Resolusjon fra Legeforeningens landsstyremøte: Beskytt sivilbefolkningen og helsetjenesten i Gaza

Legeforeningen er sterkt bekymret over den stadig forverrede situasjonen for sivilbefolkningen i Gaza – og ber om våpenhvile og humanitær tilgang nå.

RESOLUSJON OM GAZA: Legeforeningens landsstyre, her ledet av president Anne-Karin Rime, vedtok resolusjon om situasjonen i Gaza. Foto: Thomas B. Eckhoff/Legeforeningen

Israels brutale krigføring som følge av terrorangrepet fra Hamas 7. oktober 2023 har ødelagt infrastruktur og helsetjeneste på Gazastripen, og utløst en dyp humanitær krise som rammer barn særlig hardt. Behovet for humanitær intervensjon fra verdenssamfunnet er påtrengende og akutt.

Legeforeningen står fast på kravet til medisinsk nøytralitet i alle kriger og konflikter. Angrep på helsetjenesten eller bruk av helseinstitusjoner til militære formål kan aldri aksepteres.

Prinsippene i Genève-konvensjonene og Genève-erklæringen til Verdens legeforening (WMA) må etterleves. Partene i konflikten har ansvar for å beskytte sivile og sikre humanitær hjelp og nødvendige helsetjenester til alle.

Legeforeningen ber partene i konflikten om å:

1. Arbeide for en umiddelbar og varig våpenhvile for å beskytte sivile, og sikre tilgang på humanitær hjelp.
  2. Sikre uhindret og akselerert humanitær tilgang til hele Gaza, inkludert tilgang på humanitær hjelp og trygg transport for medisinsk personell. Dette inkluderer også evakuering av pasienter.
  3. Sikre at fanger og gisler får nødvendig humanitær bistand og helsehjelp, og sørge for frigiving og trygg hjemtransport av alle gisler.
  4. Sørge for at internasjonal humanitær lov og prinsippet om medisinsk nøytralitet etterleves for å sikre beskyttelse av helsepersonell, helseinfrastruktur og pasienter fra ytterligere trusler, behandlingsavbrudd og angrep.
  5. Reetablere tilgang på helsehjelp, og skape trygge arbeidsmiljø for helsepersonell under gjenoppbyggingen av medisinsk kapasitet og nødvendige tjenester.
  6. Legge til rette for at det gjennomføres uavhengige undersøkelser av opplysninger om grove brudd på menneskerettigheter og internasjonal humanitær rett, inkludert angrep på helsepersonell og helseinfrastruktur, samt misbruk av helseinfrastruktur til militære formål.

Legeforeningen ber norske myndigheter om å:

1. Arbeide for at Norge og andre land bistår med støtte og nødvendig behandling til sivilbefolkningen på Gaza – også etter at krigshandlingene har stoppet.
  2. Fortsatt arbeide for fred i regionen, slik at arbeidet med forsoning kan starte.

Vedtatt av Legeforeningens landsstyre 30. mai 2024.

Bilder