Fritt Ord

Fritt Ords Honnør til lærere ved Oslo katedralskole

Del

Lærere ved Oslo katedralskole tildeles Fritt Ords Honnør for å skape opplyst debatt om ubehagelige ytringers plass i undervisningen.

Fritt Ord Honnør 2024 til lærere ved Katta i Oslo Oslo, Norge 16.08.2024 Fotografert i forbindelse med at de skal få Fritt Ords Honnør.
Fritt Ord Honnør 2024 til lærere ved Katta i Oslo Oslo, Norge 16.08.2024 Fotografert i forbindelse med at de skal få Fritt Ords Honnør. Adrian Nielsen / Fritt Ord Fri bruk for presse i forbindelse med omtale av Fritt Ords priser

37 lærere ved Oslo katedralskole blir tildelt Fritt Ords Honnør for kronikken «Vi blir anklaget for rasisme når vi underviser om rasisme», som ble publisert i Aftenposten 15. mai 2024. Teksten har skapt debatt og tar opp viktige spørsmål som fortsatt vil bli – og bør bli – diskutert fremover. Tildelingen finner sted på første dag av det nye skoleåret, mandag 19. august 2024.

Lærerne gikk sammen om å ta til motmæle da de ble omtalt på Instagram-kontoen «Rasisme i Norge». De ble kritisert for å inkludere tekster i norsktimene der «n-ordet» ble brukt. Utgangspunktet for kronikken er påstander om at lærerne gjør elevene urett ved å innlemme tekster i undervisningen som beskriver rasisme og bruker belastende ord. I kronikken tar lærerne et klart standpunkt om at også tekster som er ubehagelige og vonde, har en selvsagt plass i skolen. Som de skriver: «Vi skal trene elevene i å forholde seg til en tidvis utålelig virkelighet og historie.» 

Saken har skapt engasjement og debatt som angår både skolen og samfunnet rundt: Hvordan skal man undervise om kontroversielle temaer? Hvordan kan man skape dialog der man er grunnleggende, rivende uenige? Hva skal til for å trene unge mennesker til uenighetsfellesskap snarere enn polariserte debatter? Elevenes møte med skolen er et møte med samfunnet. Derfor er det svært viktig hvordan skolen og den enkelte lærer tar opp og løser disse problemstillingene.

I dagens norske skole er det stadig en risiko for lærere å bli hengt ut gjennom filming i klasserommet - filmer som tas ut av kontekst og fremmes digitalt med vinklede budskap.  Dette skaper en uholdbar arbeidssituasjon og er ødeleggende for læringsmiljøet.

– Lærerne som i dag mottar Fritt Ords Honnør, opptrer som forbilder i dannelse i dobbel forstand. De gjør det gjennom å lese og analysere viktige tekster, også de som gjør vondt og tar opp krevende temaer som rasisme og hat, vold, sexisme og historiske overgrep. Dernest henvender de seg til offentligheten gjennom kronikken og gir oss innblikk i undervisningens dilemmaer. De viser tydelig hva de står for, sier styreleder i Stiftelsen Fritt Ord, Grete Brochmann.

Verdiformidling er mer enn å ramse opp honnørord i 17. mai-taler. Verdienes levedyktighet viser seg i krevende situasjoner. «Vi skal utdanne medborgere i et demokratisk samfunn,» står det i kronikken. Og i et åpent og diskuterende demokrati er det tvingende nødvendig å forholde seg til samfunnet på godt og vondt; å orientere seg i ulike typer tekster, også de ubehagelige, konfliktskapende.

Det er en selvfølge at skolens undervisning skal kunne diskuteres og kritiseres, men læreren må kunne velge virkemidler i klasserommet.

Litteraturen utvider leserens forståelse ved å bringe inn andres erfaringer og horisonter. Lærerens rolle er å vise vei, formidle og ta ansvar under krysspress. Fritt Ords Honnør er ment som en oppfordring til å tørre å stå i ubehaget og til å la denne viktige debatten fortsette.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kronikken fra 37 "Katta"-lærere skapte debatt. Foto av Katedralskolen: NTB/ Audun Braastad. Faksimiler fra Aftenposten og Klassekampen NTB
Kronikken fra 37 "Katta"-lærere skapte debatt. Foto av Katedralskolen: NTB/ Audun Braastad. Faksimiler fra Aftenposten og Klassekampen NTB
NTB. NTB. Ingen gjebruk. Kun illustrasjon.
Last ned bilde
Fritt Ord Honnør 2024 til lærere ved Katta i Oslo Oslo, Norge 16.08.2024 Fotografert i forbindelse med at de skal få Fritt Ords Honnør.
Fritt Ord Honnør 2024 til lærere ved Katta i Oslo Oslo, Norge 16.08.2024 Fotografert i forbindelse med at de skal få Fritt Ords Honnør.
Adrian Nielsen / Fritt Ord Fri bruk for presse i forbindelse med omtale av Fritt Ords priser
Last ned bilde
Fritt Ord Honnør 2024 til lærere ved Katta i Oslo Oslo, Norge 16.08.2024 Lærere ved Oslo Katedralskole fotografert i forbindelse med at de skal få Fritt Ords Honnør. Her fotografert i skolebiblioteksmuseet i kjelleren.
Fritt Ord Honnør 2024 til lærere ved Katta i Oslo Oslo, Norge 16.08.2024 Lærere ved Oslo Katedralskole fotografert i forbindelse med at de skal få Fritt Ords Honnør. Her fotografert i skolebiblioteksmuseet i kjelleren.
Foto: Adrian Nielsen / Fritt Ord Se Mediebanken.
Last ned bilde

Lenker

Fritt Ord er en allmennyttig privat stiftelse som arbeider for å fremme ytringsfrihet, offentlig debatt, kunst og kultur.

Fra vedtektene: «Stiftelsen Fritt Ords fremste formål er å verne om og styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge, særlig ved å stimulere den levende debatt og den uredde bruk av det frie ord»

Fritt Ord logo

Følg pressemeldinger fra Fritt Ord

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fritt Ord på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fritt Ord

Stiftelsen Fritt Ords og Zeit Stiftung Bucerius’ Free Media Awards 2024 går til journalister og medier fra Georgia, Ukraina, Aserbajdsjan, Belarus, Russland og, for første gang, Ungarn23.8.2024 06:40:00 CEST | Pressemelding

Presseprisene til seks journalister og medier i Øst- og Sentral-Europa er en anerkjennelse av deres betydningsfulle undersøkende journalistikk og personlige mot i en svært urolig tid i hele regionen. Flere av årets prisvinnere er fengslet på grunn av sitt journalistiske virke.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye