Escape Travel

Workation – ny trend for firmareiser

Lunsjpause under palmetrær og besøk på eksotiske basarer med kollegene etter arbeidstid? Stadig flere firmaer er interesserte i «workation» for sine ansatte.

Jobbuke i litt mer inspirerende omgivelser enn kontoret? Det kan være en fin workation. Getty Images / Escape Travel

Avdelingen for firmareiser i Escape Travel merker den økte etterspørselen fra bedrifter etter gode tilbud på «workation».

– Workation er en kombinasjon av jobb og ferie. Kolleger reiser sammen til et hyggelig reisemål for å jobbe i en gitt periode – det kan være en arbeidsuke, gjerne forlenget med helg, forklarer Irene Rygh Pedersen, avdelingsleder for firmareiser  i Escape Travel.

Nye måter å jobbe på

Workation har vokst fram de siste årene, og særlig har det skutt fart etter pandemien.

– Mange bedrifter er blitt mer fleksible overfor sine ansatte når det gjelder å jobbe fra andre steder enn på kontoret. Den digitale verden har gjort det mulig å jobbe fra hvor som helst, men det varierer selvsagt fra bransje til bransje, sier Rygh Pedersen.

null
Trivsel og samhold er to svært heldige bivirkninger med workation. Getty Images / Escape Travel

Kreativitet og samhold

Tradisjonelle firmaturer går gjerne over kortere tidsrom, og med spesialtilpasset faglig innhold. På en workation utfører gjerne de ansatte sine vanlige arbeidsoppgaver, eller kanskje jobber de med et spesifikt prosjekt.

Hva får så bedriftene igjen for å sende sine ansatte av gårde på workation?

– Miljøforandring kan øke både kreativitet og produktivitet. Økt trivsel og lojalitet til arbeidsplassen er også hyggelige bivirkninger. Aktiviteter etter arbeidstid fremmer samarbeid og samhold kolleger imellom, påpeker Rygh Pedersen i Escape Travel.

Hvem passer workation for?

Flere typer firmaer kan ha godt utbytte av en workation.

– For bedrifter som har fleksible arbeidstider og mulighet for å jobbe bortefra, er dette ideelt. For eksempel teknologibedrifter, reklamebyråer, konsulentfirmaer og IT-bedrifter, sier Rygh Pedersen.

En effektiv workation bør absolutt ha klare rammer.

– Det er viktig å fastsette arbeidstider for at jobben skal bli gjort. Etter arbeidstid er det rom for egentid, og vi organiserer også teambuilding-aktiviteter, workshops, sosiale arrangementer – og selvfølgelig de gode måltidene, sier Irene Rygh Pedersen.

null
Workation i Marrakech – ikke usannsynlig at kreativiteten blomstrer i eksotiske omgivelser. Getty Images / Escape Travel

Hvor drar man på workation?

Workation kan egne seg på flere ulike reisemål, alt fra en hyggelig fjellandsby i Alpene til et eksotisk reisemål som Marokko, eller storbytur til Madrid.

– Det viktige er gode arbeidsfasiliteter, fellesrom for møter og utearealer for eksklusiv bruk. Da er mye gjort for en vellykket workation, sier hun.

Fem destinasjoner vi trygt kan anbefale for en workation er:

• Malaga
    Málaga tilbyr sol, strand og en hyggelige bygater. Byen har gode internettforbindelser og moderne kontorfasiliteter, perfekt for en effektiv workation. Utforsk byens kunstscene og gastronomi når arbeidsdagen er over.
  • Marrakech
    Byen er fylt med sjarmerende riader som kan fungere som arbeidsplasser, omgitt av eksotiske hager og souker. Når arbeidsdagen er over, kan dere utforske den pulserende medinaen, nyte autentisk marokkansk mat og oppleve den fascinerende marokkanske kulturen.
  • Berlin
    Som en av Europas mest dynamiske byer, tilbyr Berlin uendelige muligheter for workation. Byen har et bredt spekter av kontorfellesskap, kreative nabolag og kulturelle arrangementer som kan gi teamet ditt ny energi og inspirasjon.
  • Valencia
    Valencia er kjent for sin flotte kystlinje, moderne arkitektur og rike kultur. Byen har mange kontorfellesskap og et levende teknologimiljø, perfekt for en inspirerende workation. Etter arbeidstid kan dere nyte byens strender, fantastiske mat og spennende kulturelle opplevelser.
  • Gridelwald
    Grindelwald er en idyllisk alpeby som gir deg arbeidsro mens du er omringet av spektakulær natur. Byen tilbyr moderne fasiliteter, kombinert med fantastiske muligheter for fjellturer og friluftsaktiviteter. Perfekt for team som ønsker å styrke samholdet og hente inspirasjon fra de mektige sveitsiske alpene.

Escape Travel

Eventyret starter her!

Escape Travel er Norges fjerde største reisearrangør. Vi skreddersyr spesialreiser som elvecruise, cruise, temareiser, sportsreiser, singelreiser, aktive reiser, firmareiser - og drømmeferier til fjerne strøk for deg som vil ha en skreddersydd reise.

Vi er noe utenom det vanlige, for hos oss jobber mange av landets mest erfarne turskreddere og reiseledere. Vi er skikkelige og personlige reiseentusiaster som med spisskompetanse skaper eventyrlige reiser. Med stolthet konkurrerer vi på innhold og kvalitet, fremfor pris.

Escape Travel Group har sitt hovedkontor i Oslo. Forutenom Escape Travel, så er også Carpe Diem, Cruise.no, Solfaktor og Escapeaway en del av gruppen.

Escape Travel ledes av Tor Johan Pedersen og eies av Per G. Braathens investeringsselskap Braganza, som også eier reisebyråkjeden Ticket, Dyreparken i Kristiansand og flyselskapet BRA.

Følg pressemeldinger fra Escape Travel

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Escape Travel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Escape Travel