Feirer 750-årsjubileum med maratonsending

I år er Magnus Lagabøtes Landslov 750 år. Lørdag 24. august feires loven i 750 minutter på NRK.

Inviterer til lesefest: Stortingspresident Masud Gharahkhani sammen med programledere for sendingen Hans Olav Brenner og Linda Eide Sigbjørn P. Kiserud/Stortinget

Les denne pressemeldinga på nynorsk

Landsloven fra 1274 er blant de viktigste dokumentene i norsk historie. Stortinget, Nasjonalbiblioteket og NRK inviterer til høytlesing fra loven på Eidsvolls plass lørdag 24. august fra kl. 12.00 til kl. 00:30 natt til søndag.

Linda Eide og Hans Olav Brenner skal lede sendingen, som også vil ha innslag fra de gamle tingstedene Gulen, Frosta, Eidsvoll og Sarpsborg - samt Bergen og Tromsø.

Ny sakte-TV-satsing
De to programlederne er klare for å lose publikum gjennom Landslovens ti kapitler.

– Dette blir en festlørdag for alle som er interesserte i middelalderen, og alle som ikke visste at de var det. Jeg ser veldig frem til å snakke med gjester som har jobba med og gløder for middelalderhistorie. Jeg tror «jøss!» og «aha»-effekten blir stor. Etter denne sendingen er vi blitt en enda mer opplyst nasjon, intet mindre, sier Linda Eide og får følge av Hans Olav Brenner:

– Det er noen svimlende forbindelser mellom Norge i dag og skikker, sinnelag og lover for 750 år siden. Denne dagen kommer den mørke middelalderen til å bli nærmest lys og gjennomsiktig! Jeg elsker en allmennkringkaster som kaster seg over dette stoffet, sånn at vi alle sammen kan lære hvordan nordmenn før oss levde og tenkte, sier Brenner entusiastisk

Fra perm til perm
Den 750 gamle loven skal leses fra perm til perm i løpet av 750 minutter - selvfølgelig. Om lag 100 forskjellige personer, fra skoleklasser til kjendiser, er med på «lesestafetten». Her er noen av dem:

• Trond Viggo Torgersen
  • Danby Choi
  • Lars Berrum
  • Catrin Sagen
  • Erna Solberg
  • Linnea Myhre
  • Jonas Gahr Støre

- Nasjonal feiring
I tillegg vil sendingen by på gjester som gir sitt perspektiv på det vi hører – fra «kongeskuespiller» Anders Baasmo til professor Jørn Øyrehagen Sunde. Han har blant annet har rettshistorie og rettsstat som sitt forskningsfelt.

– Dette er gøy og overveldende, sier Sunde om maratonsendingen.

– Samtidig er en slik feiring på sin plass, for vi har ikke markert Landsloven så tydelig tidligere. Ved siden av Grunnloven er dette det viktigste dokumentet i norsk historie. Da passer det med en nasjonal feiring der de statsbærende institusjonene deltar, slår Sunde fast.

– Progressiv lov
Stortingspresident Masud Gharahkhani håper at publikum vil komme til Eidsvolls plass foran Stortinget for å følge sendingen, minutt for minutt. Der vil det også være en storskjerm som viser innslagene fra andre steder i landet.

- Landsloven var den første riksdekkende loven i Europa som faktisk ble brukt. På noen punkter var den også veldig progressiv. For første gang fikk kvinner arverett. Retten til å ferdes fritt i og høste av naturen, som vi finner igjen i våre egne liv, er nedfelt i Landsloven, sier Gharahkhani.

Sendingen vil i hovedsak gå på NRK1. NRK2 har sendingen i tidsrommet 19.00 til 21.50 på lørdagskvelden og når Kveldsnytt starter på NRK1 kl. 23.00

Kommunikasjonsansvarlig NRK:
Marit Holmquist Fenne: marit.holmquist.fenne@nrk.no.

Kommunikasjonsansvarlig Stortinget:
Sigbjørn Pettersen Kiserud: sigbjorn.pettersen.kiserud@stortinget.no