Jonasprisen 2024: – Vi er alle bare mennesker
Det sier Ola Henningsen, som sammen med filmskaper Ragnhild Nøst Bergem får Jonasprisen 2024. De to hedres for arbeidet de gjør for å bryte ned fordommer og skape et varmere samfunn.

I filmen Ola – en helt vanlig uvanlig fyr, regissert av Ragnhild Nøst Bergem, forteller Ola Henningsen historien om sitt eget liv – en historie som rører og engasjerer, utfordrer og forener.
Vil bryte ned fordommer
«Med sine åpne, ærlige og kloke betraktninger om seg selv og omverdenen», skriver juryen, «minner Henningsen oss på at vi alle er unike, men i grunnen også ganske like.»
– Hva betyr det å få Jonasprisen, Ola?
– Mye, egentlig. Å bli sett på den måten jeg ønsker å bli sett på, som en som gjør en forskjell i samfunnet. Det er fortsatt et stykke å gå akkurat der, synes jeg, det er mange som ikke får lov til å ta egne valg. Jeg vet ikke helt hvorfor, sier Ola Henningsen.
– Å være med på å bryte fordommer er en av målsettingene mine med det å lage de filmene jeg gjør. Jeg vil vise at selv om du har en diagnose, så er ikke du diagnosen. Du er den personen du er, sier Ragnhild Nøst Bergem.
– En spesiell og viktig fortelling
Henningsen og Nøst Bergem er de 36. vinnerne av Jonasprisen, som årlig deles ut av Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Tidligere vinnere er blant andre Herbjørg Wassmo, Leo Ajkic, Wenche Foss, Lars Monsen, Kjersti Horn, Margreth Olin og NRK Super.
– Å skildre uvanlige menneskeliv, uten at det samtidig framstår som sært eller fremmed, er utrolig vanskelig. Det er akkurat derfor filmen om Ola er en helt spesiell og viktig fortelling, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann.
– Selv om filmens tema er annerledeshet, holder framstillingen seg nær det allment gjenkjennelige. Et bedre utgangspunkt for å bryte ned skillet mellom om oss og dem, finnes knapt, sier Brinchmann.
Ola Henningsen får prisen for filmen om seg selv, Ragnhild Nøst Bergem for hele sitt dokumentarfilmvirke.
Om Jonasprisen
Jonasprisen er en ærespris etablert i 1984 som årlig tildeles en person, organisasjon eller institusjon som har bidratt til å skape et romsligere og mer tolerant samfunn, der menneskelig variasjon og personlige særtrekk blir sett på som en rikdom og ikke et problem. Æresprisen er oppkalt etter Jens Bjørneboes roman, Jonas, fra 1955. Det er Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo som deler ut prisen. Juryen består av Ellen Irén Brinchmann (leder), Ona Bø Wie, Henrik Daae Zachrisson og Grete Indahl.
Podkast med vinnerne
Hør en fersk podkastepisode fra Universitetet i Oslo der Ragnhild Nøst Bergem, Ola Henningsen og professor Øistein Anmarkrud snakker om inkludering og normalitet.
Nøkkelord
Kontakter
Monica BjermelandPressekontakt ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Tel:98684916monica.bjermeland@uv.uio.noBilder



Lenker
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
– Engelsklærarar tek eit stort ansvar for leseopplæringa16.12.2025 14:03:29 CET | Pressemelding
Engelsklærarar tek like stort ansvar for litteraturundervisinga som norsklærarar, viser ny klasseromforsking frå Universitetet i Oslo. I begge fag les elevane lengre tekstar no enn for ti år sidan.
Født sent på året: Urettferdig fra første skoledag?16.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ett band. Fem medlemmer. Alle født i november. Ingenting er på stell. De mener det er fordi de er født sent på året. Kan det være så enkelt? Forskning og erfaringer fra praksis viser at de kanskje er inne på noe.
Hvor gode er testene som skal fange opp barn i risiko for lærevansker?10.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ny studie viser store kunnskapshull.
Ny studie: Barnehager fanger opp for få barn med behov for ekstra støtte5.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
En omfattende norsk studie viser at mange barn i barnehagealder som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker enten får for lite hjelp – eller ingen hjelp i det hele tatt. Resultatene viser store skjevheter i hvem som får spesialpedagogisk støtte og hvor mye.
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom