Solid første halvår for OBOS-banken

OBOS-banken oppnådde et resultat før skatt på 171 millioner kroner i andre kvartal 2024. Resultat før skatt første halvår ble 329 millioner kroner. Veksten i utlån fortsetter og har økt med 12 prosent siste 12 måneder. OBOS-banken fikk 11 500 nye kunder første halvår.

-Kundetilstrømmingen er fortsatt stigende, noe som bidrar til utlånsvekst. De siste 12 måneder har utlån fra OBOS-banken vokst med 12 prosent, sier Øistein Gams Sandlie.

Betingelsene både på lån og innskudd bidrar til fortsatt vekst for OBOS-banken. Ved utgangen av første halvår hadde banken 61 milliarder kroner i utlån.

-Kundetilstrømmingen er fortsatt stigende, noe som bidrar til utlånsvekst. De siste 12 måneder har utlån fra OBOS-banken vokst med 12 prosent. Vi er en utfordrer i det norske bankmarkedet som driver godt og kan dermed ha en av markedets bedre betingelser på utlån- og innskuddsrenter, sier administrerende direktør i OBOS-banken Øistein Gamst Sandlie.

OBOS-banken hadde ved utgangen av andre kvartal 28,1 milliarder kroner i innskudd, noe som er en vekst på 14 prosent siste 12 måneder. 15,9 milliarder kroner av dette er innskudd fra privatkunder. Så langt i år har OBOS-banken fått 11 500 nye kunder. Egenkapitalavkastningen i andre kvartal endte på 11,4 prosent.

-OBOS-banken har en solid kapitalbase, god likviditet og utlånskapasitet. Vi har ikke hatt tap på utlån første halvår og forventer fortsatt begrensede tap på utlån fremover. Denne posisjonen har gitt oss mulighetene til å kutte utlånsrentene våre noe i løpet av våren, samtidig som vi har holdt innskuddsrentene våre i ro, sier Sandlie.

Fortsatt grønn vekst

Finansiering av boliger med høy energimerking og energibesparende rehabiliteringsprosjekter i boligselskaper er et satsingsområde for OBOS-banken, og med ventede EU-krav på området er etterspørselen fra kunder økende.

-Med våre grønne lån og finansiering av tiltak som reduserer klimarisiko bidrar banken til en mer bærekraftig boligsektor. Kombinert med finansiering av boligkjøpsmodellene Deleie og Bostart fra OBOS gir dette banken et solid bærekraftfundament, sier Sandlie.

Ved utgangen av andre kvartal i år utgjør grønne lån 7,6 prosent av lån gitt fra OBOS-banken i privatmarkedet første halvår. Økningen siste 12 måneder er på 85 prosent.

- Kundene er mer bevisste sine betingelser enn tidligere, og med stadig flere klimakrav knyttet både til bolig og finansmarkedet forventer vi en stadig sterkere etterspørsel av disse produktene de neste årene, sier Sandlie.