DZT Vertriebsagentur Norwegen

Østersjøen blir snart det nye Middelhavet

Del

(18. juli, 2024) Ekstremvarmen som rammer Sør-Europa får stadig flere til å velge nye reisemål om sommeren. – Strendene ved Østersjøen er i ferd med å bli et mer behagelig alternativ til strendene ved Middelhavet, forteller Joelle Janz, turistsjef for Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge.

Timmendorfer Strand: Brygge ut i Østersjøen
Timmendorfer Strand: Brygge ut i Østersjøen ©GNTB F: Florian Trykowski

Varmebølger og sommertemperaturer over 40 grader, med følgeeffekter som alvorlig tørke og skogbrann, har blitt stadig vanligere i populære turistdestinasjoner rundt Middelhavet. For mange nordmenn med ønske om en avslappende strandferie er varmen nå i ferd med å bli en viktig faktor i valget av feriedestinasjon.

Joelle Janz, turistsjef for Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge, ser en endring i turiststrømmene i Europa.

– Fenomenet «Coolcation», der stadig flere turister fra sørlige strøk strømmer nordover for å kjøle seg ned under sommermånedene, har etablert seg i Norge de siste par årene. Nå er fenomenet også i ferd med å omfatte den klassiske strandferien i Sør-Europa, mener Janz.

– Dette er en utvikling alle destinasjoner i Europa må forholde seg til. Dersom varmebølgene om sommeren vedvarer, vil turiststrømmene til typiske stranddestinasjoner avta, noe som igjen vil komme landene lenger nord til gode. Østersjøen kan fort bli det nye Middelhavet, sier Joelle Janz.

Får flere strandturister

Tyskland er en av destinasjonene som allerede merker en økning innen strandturisme.

– Behagelig klima er en stadig viktigere forutsetning for strandturister fra Nord-Europa. Det er imidlertid ikke alle nordmenn som er klar over at Tyskland kan tilby kritthvite strender og grønt hav, i tillegg til temperaturer mellom 20 og 30 grader under hele sommeren, forteller Janz.

Praktisk og bærekraftig

Den tyske turistsjefen i Norge trekker spesielt fram destinasjoner i Schleswig-Holstein, så som strandbyen Timmendorfer Strand, som i over 100 år har vært en populær strand- og SPA-destinasjon for tyskere. Men også de kystnære øyene Föhr, Fehmarn og Rügen er eksempler på stranddestinasjoner som nå opplever mer besøk.

– For nordmenn er det mange fordeler med å legge strandferien til Østersjøen. Da kan familier blant annet reise med egen bil, ta fergen eller til og med toget – og det er enkelt å ta med seg hunden på ferie. En strandferie i Nord-Tyskland tilbyr ikke bare et bedre klima, men det er også både kostnadsbesparende og mer bærekraftig å feriere i nærområdene, avslutter Joelle Janz, turistsjef for Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge.

For mer informasjon, se: https://www.germany.travel/en/nature-outdoor-activities/germanys-islands.html

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Zingst Solnedgang stranda
Zingst Solnedgang stranda
Last ned bilde
Rügen: Utsikt over kalkklippene fra høyden
Rügen: Utsikt over kalkklippene fra høyden
Last ned bilde
Baltrum: sanddyner ved demningen
Baltrum: sanddyner ved demningen
Last ned bilde
Turistsjef Joelle Janz
Turistsjef Joelle Janz
Last ned bilde
Timmendorfer Strand: havnen i Travemünde
Timmendorfer Strand: havnen i Travemünde
Last ned bilde
Timmendorfer Strand: Brygge ut i Østersjøen
Timmendorfer Strand: Brygge ut i Østersjøen
Last ned bilde
Juist: Teenagers having fun at the beach
Juist: Teenagers having fun at the beach
Last ned bilde

Lenker

Alt om Ferielandet Tyskland

I over 50 år har Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) markedsført reisemålet Tyskland i utlandet på oppdrag fra den tyske regjeringen. Ved til sammen 27 utenlandskontorer betjenes 40 markeder, alle med mål om å vise frem Tysklands mangfold som turistattraksjon og øke innkommende turisme til landet.

Som paraplyorganisasjon for Ferielandet Tysklands rikholdige tilbud, har DZT en viktig funksjon i den internasjonale markedsføringen. DZT utvikler blant annet en tilbuds- og opplevelsesorientert markedsføring, samler og optimaliserer markedsføringsaktivitetene globalt og har en omfattende virksomhet i vekstmarkeder. Det er etablert et utstrakt samarbeid mellom DZT, turistnæringen i Tyskland, tyske institusjoner i utlandet og partnere fra næringsliv og organisasjoner.

Følg pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DZT Vertriebsagentur Norwegen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen

Europamesterskap i Tyskland skaper turisme – 4% flere besøkende enn normalt22.2.2024 13:47:16 CET | Pressemelding

I forbindelse med sommerens fotball-EM i Tyskland forventer det tyske turistbyrået en økning på 4% utenlandske turister sammenlignet med normalår. Det er basert på forhåndsbestillinger av hotell og fly. – Foreløpige tall er langt over gjennomsnittet, sier Petra Hedorfer, direktør ved DZT. Økningen er særlig markant for turister fra andre land som deltar i mesterskapet. Det norske landslaget har ikke kvalifisert seg til turneringen.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye