INVITASJON TIL PRESSE: (NÅ MED PROGRAM)Utdeling av presseprisene Free Media Awards tirsdag 17. september 2024 kl. 13.00-15.00 på Det Norske Nobelinstitutt

Presse er invitert til å delta når

Journalist NASTASIA ARABULI fra Georgia, journalistkollektivet BIHUS.INFO fra Ukraina, redaktør SZABOLCS PANYI fra Ungarn, nyhetsplattformen ABZAS MEDIA fra Aserbajdsjan, frilansjournalist LARYSA SHCHYRAKOVA fra Belarus og redaktør MIKHAIL AFANASIEV fra Russland tirsdag 17.september kommer til Oslo for å motta Free Media Awards fra STIFTELSEN FRITT ORD og ZEIT STIFTUNG BUCERIUS.

Shchyrakova og Afanasiev er representert med advokater fordi de setter fengslet i henholdsvis Belarus og Russland.

Nastasia Arabuli   Fri bruk ved omtale av Free Media Awards.  Fritt Ord/Zeit Stiftung Bucerius.  Prisvinner, Free Media Awards 2024
Nastasia Arabuli er blant dem som tildeles Free Media Awards 2024 Fritt Ord/Zeit Stiftung Bucerius Fri bruk ved omtale av Free Media Awards

STIFTELSEN FRITT ORD og ZEIT STIFTUNG BUCERIUS inviterer presse som ønsker å dekke årets FREE MEDIA AWARDS til utdelingseremonien i Det Norske Nobelinstitutt tirsdag 17. september 2024. Adresse:  Henriks Ibsens gate 51, Oslo.

Arrangementet varer fra klokken 13 til 15.

Det vil være muligheter for intervjuer med vinnere og jury etter seremonien.

Program, oversikt på norsk.

• Velkomst ved nestleder i Fritt Ords styre Bård Vegar Solhjell og Manuel J. Hartung, administrerende direktør og styreleder i Zeit Stiftung Bucerius
  • Filmregissør Tonje Hessen Schei (Praying for Armageddon, iHuman, Drone) holder tale til prisvinnerne.
  • Taler ved alle prisvinnerne

Detaljert program på engelsk

(Først ett musikkinnslag)

Welcome

Bård Vegar Solhjell, Deputy Chair of the Board, Fritt Ord Foundation

Manuel J. Hartung, CEO and Chairman of the Executive Board, Zeit Stiftung Bucerius

People Living

Lyrics by Susanna Wallumrød. Music by Susanna Wallumrød/David Wallumrød

Keynote address

Tonje Hessen Schei, Film Director

Hangout

Lyrics and music by Susanna Wallumrød

Awarding of the Free Media Awards 2024 and Speeches of the Laureates

The Jury: Silvia Stöber, Martin Paulsen, Attila Mong and Inna Sangadzhiyeva

The Laureates:

Journalist Nastasia Arabuli from Georgia

Journalism collective Bihus.Info from Ukraine: Journalist Nataliia Lazarovych and Anastasiia Borema

Journalist and editor Szabolcs Panyi from Hungary

News platform Abzas Media from Azerbaijan: Interim editor in chief Leyla Mustafayeva

Freelance journalist Larysa Shchyrakova from Belarus, who is currently held as a political prisoner: Ex-political prisoner and human rights activist Leonid Sudalenko

Journalist and editor Mikhail Afanasiev from Russia, who is currently held as a political prisoner: Media lawyer and founder Galina Arapova, Mass Media Defence Center

(Musikkinnslag)

Light refreshments, 2.30 p.m.

Medlemmer av den internasjonale juryen for prisen er tilstede i Oslo denne dagen. Dette er juryen: Alice Bota, Øst-Europa-reporter for Die ZEIT, Attila Mong, Berlin-basert representant i Europa for The Committee to Protect Journalists, Inna Sangadzhieva, avdelingssjef for Europa og Sentral-Asia i Den norske Helsingforskomité, Juri Durkot, ukrainsk journalist og oversetter Martin Paulsen, instituttleder på Institutt for fremmedspråk ved Universitetet i Bergen, og Silvia Stöber, reporter og redaktør for ARD Tagesschau.

Om Free Media Awards

Presseprisene Free Media Awards er øremerket journalister og medier i Øst- og Sentral-Europa og tildeles gjennom et samarbeidsprosjekt mellom Stiftelsen Fritt Ord i Norge og Zeit Stiftung Bucerius i Tyskland. Alle kandidatene ble nominert av internasjonale institusjoner og organisasjoner som er aktive i Øst- og Sentral-Europa og av eksperter på regionen. En internasjonal jury har valgt prisvinnerne. Tidligere vinnere kan de se på frittord.no

Prisen deles ut annenhvert år i Oslo og Hamburg. I fjor var det i Hamburg. Forrige gang Free Media Awards ble utdelt i Oslo, i 2022, gikk den til fem journalister som dekket krigen i Ukraina etter fullskalainvasjonen samme år.

Om vinnerne

«Nå kommer skyggene krypende tilbake, og det er vår plikt å rette søkelyset mot dem før de igjen får overtaket,» sa Szabolcs Panyi fra Ungarn, med referanse til årene under kommunismen, da «sentraleuropeiske regimer spionerte på borgerne og vred journalistikk til propaganda, og stilnet dissens».

«Uavhengige medier går i dag igjennom en svært vanskelig tid i Georgia og den ble betraktelig verre etter innføringen av ‘loven om utenlandske agenter’, også kjent som ‘den russiske loven’», sa Nastasia Arabuli fra Georgia som frykter at alle uavhengige stemmer skal bli eliminert. Du kan lese mer om alle vinnerne på frittord.no og i Fritt Ords pressemelding om prisen i august.

Det er et begrenset antall plasser i salen, så alle journalister som vil være tilstede for å dekke eller intervjuer vinnere, bes melde seg til  Henrik i Fritt Ord.

Nastasia Arabuli er blant dem som tildeles Free Media Awards 2024
Bihus.Info Free Media Awards vinner 2024
Larysa Shchyrakova Prisvinner, Free Media Awards 2024
Fritt Ord/Zeit Stiftung Bucerius. Fri bruk ved omtale av Free Media Awards.
Szabolcs Panyi Prisvinner, Free Media Awards 2024
Mikhail Afanasiev,  Prisvinner, Free Media Awards 2024
Mikhail Afanasiev, Prisvinner, Free Media Awards 2024
Fritt Ord/Zeit Stiftung Bucerius. Fri bruk ved omtale av Free Media Awards.
Abzas Media, Prisvinner, Free Media Awards 2024
Fritt Ord/Zeit Stiftung Bucerius. Fri bruk ved omtale av Free Media Awards
FORRIGE PRISUTDELING I OSLO, 2022.
Linda Bournane Engelberth for Fritt Ord Fri brukt ved omtale av Free Media Awards eller prisvinnerne
Tonje Hessen Schei holder talen.
Foto fra NRKs program Trygdekontoret med Thomas Seltzer. Ingen rettigheter.
Her taler Evgeniy Maloletka (t.v) og Mstyslav Chernov

Om oss

FORTALT FORTID: Rekordstøtte til biblioteker fra Fritt Ord, med 2, 6 millioner kroner til 44 biblioteker.9.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding

Tegneserier om historiske temaer var årets trend blant 144 folkebibliotek som søkte på Fritt Ords bibliotekutlysning 2024, «Fortalt fortid». – Tegneserier kan formidle historien på nye måter til nye grupper, sier både serieskapere og bibliotekarer. 44 bibliotek av 144 som søkte har til sammen fått 2,6 millioner kroner til å arrangere møter om sakprosa, skjønnlitteratur og tegneserier. Det er det høyeste beløpet siden bibliotekutlysningene startet i 2008.

Stiftelsen Fritt Ords og Zeit Stiftung Bucerius’ Free Media Awards 2024 går til journalister og medier fra Georgia, Ukraina, Aserbajdsjan, Belarus, Russland og, for første gang, Ungarn23.8.2024 06:40:00 CEST | Pressemelding

Presseprisene til seks journalister og medier i Øst- og Sentral-Europa er en anerkjennelse av deres betydningsfulle undersøkende journalistikk og personlige mot i en svært urolig tid i hele regionen. Flere av årets prisvinnere er fengslet på grunn av sitt journalistiske virke.