Meklingsstart for kabinansatte i SAS

Onsdag starter meklingen for kabinansatte i SAS, med frist for enighet torsdag klokken 24.00. Dersom partene ikke kommer til enighet er det streik fra fredag. leder for SAS Norge kabinforening i Parat, Martinus Røkkum, sier avstanden er stor, men at de jobber for å finne løsninger.

Leder for SAS Norge kabinforening i Parat, Martinus Røkkum
Leder for SAS Norge kabinforening i Parat, Martinus Røkkum Foto: Vetle Daler/Parat

Partene som mekler består av SAS Norge kabinforening i Parat og Fellesforbundet som representerer kabinansatte i LO på den ene siden av bordet. På den andre siden sitter SAS ledelsen og NHO Luftfart. Riksmekleren leder meklingen.

Svært dårlige lønns- og arbeidsvilkår
Røkkum sier det er uenighet om både arbeidsvilkår og lønn.
– Kabinansatte har lange dager på jobb uten mulighet til å forlate flyet, få pauser og lite forutsigbar arbeidstid. Det planlegges for 47,5 arbeidstimer i uka. Ved forsinkelser kan man jobbe opp mot 60 timer. En vanlig arbeidsdag kan være opptil 14 timer, sier han.

Leder for kabinforeningen sier at mange ikke er klar over at arbeidsmiljøloven ikke gjelder for ansatte i luftfarten.
– Vi har fastlønn uten tillegg for å jobbe flere timer. Vi har heller ikke ekstra betalt for å jobbe kveld, netter eller helger. Når arbeidsgiver pålegger oss stadig flere arbeidsoppgaver får vi heller ikke betalt for dette, men får ytterligere redusert tid til å spise eller ta en pause i løpet av en lang arbeidsdag. Slik kan det ikke fortsette, sier Røkkum.

Lønna er den samme i dag som for 12 år siden
Røkkum sier at SAS først i fjor havnet tilbake på tilsvarende lønnsnivå som i 2012.
– Vi har gang på gang gått ned i lønn og jobbet mer for å redde en arbeidsgiver og et selskap i krise. Reelt har vi ikke hatt lønnsvekst siden 2012, mens samfunnet for øvrig, inkludert alle andre flyselskap vi kan sammenligne oss med har opplevd en gradvis lønnsøkning. Nå er lønnsforskjellene dramatisk store, sier han.

Røkkum sier månedslønnen i SAS ligger 15–30 prosent under det for eksempel tilsvarende ansatte i Norwegian har i lønn.
– Denne prosentvise forskjellen utgjør mellom 6.000 til 15.000 lavere månedslønn. Vi ligger så langt bak i lønn at det er kritisk for mange. Det er vanskelig å betjene lån og klare seg økonomisk. Dette må vi få rettet opp, sier han.

Tøffe forhandlinger
Målet er å unngå streik selv om avstanden mellom partene er stor.
– Når vi går inn i en mekling har vi som mål å lykkes og komme til et resultat. Det er derfor vi mekler. Jeg velger å være optimist, men i år er avstanden stor. Forventningene og streikeviljen blant de ansatte er veldig høy. Dette blir tøffe forhandlinger, sier Røkkum.

Leder for SAS Norge kabinforening i Parat, Martinus Røkkum
Foto: Vetle Daler/Parat.