Therese Johaug satser mot VM i Trondheim

Therese Johaug (36) gjør comeback som langrennsløper på øverste nivå. – Jeg ønsker å gi drømmen om VM på hjemmebane en sjanse, sier Johaug.

Therese Johaug gjør comeback. Her sammen med trener kvinner elite, Sjur Ole Svarstad, og daglig leder NSF langrenn, Cathrine Instebø. Foto: Steinar Bjerkmann / NSF Fri bruk

Den meriterte langrennsløperen har hatt god dialog med Skiforbundet siden i februar.

– I 2022 la jeg skiene på hyllen, fordi jeg ønsket å stifte familie, men har fortsatt å trene fordi det gir meg så mye glede. Både i NM og på tester virker det fortsatt som om jeg har noe å bidra med i skisporet, og lysten til å ha startnummeret på brystet er like sterk, sier Johaug.

– Etter to begivenhetsrike år på sidelinjen, har jeg igjen fått muligheten til å bli en del av langrennssatsingen til Norges Skiforbund, og ønsker å gi drømmen om VM på hjemmebane en sjanse. Jeg er spent på å se hva som er mulig å få til, og håper jeg får ta del i folkefesten som VM i Trondheim kommer til å bli. Vi sees i løypa, fortsetter Johaug.

Landslagstrener kvinner elite, Sjur Ole Svarstad, gleder seg over at Johaug blir en del av langrennslandslaget kommende sesong.

– Dette er en fantastisk nyhet for alle som er glad i norsk langrenn. Vi så sist vinter hva som fortsatt bor i Therese. Jeg gleder meg til å samarbeide med henne fram mot ski-VM på hjemmebane. Det er ingen tvil om at de yngre løperne får en utøver å se opp til og ikke minst lære mye av, sier Svarstad.

Daglig leder i langrenn, Cathrine Instebø, stråler etter at hun fikk beskjed om Johaugs satsing mot VM-suksess i Trondheim til vinteren.

– Vi gleder oss stort over at Therese er tilbake på langrennslandslaget. Sammen har vi funnet et godt opplegg inn mot VM. Det er viktig for oss i Skiforbundet at det er rom for småbarnsmødre i toppidretten. Nå gir vi gass inn mot det som skal bli en folkefest i Granåsen i februar og mars. Jeg er henrykt over at Therese gjør comeback, sier Instebø.

Bilder

Therese Johaug gjør comeback på langrennslandslaget.

Følg pressemeldinger fra Norges Skiforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Skiforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Skiforbund