Stabilt 2. kvartalsresultat tross betydelige tap etter dataangrepet i Sverige

Felleskjøpet Agris omsetning i andre kvartal 2024 er på nivå med samme periode i 2023. Driftsresultat før avskrivinger (EBITDA) endte på 667 millioner kroner i andre kvartal, på nivå med fjoråret, og på 560 millioner kroner i første halvår, ned fra 639 millioner kroner i fjor. Dataangrepet på Granngården, Felleskjøpets butikkjede i Sverige, forklarer resultatnedgangen.

Foto: Felleskjøpet Agri

Felleskjøpet Agris omsetning endte i andre kvartal på 6,7 milliarder kroner. Det er en økning på 152 millioner kroner, eller 2,3 prosent, sammenlignet med samme periode i 2023. Hittil i år 2024 er omsetningsveksten på 0,2 prosent målt mot samme periode i fjor. Den svake omsetningsveksten hittil i år forklares i stor grad av dataangrepet på Granngården, samt en nedgang i omsetning innenfor Landbruk. Kornvolumet er som forventet ned fra 2023-nivå. Det har vært god vekst av mineralgjødsel i perioden, men omsetningsmessig oppveies veksten av prisreduksjon.

– Ekstremværet Hans og den svake kornsesongen i 2023 påvirker fortsatt investeringsevnen i landbruket negativt. Det er derfor ekstra gledelig å se at gras- og kornavlingene virker langt bedre i år. I tillegg til bedre avlinger vil reduserte gjødselpriser og åpningen for økt melkeproduksjon påvirke bondens økonomi positivt. Det som er positivt for bonden er positivt for Felleskjøpet, og vi ser antydninger til dette gjennom økningen i volumene innen kraftfôr, mineralgjødsel og andre innsatsfaktorer i perioden, sier Svenn Ivar Fure, Konsernsjef i Felleskjøpet Agri.

Resultatene i andre kvartal på linje med fjoråret på tross av dataangrepet

Driftsresultat før avskrivinger (EBITDA) for andre kvartal ble 667 millioner kroner. Det er på nivå med fjoråret. Granngården har betydelig svakere EBITDA enn i 2023. Svekkelsen forklares av de direkte følgene av dataangrepet på Tietoevry, som Granngården ble rammet av tidligere i år. I tillegg til tapt omsetning og ekstraordinære kostnader, har lønnsomheten blitt negativt påvirket av manglende systemstøtte i perioden. Konsernets resultater er også negativt påvirket av følgeeffektene av fjorårets svake kornsesong.

– Hendelsen viste oss at sikkerhetslagringssystemene til Tietoevry ikke virket og derfor var ikke Granngårdens data og systemer beskyttet. Granngården har derfor måttet bruke tid og store ressurser på å bygge opp nær alle IT- og driftssystemer på nytt. Denne perioden har vært krevende for både kunder og ansatte og påvirket både resultater og kundetilfredshet negativt. Eksempelvis har den reduserte funksjonaliteten på nettbutikken gjort at vi har mistet en viktig salgs- og markedsføringskanal i en lengre periode. Legger du til utfordringer med å opprettholde tilstrekkelig varetilgang og korrekt prising, så er det klart at det går hardt utover lønnsomheten. Dette er svært alvorlig for Granngården og Felleskjøpet. Vi mener Tietoevry i Sverige har lagt opp til denne situasjonen gjennom å ha hatt grovt uansvarlig og mangelfull drift- og sikkerhet. Vår målsetning er nå å fullføre overgangen til vår nye og industriledende teknologiplattform i løpet av tredje kvartal, sier Fure.

Som følge av hendelsene, har Granngården varslet Tietoevry om et mulig erstatningssøksmål.

Dataangrepet i Granngården forklarer nedgangen i resultatene i første halvår

Hittil i år er EBITDA 560 millioner kroner, 80 millioner kroner svakere enn på samme tid i 2023. Felleskjøpet uten Granngården leverer EBITDA noe over fjorårsnivå til tross for lavt kornvolum.

– Lyspunktene så langt i år er at vi ser at det er stabil underliggende drift og at flere av datterselskapene viser god effekt av omstillinger. Hele konsernet jobber godt med å sikre lønnsomheten og sunn økonomi, samtidig som vi ivaretar kundenes behov, sier Fure.

John Deere er markedsleder i fallende marked

Totalmarkedet for traktor i Norge ble redusert med 15 prosent sammenlignet med 2023, til totalt 1 169 traktorer. Felleskjøpet og John Deere er markedsleder med en markedsandel på 26,9 prosent.

Maskinområdet merker markedsnedgangen og har omsetningsnedgang og lavere ordreinngang sammenlignet med fjoråret. Innenfor verkstedene er det god etterspørsel og drift.

God drift i Cernova

Cernova, konsernets skandinaviske mølle- og bakerivirksomhet, hadde god drift og leverer EBITDA som er noe bedre enn fjoråret.

Finanskostnader på linje med fjoråret

Totale finanskostnader er for første halvår på nivå med samme periode i fjor.

Felleskjøpet har langsiktige rentesikringer for deler av låneporteføljen. Realiserte og urealiserte rentesikringer føres over posten finanskostnader. Verdiendring var i andre kvartal 2024 marginalt positiv, mens det i samme periode 2023 var en betydelig positiv utvikling.

God effekt av tiltak for å redusere kapitalbindingen

Investerings- og kapitaldisiplin, redusert lagerbinding og andre arbeidskapitalreduksjoner har gitt god effekt for konsernet. Den svake kornsesongen i 2023 samt lavere pris på mineralgjødsel har ført til lavere kapitalbinding i forretningsområdet Landbruk ved utgangen av første halvår. Dette har, som forventet, økt importbehovet og redusert inntektene fra videresalg av korn.

Nøkkeltall bedret

Ved utgangen av andre kvartal 2024 endte netto rentebærende gjeld (NRBG) på 2 548 millioner kroner, en reduksjon på 798 millioner kroner fra utgang første halvår 2023. Nøkkeltallet NRBG/EBITDA var 3,1. På samme tid i 2023 var NRBG/EBITDA på 3,4.

Ved utgangen av kvartalet var konsernets egenkapitalandel på 30,9 prosent, noe som er ned fra 32 prosent på samme tid i fjor.

Nøkkeltall Felleskjøpet Agri konsern

(Mill. kroner)