Tilbakeslag for Kilde

Aleksander Aamodt Kilde (31) fra Lommedalens IL må belage seg på en lengre rehabiliteringsperiode etter fallet i Wengen i januar. Sist uke var han gjennom et nytt inngrep i venstre skulder.

Kilde ble skulderoperert onsdag sist uke ved The Steadman Clinic i Vail, Colorado. Den norske landslagsalpinisten er nå hjemme i Innsbruck.

– Aleksander har over de siste ukene pådratt seg en smertetilstand i venstre skulder, den samme som ble skadet i fallet i Wengen. Etter vurdering av helseteamet til Norges Skiforbund ble det besluttet at han måtte vurderes nærmere av lege under sitt opphold i USA. Det ble da funnet infeksjon i skulder. Hovedfokus nå er å få sanert infeksjonen, og han forsetter antibiotika og videre behandling hjemme i Innsbruck, forteller alpinlandslagets lege, Trond Floberghagen.

Det er også et godt samarbeid med legene i USA, Østerrike og Norge for å få Kilde raskest mulig frisk, og etterhvert tilbake i full trening.

– Prognosen er det alt for tidlig å si noe om, men dette vil kreve en ny rehabiliteringsperiode, sier Floberghagen.

Selv er Aleksander Aamodt Kilde forsiktig optimist.

– Dette er selvfølgelig et tilbakeslag, og jeg må bruke lengre tid i opptreningsperioden enn planlagt. Det er for tidlig å si når jeg kan være tilbake i 100 prosent trening, men jeg skal bruke tiden godt. Jeg skal komme tilbake, sier Kilde.

Trond Floberghagen treffes på tlf. +47 901 98 922

Følg pressemeldinger fra Norges Skiforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Skiforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Skiforbund