Regjeringens budsjettkonferanse: – Varsellampene blinker for helsetjenesten

Regjeringen fullfører statsbudsjettarbeidet denne uken. – Den offentlige helsetjenesten har aldri stått overfor større utfordringer, så nå må regjeringen vise vilje til å prioritere befolkningens helse og trygghet langt høyere enn tidligere, sier Anne-Karin Rime, president i Legeforeningen.

MÅ VISE VILJE: – Regjeringen må vise vilje til å prioritere den offentlige helsetjenesten langt høyere enn tidligere år, sier Anne-Karin Rime. Foto Thomas B. Eckhoff/Legeforeningen

Tirsdag og onsdag denne uken sitter regjeringen samlet og har sin siste budsjettkonferanse før forslag til statsbudsjett for neste år legges frem 7. oktober.

Legeforeningen har over tid etterlyst en langsiktig satsing og et vedvarende løft for en hardt presset offentlig helsetjeneste. Statsminister Jonas Gahr Støre har selv flere ganger i år utpekt helse og forsvar som to prioriterte områder hvor det må investeres mer.

– Nå er det alvor. Vi sliter med å rekruttere og beholde helsepersonell, ventetidene har de siste årene økt, sykehusene har svært trang økonomi og store digitaliseringsprosjekter havarer. Befolkningen har krav på en velfungerende helsetjeneste, uansett hvor i landet de bor. Det forutsetter levelige arbeidsforhold for helsepersonell. Dagens situasjon i den offentlige helsetjenesten gjør at flere leger går til helprivate stillinger. Både beredskapsevnen og kapasiteten til helsetjenesten er svekket, og det er et politisk ansvar å snu utviklingen. Da må regjeringen vise vilje til å prioritere den offentlige helsetjenesten langt høyere enn tidligere år, oppsummerer legepresidenten.

I Legeforeningens innspill til statsbudsjettet fremheves blant annet sykehusenes negative økonomiske spiral og at helsetjenesten er en viktig del av totalberedskapen.

Legeforeningens budsjettkrav om sykehusøkonomi og beredskap:

• Øke grunnfinansieringen i tråd med kostnadsvekst og investeringsbehov. Årlig realvekst i RHF-enes driftsbudsjetter bør være høyere enn 1,5 prosent
  • Sørge for at sykehusene får dekket sine reelle kostnader fullt ut, og skjermes for effektiviseringskutt
  • Sette av friske midler til en ekstraordinær investeringspakke for å gjøre sykehusene i stand til å dekke inn investeringsetterslepet på 110 milliarder kroner
  • Opprette flere avtalehjemler. Dette vil kunne avlaste sykehusene, gi bedre tilgang på spesialisthelsetjenester og forhindre økt sosial ulikhet i helse
  • Sørge for at bevilgninger knyttet til helseberedskap i sykehusene økes og øremerkes, og ikke tas fra det ordinære driftsbudsjettet.
  • Legge fram en nasjonal opptrappingsplan for å øke intensivkapasiteten

Les mer om Legeforeningens innspill til statsbudsjettet.