TENK Tech Camp Stavanger

Velkommen til TENK Tech Camp i Stavanger: Teknologieventyr for jenter på Vitenfabrikken

TENK Tech Camp Stavanger åpner opp for pressen til å besøke TENK Teknologi Camp torsdag 8. august 2024 fra kl. 09.00 (Åpningsseremoni kl. 10.00) og fredag 9. august fra kl. 10.00. Avtal med Line Steinnes, pressekontakt for TENK Tech Camp Stavanger, om at dere ønsker å komme. Mobil: 91700198.

Sted: Vitenfabrikken i Sandnes.

Arrangementet er gratis og åpent for alle jenter i alderen 12-18 år. Det krever ingen forkunnskaper og finner sted i sommerferien.

Arrangementet vil bli åpnet av ordføreren for Sandnes og Stavanger. Det vil bli holdt konserter, konkurranser, workshops og foredrag over to dager. Vennskap, inkludering og arbeid mot utenforskap er viktige elementer i denne satsningen for å få flere jenter interessert i teknologibransjen.

TENK Tech Camp i Stavanger har blitt globalt anerkjent for arbeidet som er lagt ned av alle som bidrar til campen, og har vunnet en prestisjefull pris som heter “Tech for Good” av Digital Revolution Awards.

Prosjektet i Stavanger er startet opp og drives av et prosjektteam som består av:

• Camilla Dybendal: Prosjektleder (Direktør, Capgemini Invent)
  • Åshild Hanne Larsen: Prosjektmedarbeider (Vice President Subsurface & Excellence, Equinor)
  • C. Linnéa Bergström: Prosjektmedarbeider (Head of Customer Success Norway, boost.ai)
  • Line H. Steinnes: Prosjektmedarbeider (Leader Communication, Equinor)
  • Gry Evita Sivertsen: Prosjektmedarbeider (Founder, Gritera Stavanger)"
Teknologieventyr for jenter
Teknologieventyr for jenter Foto: Line Owren Fotografi (bildene eies av TENK)

14% av den norske befolkningen over 16 år har ingen eller lave digitale ferdigheter. Derfor må vi jobbe for digital inkludering. I en tid med raskt utviklende teknologi og innovasjon, er det avgjørende å sikre at alle ungdommer har tilgang til ressurser og muligheter for å utvikle sitt potensiale innenfor disse feltene. Med dette for øye er TENK Tech Camp stolt over å kunne arrangere nok en gratis teknologicamp i sommerferien rettet mot jenter i alderen 12-18 år i Stavanger-regionen. TENK Tech Camp er en del av et bredere spekter av tilbud til ungdom og barn i regionen. Men hvorfor et eget arrangement for jenter? Norske bedrifter rapporterer et stort behov for teknologer. Tekniske fagarbeidere, ingeniører og realister er etterspurte, og dette er fagområder med svært lav kvinneandel. TENK Tech Camp jobber for å få flere jenter til å søke teknologiutdanning.

TENK Tech Camp er ett av flere tilbud til ungdom og barn i Rogaland. Men hvorfor kjøres det et eget arrangement for jenter?

Norske bedrifter rapporterer et stort behov for teknologer. Tekniske fagarbeidere, ingeniører og de med utdanning i realfag eller IT er etterspurte, og dette er fagområder med lav kvinneandel. TENK Tech Camp jobber derfor aktivt for å få flere jenter til å vurdere teknologi som karrierevei. Gjennom et tilpasset to-dagers program og et støttende miljø av veiledere og fagkrefter, ønsker TENK Tech Camp å skape et trygt rom hvor jenter sammen kan utforske teknologi gjennom workshops, aktiviteter og presentasjoner som hjelper dem å utvikle sin forståelse og sine ferdigheter.

"TENK Tech Camp er mer enn bare en læringssamling; det er en mulighet for jenter å oppdage sitt fulle potensiale innen teknologi og innovasjon," sier Camilla Dybendal, leder for TENK Tech Camp. "Vi tror at ved å gi jenter de rette verktøyene og kunnskapen, kan vi bidra til å forme en mer inkluderende og bærekraftig fremtid for alle."

Jobber for digital inkludering
TENK Tech Camp er også et viktig initiativ for å lukke den digitale kløften i samfunnet. At 14% av befolkningen over 16% har lave eller ingen ferdigheter ønsker TENK Tech Camp å gjøre noe med. Ved å fokusere på digital inkludering, jobber campen for å sikre at alle jenter, uavhengig av bakgrunn eller erfaring, har muligheten til å utforske og ta i bruk teknologi. I tillegg til å lære praktiske ferdigheter, legger campen også vekt på temaer som bekjempelse av nettmobbing, kritisk tenkning og bruk av teknologi for å finne bærekraftige samfunnsløsninger.

Prosjektteamet som står bak årets arrangement i Stavanger-regionen består av frivillige som har brukt et helt år og jobbet gratis på sin fritid for å planlegge og organisere en spennende og givende camp for deltakerne. «I fjor deltok nærmere 200 jenter og det var fantastisk å se engasjementet de viste og vennskapene som ble etablert under campen» sier Åshild Hanne Larsen som er en del av prosjektteamet i Stavanger. «Flere sa at de hadde fått en helt annen forståelse av hva teknologi kan brukes til og hadde møtt rollemodeller som hadde inspirert dem og gitt dem minner for livet. Vi gleder oss til å gi flere jenter den samme gode opplevelsen i år.»

For mer informasjon om TENK Tech Camp og hvordan du kan delta, besøk vår nettside og her kan du melde deg på: https://tenknorge.com/tenk-tech-camp

TENK Tech Camp arrangeres i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger/Sandnes, Kristiansand, Harstad og Gjøvik i 2024.

TENK Tech Camp jobber for å få flere jenter til å søke teknologiutdanning. Svaret ligger i å bryte ned barrierer og inspirere unge jenter til å utforske og omfavne teknologiens verden. Gjennom et tilpasset program og en støttende miljø, ønsker TENK Tech Camp å skape et rom hvor jenter kan føle seg frie til å utforske sin nysgjerrighet og utvikle sine ferdigheter uten frykt eller begrensninger.

TENK Tech Camp skape en arena for digital inkludering
TENK Tech Camp er også et viktig initiativ for å lukke den digitale kløften i samfunnet. Ved å fokusere på digital inkludering, jobber campen for å sikre at alle jenter, uavhengig av bakgrunn eller erfaring, har muligheten til å utforske og ta i bruk teknologi. I tillegg til å lære praktiske ferdigheter innen teknologi, legger campen også vekt på temaer som bekjempelse av nettmobbing, kritisk tenkning og bruk av teknologi for å finne bærekraftige samfunnsløsninger.

Vi er evig takknemlige for det utrolige arbeidet til vårt dedikerte prosjektteam, som har brukt et helt år og jobbet gratis på sin fritid. Dette gjør vi for å planlegge og organisere en læringsopplevelse som vil inspirere jenter til å forfølge sine interesser innen teknologi og innovasjon. Vi ønsker å bygge nye vennskap og gi de minner for livet.

Har du en jente i alderen 13-18 år som kunne tenke seg to dager gratis teknologicamp

Line SteinnesPresseansvarligTENK Tech Camp Stavanger

Tel:91700198

Om TENK organisasjonen

TENK Tech Camp er et frivillig initiativ; et gratis arrangement for jenter i alderen 13-18 år. Her får deltakerne høre foredrag, delta på workshops om teknologi og knytte nye vennskap.

TENK – Tech-Nettverket for kvinner etablerte campen for første gang i Oslo i 2017, med Isabell Ringnes i spissen. Den gang hadde campen ingen sponsorer, 30 frivillige og 130 påmeldte deltakere. Mye har skjedd på syv år. Etter at campen ble veletablert i Oslo, ble den lansert i Trondheim i 2021 og i Bergen i 2022. I fjor sommer hadde campen totalt 14 sponsorer, 150 frivillige og 300 påmeldte jenter. Nå er TENK Tech Camp klar for å innta Stavanger, som sin fjerde by.

Tanken var, og er fortsatt, at kvinnelige rollemodeller i IT-bransjen skal inspirere unge jenter til å velge teknologifag på skolen og som sin fremtidige karrierevei. Teamet i Stavanger deler TENKs visjon om å vekke IT-interessen hos ungdomsskolejenter. De har allerede booket Vitenfabrikken i Sandnes 10-11. august.

Flere politikere og andre synlige foredragsholdere har også deltatt på campen de siste årene, som Anette Trettebergstuen, Abid Raja og Mia Landsem.

Selv om det er mange voksne som vil bidra til en mangfoldig IT-bransje, og interessen fra sponsorer og frivillige øker, håper TENK at også flere ungdommer får øynene opp for tilbudet.

TENK tror at tiltak som campen er en forutsetning for at det blir en jevnere kjønnsbalanse i bransjen i fremtiden - et mangfold vi trenger for å utvikle digitale tjenester for hele befolkningen. Det å vise variasjonen i hva teknologi brukes til, og menneskene som jobber med den, vil forhåpentligvis inspirere ungdomsskolejenter til å tenke litt bredere når de skal velge fag og studieretninger.

Påmelding for alle byer ligger på https://tenknorge.com/tenk-tech-camp.