentant fra BIR Voss Hardanger, og har jobbet en rekke år for å realisere biogassanlegget.  - I dag ser vi resultatet av flere års prosjekteringsarbeid, to anbudsprosesser og veldig mange beslutninger.