Parat utvider streikeuttaket for kabinansatte i SAS

Det fra Parats side meldt plassoppsigelse for 240 kabinansatte i SAS. Nå utvides streiken og i løpet av en uke vil i praksis samtlige kabinansatte i selskapet være tatt ut i streik. Leder for SAS Norge kabinforening i Parat, Martinus Røkkum, sier det er nødvendig for å få selskapets ledelse til å forstå alvoret.

Martinus Røkkum sier selskapet må være ansvarlige for arbeidsforholdene til sine ansatte, uavhengig av hvilken økonomisk situasjon de befinner seg i. Foto: Vetle Daler/Parat

Røkkum registrerer at SAS hevder å ha strukket seg langt.
– Vi har tydelig to ulike virkelighetsopplevelser. Vår opplevelse er at selskapet ikke ønsker å gi ansatte noen form for bedring i arbeidsbetingelsene, tvert imot bruker de konkursbeskyttelsen og restruktureringen til å skvise enda mer ut av allerede hardt pressede ansatte. Det er uverdig og er ikke slike arbeidsforhold vi ønsker i Norge, sier han.

Slår tilbake mot analytikere som kritiserer ansatte og fritar selskapet for ansvar
Han har også registrert at ulike analytikere mener en slik streik skader selskapet og analysesjef i Sydbank, Jacob Pedersen, mener kabinansatte «skyter seg selv i foten».
– Selskapet må være ansvarlige for arbeidsforholdene til sine ansatte, uavhengig av hvilken økonomisk situasjon de befinner seg i. Det er mulig denne analysesjefen mener SAS skal kunne behandle sine ansatte som de selv ønsker- og at selskapet må kunne stå fritt til selv å bestemme ansattes lønn. Slik er det heldigvis ikke. Vi forventer et mer sivilisert arbeidsliv i Norge og Norden. SAS må derfor innse at de må behandle ansatte i selskapet på linje med sammenlignbare selskaper i samme bransje, sier Røkkum.

Lørdag vil i praksis alle kabinansatte være i streik
Forhandlingsleder i Parat, Thore Selstad Halvorsen, sier 40 kabinansatte er tatt ut denne helgen.
– Vi sender ny plassfratredelse på ytterligere 47 kabinansatte i dag, med virkning fra onsdag. Fra førstkommende mandag tar vi ut enda flere og neste lørdag vil i praksis alle våre kabinansatte være i streik, sier Halvorsen.

Bilder

Foto: Vetle Daler/Parat.