Avfallsservice AS er først i Norge - løser et stort problem med norsk teknologi

Begrensende åpningstider og lange køer er en utfordring ved miljøstasjoner landet rundt. Nå tar Avfallsservice AS i bruk norsk teknologi som løser dette problemet.

Sigleif Pedersen, daglig leder i Avfalsservice AS, gleder seg over å åpne Norges første høyteknologiske avfallsstasjon i Kåfjord kommune.

Som første i Norge åpner Avfallsservice AS delvis selvbetjent miljøstasjon i Kåfjord kommune. Med det kan kundene levere avfall akkurat når det passer for dem.

– Begrensede åpningstider skaper store utfordringer når det kommer til kø, og man risikerer at kontaineren er full når man kommer fram. Ved å ta i bruk avansert teknologi vil vi løse dette problemet som mange irriterer seg over, sier Sigleif Pedersen, daglig leder i Avfallsservice AS.

Det interkommunale selskapet eies av kommunene Lyngen, Storfjord, Kåfjord, Skjervøy, Nordreisa og Kvænangen hvor de i hver av kommunene har mottak for avfall.

Avansert teknologi

Teknologien som Avfallsservice skal ta i bruk heter «LNA-Recycling» (Liberty Now Automation-Recycling) og er utviklet av det norske teknologiselskapet Liberty Now AS. Med denne teknologien kan miljøstasjonen holde åpent døgnet rundt, uten at de ansatte trenger å være fysisk til stede.

– Miljøstasjoner er regulert under strenge regler, og med denne teknologien har vi like bra, eller bedre, kontroll over alt som skjer her. I tillegg må alle som skal benytte seg av miljøstasjonen utenom fysisk betjent åpningstid gjennom et opplæringsprogram, sier Pedersen.

Kameraovervåkning og kunstig intelligens, i samspill med mennesker, ligger bak de nye mulighetene som Avfallsservice nå tar i bruk. Det vil si at miljøstasjonen i Kåfjord passer seg selv, og gir beskjed til betjeningen når de må overta.

– Teknologien sørger for at det går varslinger til betjeningen ved ulike situasjoner. Når noen kommer for å levere farlig avfall vil det gå en alarm hos personen som fjernbetjener miljøstasjonen. Da kan vi kontrollere at leveringen går riktig for seg via systemene, og ved behov kan vi se og snakke med kunden via toveis kommunikasjon, forklarer Pedersen og legger til at miljøstasjonen fortsatt vil være betjent i den ordinære åpningstiden.

null
Miljøstasjonen i Kåfjord blir Norges første høyteknologiske avfallsstasjon med teknologien til Liberty Now.

Norges første

Det er ved Avfallsservice sin miljøstasjon i Kåfjord kommune i Troms teknologien først skal tas i bruk. Miljøstasjonen blir dermed Norges første døgnåpne miljøstasjon.

– Nå skal vi høste gode erfaringer i Kåfjord før vi vil ta teknologien i bruk ved de fem øvrige miljøstasjonene. Kundene har ventet på at noe skal skje for å løse utfordringene med lange køer, og endelig er vi i gang, sier Pedersen og takker Troms Holding som har bidratt økonomisk for å tilrettelegge på miljøstasjonen og ha et pilotprosjekt over to år.

Ordfører i Kåfjord kommune, Bernt Lyngstad, er glad for at Avfallsservice nå gjør denne satsningen i Kåfjord.

– Innbyggerne mener det er mye kø og et for kort tidsvindu for å levere avfall på miljøstasjonen. Dette er en fantastisk mulighet, og jeg ser fram til at Avfallsservice etter hvert har delvis selvbetjente miljøstasjoner i hele regionen, sier han.

– Behovet er stort

«LNA-Recycling» har vært i drift på konseptanlegget i Bø i Telemark i mange år, og Pedersen er nå klar for å digitalisere en bransje hvor behovet er stort.

– Dette er fremtiden for miljøstasjonene i Norge, sier han, og peker på at innbyggerne i Kåfjord også er kjent med teknologiske løsninger.

I september 2023 åpnet Snarkjøp Djupvik i samme kommune som høyteknologisk butikk med teknologien til Liberty Now.

Hans Olav Bakås, CEO i Liberty Now, forteller at de tidlig så et behov for å digitalisere avfallsbransjen.

– Liberty Now har utviklet en teknologi for å digitalisere flere typer virksomheter. Over hele landet har kjøpmenn og kunder blitt kjent med teknologien RMA-Butikkstyring i høyteknologiske dagligvarebutikker. Nå er vi glade for å lansere «LNA-Recycling» til avfallsbransjen, hvor vi ser at behovet er stort, sier han.

null
Hans Olav Bakås, CEO i Liberty Now.

Hans Olav Bakås, CEO i Liberty Now.

Liberty Now er et norsk teknologiselskap som ble stiftet i 2018 under navnet Mat-Norge. I 2023 skiftet de navn til Liberty Now. Selskapet er markedsledende innen digitalisering, automatisering og robotisering av dagligvarebutikker i hele Norge. De har utviklet teknologien Retail Multi Automation (RMA-butikkstyring), som gir kostnadseffektiv digitalisering, automatisering og fjernstyring av kundereiser og kundebetjening. Denne teknologien gir virksomheter innsikt for optimal drift, økt kundetilfredshet og bedre kontroll. Liberty Now har også utvidet til andre bransjer og lansert LNA-teknologi for avfallsbransjen og reiselivsnæringen.