Hotell- og restaurantnæringen opplever rekordstor nedgang i antall konkurser

Det globale data- og analysefirmaet Dun & Bradstreet utarbeider månedlige statistikker om konkursutviklingen i norsk næringsliv. Så langt i år er antallet konkurser på samme nivå som i fjor. For juli isolert økte antallet konkurser med 10,8 prosent. Hotell- og restaurantbransjen er i år den bransjen med færrest konkurser, og Vestlandet skiller seg nå ut som den regionen i Norge som går best.

Foto: Dan Gold via Unsplash

– Juli er alltid den måneden i året med færrest konkurser, men utviklingen bekrefter at Norge i år, som i fjor, opplever mange konkurser. Vi må tilbake til før pandemien for å finne et svakere første halvår. Samtidig er det nå store regionale og bransjemessige forskjeller. Deler av norsk næringsliv gjør det nå mye bedre enn i første halvår 2023, sier Gustav Lundberg, analytiker i Dun & Bradstreet Norge.

Hoteller og restauranter er bransjevinnere

Antallet konkurser så langt i år er 2 581, som er på samme nivå som første halvår i 2023. At eiendomsbransjen sliter kraftig er godt kjent og antallet konkurser er nå 46,2 prosent høyere enn samme periode i fjor. Den bransjen med aller best utvikling er hotell og restaurant. Her er det en nedgang i antall konkurser i første halvår på nesten 20 prosent mot samme periode i fjor.

– Hotell og restaurant er tradisjonelt en bransje hvor det er mange konkurser. Det skyldes blant annet sårbare forretningsmodeller og små marginer. Derfor er det veldig interessant at nettopp den bransjen har den beste konkursutviklingen så langt i år. Nedgangen er på solide 18,3 prosent. En svak krone og stort antall utlendinger som besøker Norge er nok viktige drivere, men viser at bransjen er mer solid enn på lenge, sier Lundberg.

Industrien gjør det også godt med 17,6 prosent færre konkurser enn i fjor. I øvrige næringer er det mindre endringer.

Vestlandet knuser resten

Mens Innlandet og Norge-Norge sliter, opplever Vestland og Rogaland en betydelig nedgang i antallet konkurser i første halvår. Vestland er ned 14,8 prosent og Rogaland hele 31,3 prosent.

– Det er ingen tvil om at næringslivet på Vestlandet for øyeblikket gjør det bedre enn resten av landet. Det er den positive utviklingen i antallet konkurser her som gjør at de nasjonale tallene ikke er enda svakere enn de faktisk er. Vi har ikke noe tallgrunnlag for å kunne si hvorfor det er slik, men viser at næringslivet her er robust, sier Gustav Lundberg i Dun & Bradstreet Norge.

Dun & Bradstreet er en global leder innen forretningsdata og analyseløsninger som gjør det mulig for bedrifter over hele verden å optimalisere sine beslutningsprosesser og øke salget. Grunnlaget legges av Dun & Bradstreets Data Cloud og de verdifulle innsiktene som oppnås. Basert på denne informasjonen kan kundene øke inntektene, redusere kostnadene og risikoen, samt utvikle sine virksomheter. Siden 1841 har Dun & Bradstreet hjulpet bedrifter av alle størrelser med å redusere risiko og oppdage nye forretningsmuligheter. For mer informasjon, besøk dnb.com.