Sterk økning i salget av hagemaskiner

Det er spesielt en nykommer som har gjort det enormt sterkt hos Felleskjøpet til nå i denne hagesesongen.

POPULÆR NYHET: De trådløse robotklipperne fra Segway har blitt en skikkelig salgsvinner hos Felleskjøpet denne våren og sommeren. Foto: Segway

Stadig flere oppdager at Felleskjøpet er faghandel både for bonde og den vanlige forbrukerkunden. Samvirkekonsernet med over 100 butikker fra nord til sør har denne sesongen økt kraftig innen produktkategorien hagemaskiner.

– I et vanskelig marked preget av dyrtid også på hagemaskiner, ser vi at våre markedsandeler øker til dels kraftig på en rekke produkter, sier Knut Ivar Haave, kategorisjef hagemaskiner i Felleskjøpet Agri.

Opp 40 prosent

Han viser til grønne piler på salget av både robotgressklippere, gressklippere på batteri, høytrykksvasker, hekksakser og en rekke andre produkter.

– Vi er veldig glade for å kunne vise til en vekst i salget av hagemaskiner på over 40 prosent i første halvår sammenlignet med fjoråret. Våre ansatte ute i butikk gjør en fantastisk jobb med produktene. Det er grunnlaget for suksessen, og så hjelper det selvsagt på at det er produkter av gjennomført god kvalitet vi forhandler, sier Haave.

Det er spesielt robotklippere som utmerker seg blant produktene, og i hovedsak nykommerne fra Segway.

– Robotklippere har vært et lite eventyr til nå denne sesongen. Sammenlignet med våren i fjor har vi i store perioder sett en firedobling i salget av disse produktene, forteller Knut Ivar Haave.

Sug i markedet

Det er de nye modellene fra Segway uten kanttråd som virkelig leder an. Segway klipper gresset ved hjelp av GPS, og på de større modellene et vidvinkelkamera som gjør det enklere å se hindringer og dyr. Istedenfor kanttråd bruker du appen til å kartlegge en virtuell avgrensing av plenen.

Segway ble lansert i Felleskjøpets butikker og netthandel i år, og det har vært en suksess helt fra første dag. Til tider har etterspørselen vært så stor at produktene knapt har kommet inn i butikken og på lager før de har gått ut igjen.

– På et tidspunkt begynte vi å gå tomme. Like før fellesferien fikk vi derimot gladmeldingen om at nye modeller var på vei fra Segway. Vi må slå fast at det har vært et sug i markedet etter flere modeller. Vi er veldig glade for at vi har klart å sikre oss et godt utvalg som forhåpentlig skal vare utover sommeren, sier kategorisjef Knut Ivar Haave i Felleskjøpet.

STOR ETTERSPØRSEL: Felleskjøpet opplever økt etterspørsel etter hagemaskiner denne sesongen. Stadig flere investerer i robotklipper i hagen. Bildet viser Felleskjøpets avdeling i Ålesund.