Stadig flere dansker plugger i ladekabelen

I Danmark kjører stadig flere til en ladestasjon framfor å fylle bensin eller diesel: Salget av antall nye elbiler i juli økte med nesten 70 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Også nybilsalget totalt økte i Danmark. Både Sverige og Norge hadde betydelig nedgang i juli – og svenskene går «mot strømmen» og kjøper færre elbiler enn for et år siden.

Elbilandelen av nybilsalget i juli endte på over 50 prosent i Danmark. Foto: Shutterstock

Norge er fortsatt verdensledende i elbilandel, og det gjelder selv om nybilsalget falt i juli. Her hjemme var elbilandelen på nesten 92 prosent i juli. I Danmark ble elbilandelen 51,5 prosent. Men svenskene tenkte seg om – og selv om rundt en tredel av alle nybilkjøperne valgte elbil i juli, så falt antall nye elbiler med nesten 18 prosent sammenlignet med juli 2023.

Fjerning av incentiver bremser elbilsalget

Svenskene fjernet for en stund siden incentivene for kjøp av elbil, og siden har salget av elbiler til privatpersoner falt markant.
- I juli utgjorde privatandelen av nye elbilkjøp i Sverige kun 18 prosent, mens den i Norge var over 55 prosent. Det er altså svensk næringsliv som i stor grad går elektrisk. Det viser med all tydelighet at elbilincentiver må til for å holde fart i elektrifiseringen, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
I Danmark, som har gode incentiver ved elbilkjøp, ligger andelen privatkjøpte nye elbiler på 50 prosent.

Ladbare bensinhybrider populært i Sverige

Både i Danmark og Sverige, som i Norge, er det en klar tendens at særlig salget av rene bensinbiler går kraftig ned. Men i Sverige er det en tydelig økning i salget av ladbare bensinhybrider, mens salget av denne biltypen gikk betydelig ned både i Norge og Danmark. I Sverige var andelen nye ladbare bensinhybrider på hele 25 prosent i juli, mens den i Danmark var rundt fire prosent og i Norge drøyt to prosent.

Og selv om antallet var relativt lavt, hadde også rene dieselbiler en økning i Sverige i juli, og endte med en andel på ca. fem prosent – nesten 800 av drøyt 15 000 nye personbiler. Både i Norge og Danmark peker pilene for salg av dieselbiler nedover.

- Den tydelige økningen i salget av ladbare bensinhybrider i Sverige, har kommet parallelt med nedgangen i elbilsalget. Dette henger igjen sammen med at svenskene fjernet elbil-incentivene og at biler med andre drivlinjer er mer konkurransedyktige enn elbilene, sier Solberg Thorsen.

Dansk nybilsalg holder jevn fart

Danmark hadde som eneste skandinaviske land en liten økning i nybilsalget i juli, på 2,5 prosent. Både i Norge og Sverige falt nybilsalget. I Norge med hele 14 prosent, mens nedgangen i Sverige var på drøyt sju prosent.

- Juli er sjelden en stor bilsalgsmåned, og var heller ikke det i år. Men det er gledelig å se at salget holder nivået, både i forhold til fjoråret, men også i forhold til våre nordiske naboer, som begge har opplevet en nedgang, sier kommersiell direktør Peter Andersen i danske DBI IT. Tidligere i år påpekte Mads Rørvig i De Danske Bilimportører at den grønne omstillingen av bilparken er i full gang. Han la vekt på at det er avgjørende for elektrifiseringen av bilparken, at avgiftene holdes i ro.

Nedgangen i nybilsalget i Sverige i juli, kommenterer markedssjef Andrée Peters i svenske bilstatistik.se slik:
- «Tungt» er nok en passende beskrivelse av det svenske nybilsalget i juli, selv om dette vanligvis er en svak måned. Og fortsatt registreres nesten 7 av 10 personbiler på selskaper. Antall elbilregistreringer gikk ned med nesten 18 prosent, mens vi ser en positiv utvikling for blant annet ladbare hybrider og til og med tradisjonelle dieselbiler.

Økning også i første halvår

Også i første halvår totalt, var det kun Danmark som hadde økning i antall førstegangsregistrerte nye personbiler. Halvårstallet endte på i overkant av 86 000 nye biler, en økning på 2,4 prosent, mens halvårstallet for Sverige ga drøyt 131 000 nye personbiler – en nedgang på nesten seks prosent. I Norge ble det registrert i overkant av 61 000 nye personbiler i første halvår, det var nesten åtte prosent færre enn samme periode i fjor.

Antall førstegangsregistrerte nye person-, vare- og lastebiler i Norge, Danmark og Sverige i juli 2024 sammenlignet med 2023.