Brudd: SAS fremprovoserer streik

Det er brudd i meklingen mellom kabinansatte i SAS og motparten NHO Luftfart/SAS. Kabinansatte vil derfor være i streik fra fredag. Leder for SAS Norge kabinforening i Parat, Martinus Røkkum, sier alle SAS-flygninger på litt sikt vil bli rammet og at SAS vil bli stående på bakken frem til deres krav er godtatt.

Leder for SAS Norge kabinforening i Parat, Martinus Røkkum, sier alle SAS-flygninger på litt sikt vil bli rammet og at SAS vil bli stående på bakken frem til deres krav er godtatt. Foto: Trygve Bergsland/Parat

Røkkum sier det er uenighet om både arbeidsvilkår og lønn.
– SAS har ikke vært villige til å imøtekomme oss på noen av våre krav. Vi hadde derfor ikke noe annet valg en å gå til streik, sier han.

Lønna er den samme i dag som for 12 år siden
Røkkum sier at SAS først i fjor havnet tilbake på tilsvarende lønnsnivå som i 2012.
– Vi har gang på gang gått ned i lønn og jobbet mer for å redde en arbeidsgiver og et selskap i krise. Reelt har vi ikke hatt lønnsvekst siden 2012, mens samfunnet for øvrig, inkludert alle andre flyselskap vi kan sammenligne oss med har opplevd en gradvis lønnsøkning. Når arbeidsgiver ikke ønsker å gi oss levelige forhold, har vi ikke noe annet valg enn å gå til streik, sier han.

Røkkum tror streiken blir langvarig.
– Månedslønnen i SAS ligger 15–30 prosent under det sammenlignbare selskaper gir sine ansatte i lønn. Forskjellen utgjør mellom 6.000 til 15.000 lavere månedslønn. Vi ligger så langt bak i lønn at det er kritisk for mange. Det er vanskelig å betjene lån og klare seg økonomisk. Dette kan ikke fortsette, sier han.

Han sier det er umulig å fortsette jobben for SAS med dagens betingelser.
– Vi har fastlønn uten tillegg for å jobbe flere timer. Vi har heller ikke ekstra betalt for å jobbe kveld, netter eller helger. Når arbeidsgiver pålegger oss stadig flere arbeidsoppgaver får vi heller ikke betalt for dette, men får ytterligere redusert tid til å spise eller ta en pause i løpet av en lang arbeidsdag. Slik kan vi ikke ha det, sier Røkkum.

SAS har ansvaret for streiken
Røkkum sier det er SAS som nå fullt og helt må bære ansvaret for at passasjerene blir rammet.
– Vi beklager dette sterkt. Men denne streiken kunne SAS unngått hvis de hadde vist reell vilje til løsning. I stedet møter vi et arrogant SAS som mener at deres ansatte skal godta dårligere arbeidsvilkår og enda dårligere lønn. Det kan vi rett og slett ikke akseptere, sier kabinlederen.

Han sier medlemmene krever reelle forbedringer.
– Vi er villig til å streike lenge om nødvendig, men håper at SAS tar til fornuft. Med et anstendig tilbud fra SAS setter vi oss ved forhandlingsbordet igjen, sier Røkkum.