Finnmark på topp som lokalmatfylke
Med en andel på 14 % av de spurte, er Finnmark det fylket flest nordmenn vil dra til for å oppleve særegen lokalmat. - Slik har det vært siden 2019, så Finnmark har befestet sin posisjon som lokalmatfylke, sier Nina Sundqvist, direktør i Stiftelsen Norsk mat.
Stabil toppplassering for Finnmark
Stiftelsen Norsk Mat har siden 2025 gjennomført en undersøkelse som spør hvor nordmenn vil dra for å oppleve særegen lokalmat. Årets resultat viser at Finnmark igjen troner øverst som fylket med den mest karakteristiske lokalmaten. Finnmark har hatt en stabil toppplassering siden 2019. Undersøkelsen viser at fylket har klart å øke sin andel noe fra fjorårets måling, og at interessen for Finnmarks unike mattradisjoner vokser.
- Det er gledelig å se at Finnmark nok en gang styrker sin posisjon som landets fremste lokalmatfylke. Dette er et bevis på at norske turister oppfatter den kvaliteten som regionens matkultur representerer, sier Nina Sundqvist, direktør i Stiftelsen Norsk Mat.
Vestland på sterk andreplass
Vestland, som inkluderer de tidligere fylkene Hordaland og Sogn og Fjordane, er et solid andrevalg blant lokalmatentusiaster. Til sammen 12 % mener de ville dratt vestover for å oppleve særegen lokalmat.
- Vestland har rike mattradisjoner og et variert tilbud av både lokal mat og drikke, som tydelig appellerer til besøkende. "Sidersafari " i Hardanger blir jo stadig mer poplært, og denne typen samarbeid mellom lokale produsenter og lokalt reiseliv trekker folk, kommenterer Sundqvist.
Reiselivs-Norge må ta matnasjon-utfordringen på alvor
Selv om Finnmark og Vestland topper listen, viser undersøkelsen også en bekymringsverdig stabilitet i andelen som ikke har en oppfatning om hvor de skulle dra for å finne god lokalmat. Med en "vet-ikke"-andel på 35 %, har dette tallet holdt seg stabilt høyt over flere år.
- Norge kan ikke kalle seg en ekte matnasjon før flere nordmenn har en klar mening om hvor de skal dra for å oppleve vår rike lokale mat- og drikkekultur. Når vet-ikke-andelen er såpass stor og har ligget stabilt i mange år, har vi absolutt en utfordring. Vi må alle jobbe for å gjøre norsk lokalmat og drikke mer kjent. Sommeren er den perfekte tiden for å utforske Norges rike matarv. Vi oppfordrer alle til å besøke lokale produsenter og smake på det beste Norge har å tilby. Ta deg tid på veien til eller veien hjem fra ferien. Se gjerne etter Hanemerket langs veien, da finner du ofte lokale gårder med utsalg på egen gård, oppfordrer Sundqvist.
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført av EssenceMediacom Insight på oppdrag fra Stiftelsen Norsk Mat og baserer seg på svar fra 2083 personer over 18 år, innsamlet via Norstats webpanel i uke 22-23, 2024. Resultatene gir et landsrepresentativt bilde av hvor nordmenn ville reist for å oppleve den mest karakteristiske lokalmaten.
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder
Dokumenter
Om oss
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Dronningen av "havets sølv" vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris18.12.2024 14:09:19 CET | Pressemelding
- Hanne-Cecilie Sporsheims evne til å kommunisere både sildas bærekraftige potensial og gastronomiske verdi har løftet silda fram fra glemselen og tilbake på norske matbord, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad under tildelingen av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i Målstova på Nasjonalbiblioteket.
Lederskifte i Stiftelsen Norsk Mat13.12.2024 09:00:19 CET | Pressemelding
Nina Sundqvist fratrer sin stilling som adm. direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Etter en samlet vurdering har styret og direktøren blitt enige om at organisasjonens videre utvikling best ivaretas med en ny leder ved roret.
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge10.12.2024 13:53:41 CET | Pressemelding
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse. - Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat
Eventyrlig vekst: Lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder21.11.2024 10:38:42 CET | Pressemelding
Salget av lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder både i verdi og volum. Siste året har det vært en eventyrlig vekst og en omsetning på totalt 12.3 milliarder kroner. Veksten omfatter alle salgskanaler og alle fylker.
Stem frem vinneren av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris 202418.10.2024 10:12:09 CEST | Pressemelding
Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris skal i år gå til en formidler av norsk sjømat. Fire finalister er valgt ut, og nå kan publikum stemme frem sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom