Rett fra skolebenken til lederjobb

- Det å få nyutdannede i oppdrag er veldig verdifullt. Jeg vil oppfordre andre bedrifter til å gjøre det samme, sier kommandørkaptein Hege-Anita Wessel i Forsvarsmateriell.

Snart har Hedda Befring fra Sopra Steria og kommandørkaptein Hege-Anita Wessel i Forsvarsmateriell jobbet sammen ved Forsvarets base på Kolsås i et år. I august tar de imot fem nyutdannede konsulenter. Foto: Sopra Steria

For ett år siden var Hedda Befring ferdig med sin master i digital samhandling fra NTNU i Trondheim. Hun gikk rett fra skolebenken og ut i jobb som konsulent hos Sopra Steria.

– Jeg var veldig heldig. Jeg ble satt på oppdrag med en gang. Forsvarsmateriell IKT-kapasiteter og Cyberforsvaret har startet et samarbeid om å endre arbeidsmetoden for IKT-leveranser, og jeg fikk en rolle i ledelsesteamet av den smidige organisasjonen, forteller Befring.

Årsaken var tilliten fra kommandørkaptein Hege-Anita Wessel og hennes team i Forsvarsmateriell ved Forsvarets base på Kolsås. De har lenge samarbeidet med Sopra Steria, og hvert år ønsker de å ta inn nyutdannede, eller såkalte graduates, i oppdraget.

– Det som er så fint med nyutdannede, er at de er så gode til å lære. De kommer rett fra skolebenken, og har en helt egen giv. Dette smitter også over på de andre i teamene våre, sier Wessel.

Rett i ledende rolle

Hedda gikk rett inn i lederrolle for Sopra Steria hos Forsvarsmateriell på Kolsås Base i Bærum. I dag er hun såkalt Scrum Master for to team, logganalyse og skytjenester, og er dermed en viktig ressurs som bidrar med forvaltning, drift og utvikling av Forsvarets IKT-systemer.

– Det var jo litt overveldende i starten, når alt er nytt. Men man kommer fort inn i det, og har god støtte hos de andre konsulentene fra Sopra Steria som jobber på Kolsås base og kunden selv. Jeg har lært utrolig mye, sier Hedda.

I august starer 200 nyutdannede i jobb hos Sopra Steria. Målet er at disse skal ut i oppdrag så fort som mulig. Hos Forsvaret på Kolsås base, er de allerede klare til å ta imot fem nyutdannede konsulenter.

– Vi gleder oss stort til å ta imot alle de nyutdannede til høsten og få de ut i oppdrag for å skape verdi for kundene våre. Å ha nyutdannede om bord er både givende og lærerikt for begge parter, og vi er glade for å ha mange kunder som ser verdien av dette. I tillegg er det helt avgjørende for å utvikle IT-kompetansen i landet vårt, sier Solfrid Skilbrigt, HR- og strategidirektør i Sopra Steria.

Oppfordrer andre til å velge nyutdannede

Og nettopp det heier også Hege-Anita Wessel i Forsvarsmateriell på. Hun ble kåret til en av Norges Topp 50 Tech-kvinner tidligere i år, og synes det er fint å se at også flere av de nyutdannede de tar inn i oppdrag er kvinner.

– Heldigvis har det blitt mer populært for jenter å starte på IT-studier de siste årene. Jeg har troen på en miks, av både alder, kjønn og arbeidserfaring, og det får vi ved å ta inn nyutdannede i oppdragene våre, sier Wessel.

Til slutt, har du en oppfordring til andre virksomheter som vurderer å ta inn nyutdannede i oppdragene sine?

– Jeg vil oppfordre til å ta inn nyutdannede. De er uansett bare nye en liten stund, og det tar ikke lang tid før de  gir verdi til organisasjonen, sier Wessel.

Og til Hedda, hva er din oppfordring til de som starter i sin kanskje første nye jobb til høsten?

– Det er bare å hoppe i det! Bli kjent med kundene og kollegaene dine, og slå deg til ro med at du ikke kan alt første uka. Læringskurven er bratt likevel, avslutter Hedda.

Bilder