Stadig flere dansker plugger i ladekabelen
I Danmark kjører stadig flere til en ladestasjon framfor å fylle bensin eller diesel: Salget av antall nye elbiler i juli økte med nesten 70 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Også nybilsalget totalt økte i Danmark. Både Sverige og Norge hadde betydelig nedgang i juli – og svenskene går «mot strømmen» og kjøper færre elbiler enn for et år siden.
Norge er fortsatt verdensledende i elbilandel, og det gjelder selv om nybilsalget falt i juli. Her hjemme var elbilandelen på nesten 92 prosent i juli. I Danmark ble elbilandelen 51,5 prosent. Men svenskene tenkte seg om – og selv om rundt en tredel av alle nybilkjøperne valgte elbil i juli, så falt antall nye elbiler med nesten 18 prosent sammenlignet med juli 2023.
Fjerning av incentiver bremser elbilsalget
Svenskene fjernet for en stund siden incentivene for kjøp av elbil, og siden har salget av elbiler til privatpersoner falt markant.
- I juli utgjorde privatandelen av nye elbilkjøp i Sverige kun 18 prosent, mens den i Norge var over 55 prosent. Det er altså svensk næringsliv som i stor grad går elektrisk. Det viser med all tydelighet at elbilincentiver må til for å holde fart i elektrifiseringen, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
I Danmark, som har gode incentiver ved elbilkjøp, ligger andelen privatkjøpte nye elbiler på 50 prosent.
Ladbare bensinhybrider populært i Sverige
Både i Danmark og Sverige, som i Norge, er det en klar tendens at særlig salget av rene bensinbiler går kraftig ned. Men i Sverige er det en tydelig økning i salget av ladbare bensinhybrider, mens salget av denne biltypen gikk betydelig ned både i Norge og Danmark. I Sverige var andelen nye ladbare bensinhybrider på hele 25 prosent i juli, mens den i Danmark var rundt fire prosent og i Norge drøyt to prosent.
Og selv om antallet var relativt lavt, hadde også rene dieselbiler en økning i Sverige i juli, og endte med en andel på ca. fem prosent – nesten 800 av drøyt 15 000 nye personbiler. Både i Norge og Danmark peker pilene for salg av dieselbiler nedover.
- Den tydelige økningen i salget av ladbare bensinhybrider i Sverige, har kommet parallelt med nedgangen i elbilsalget. Dette henger igjen sammen med at svenskene fjernet elbil-incentivene og at biler med andre drivlinjer er mer konkurransedyktige enn elbilene, sier Solberg Thorsen.
Dansk nybilsalg holder jevn fart
Danmark hadde som eneste skandinaviske land en liten økning i nybilsalget i juli, på 2,5 prosent. Både i Norge og Sverige falt nybilsalget. I Norge med hele 14 prosent, mens nedgangen i Sverige var på drøyt sju prosent.
- Juli er sjelden en stor bilsalgsmåned, og var heller ikke det i år. Men det er gledelig å se at salget holder nivået, både i forhold til fjoråret, men også i forhold til våre nordiske naboer, som begge har opplevet en nedgang, sier kommersiell direktør Peter Andersen i danske DBI IT. Tidligere i år påpekte Mads Rørvig i De Danske Bilimportører at den grønne omstillingen av bilparken er i full gang. Han la vekt på at det er avgjørende for elektrifiseringen av bilparken, at avgiftene holdes i ro.
Nedgangen i nybilsalget i Sverige i juli, kommenterer markedssjef Andrée Peters i svenske bilstatistik.se slik:
- «Tungt» er nok en passende beskrivelse av det svenske nybilsalget i juli, selv om dette vanligvis er en svak måned. Og fortsatt registreres nesten 7 av 10 personbiler på selskaper. Antall elbilregistreringer gikk ned med nesten 18 prosent, mens vi ser en positiv utvikling for blant annet ladbare hybrider og til og med tradisjonelle dieselbiler.
Økning også i første halvår
Også i første halvår totalt, var det kun Danmark som hadde økning i antall førstegangsregistrerte nye personbiler. Halvårstallet endte på i overkant av 86 000 nye biler, en økning på 2,4 prosent, mens halvårstallet for Sverige ga drøyt 131 000 nye personbiler – en nedgang på nesten seks prosent. I Norge ble det registrert i overkant av 61 000 nye personbiler i første halvår, det var nesten åtte prosent færre enn samme periode i fjor.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noMikkel FriisKommunikasjonssjef
Tel:950 57 659mf@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no
Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nybilsalget i Skandinavia: Ingen Oktoberfest – men flere i bilbutikkene15.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Nybilsalget fikk et oktober-løft i hele Skandinavia sammenlignet med fjoråret, og Norge hadde den største økningen. Mens stadig flere dansker velger elbil, valgte nesten 7 av 10 svensker ny bil med forbrenningsmotor.
Nybilsalget: Helelektrisk topp 20 i oktober1.11.2024 10:37:14 CET | Pressemelding
Farten i nybilsalget ser ut til å holde seg, og det er omtrent bare elbiler alt handler om. I oktober var samtlige av de 20 mest solgte bilmodellene elektriske. Til sammen ble det i oktober registrert 11 552 nye personbiler, og av disse var 10 862 elbiler. Det tilsvarer en elbilandel på 94 prosent.
Kraftig nedgang i omsetningsverdien av nye personbiler hittil i år18.10.2024 11:06:37 CEST | Pressemelding
I tredje kvartal ble det i Norge handlet nye personbiler til en verdi av 17 milliarder kroner. Det er 200 millioner kroner mer enn verdien av nybilsalget i samme periode i fjor – men hele 4,1 milliarder kroner lavere enn i årets andre kvartal.
Danskene fortsetter å velge elektrisk16.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er langt igjen før danskene har like høy elbilandel i nybilsalget som Norge, men farten i det danske elbilsalget økte også i september, og endte med en el-andel på drøyt 57 prosent. I Sverige var andelen nye elbiler 45 prosent, mens den i Norge landet på hele 96 prosent.
Dette er ikke et dårlig veibudsjett – men heller ingen grunn til å juble7.10.2024 13:49:28 CEST | Pressemelding
I 2024 er veibudsjettets andel av det totale budsjettet på 2,28 %. For 2025 foreslår regjeringen 2,42 %, - en merkbar høyere andel og større enn forventet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom