Widerøe surfer videre inn i fellesferien
Med vind i seilene viser månedstallene nok en gang positiv utvikling. Seks prosent lavere kapasitet sammenlignet med fjoråret, men samtidig fire prosent kapasitetsøkning fra mai 2024. Juni endte med en kabinfaktor på 77 prosent totalt og salget av sommerferiebilletter har vært god i ukene inn mot juli. På anbudsrutene fortsetter passasjerveksten som følge av halverte makspriser, og juni endte opp med en økning på 22 prosent mot fjoråret. Anbuds-produksjonen har vokst med 16 prosent, og kabinfaktoren har økt med fem prosentpoeng til 66 prosent.

Mandag tok Tore Jenssen over roret, og trådde inn i rollen som administrerende direktør for Widerøe med 3500 ansatte. Jenssen kommer til Widerøe fra stillingen som flåtesjef i Norwegian og styreleder i Widerøe. Hans luftfartsbakgrunn strekker seg tilbake til 2007 da han begynte i Norwegian. Jenssen har hatt roller som CEO & Accountable Manager for Norwegian Air International (NAI) og COO både for Norwegians assetselskap og for Norwegian-konsernet. Siden Widerøe ble en del av Norwegian-familien tidligere i år, har Jenssen spilt en sentral rolle i synergiprosjektet mellom de to selskapene.
Et lynnedslag har vist seg å skape problemer for det ene jetflyet, som igjen bidro til en krevende start på driften under ferieutfarten i år. Regulariteten endte til slutt på 97,2 prosent og punktligheten på 88,9 prosent. Havtåken har bredd seg utover Finnmark, men ellers har været stort sett vært samarbeidsvillig i juni.
Juni ble nok en god måned. Antall passasjerer vokste med seks prosent. Totalt valgte 346.747 passasjerer å fly med Widerøe i juni. Det utgjør også en økning på seks prosent sammenlignet med fjoråret. Produksjonen var fire prosent lavere enn i fjor, men kabinfaktoren fikk allikevel et oppsving på fem prosentpoeng, totalt 72 prosent. Det er både våre ferie-/fritidsreisende og våre forretningskunder som bidrar til denne økningen. I forretningssegmentet har det vært stor reiseaktivitet gjennom hele første halvår, spesielt innenfor energisektoren og shipping/maritim. Vi registrerer også økt etterspørsel fra offentlige kunder, og da spesielt Forsvaret. Blant norske ferie-/fritidsreisende viser det seg at Norge fortsatt er det foretrukne ferieland, men med et stadig større innslag av utenlandske turister som flyr inn til Norge.
-
Det er gledelig å se at salget av flyreiser er stabilt høyt også inn i feriesesongen. Vi har solgt bra inn mot juli, og opplever vekst i salg for reiser med avreise i sommerferien, sier kommersiell direktør i Widerøe, Christian Skaug.
På Widerøes kommersielle ruter fløy selskapet ni prosent mindre enn i fjor, men passasjertallene er kun ned to prosent. Det gir en vekst i kabinfaktoren på kommersielle ruter, også her med fem prosent, til 74 prosent. Vi opplevde også en sterk utvikling av yield i juni sammenlignet med samme måned i fjor.
Kontakter
Widerøe pressevakttelefonPressehenvendelser
Tel:+47 989 01 500KommunikasjonsAvdeling@wideroe.noBilder
Dokumenter
Om oss
Widerøe er Norges eldste flyselskap med over 3500 engasjerte medarbeidere. Widerøe består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.
I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.
Widerøe AS er et heleid datterselskap i Norwegiankonsernet.
Følg pressemeldinger fra Widerøe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Widerøe
Sterk kapasitetsvekst: Widerøe satser videre på Norge5.6.2025 08:11:58 CEST | Pressemelding
Widerøe rundet av våren med en økning i både antall passasjerer og frekvenser sammenlignet med mai 2024. Pristilfredsheten har steget jevnt det siste året etter innføringen av halvert makspris på anbudsnettet. Flyselskapet øker kapasiteten ytterligere og legger til rette for tidenes Norgesferie med et historisk rutetilbud.
Eksklusiv førpremiere i 3000 kvm hangar: Flesland ble Hollywood for én kveld20.5.2025 21:23:05 CEST | Pressemelding
Årets mest actionspekkede kveld er godt i gang i Widerøes flyhangar på Flesland! Med nesten 1500 gjester viser vi – sammen med Bergen Kino – Norges førpremiere på det som ryktes å være den aller siste Mission: Impossible-filmen. Og det hele skjer i et autentisk luftfartsmiljø, hvor lukten av popcorn og jetfuel blandes idet Tom Cruise farer over et enormt lerret foran hangardøren.
Rekorddager og lojalitetsnyheter – klar for økt sommersatsing7.5.2025 08:09:08 CEST | Pressemelding
Widerøe opplevde sterk passasjervekst i april og satte to nye reiserekorder på enkeltdager. Med økt etterspørsel både lokalt og nasjonalt styrkes rutetilbudet inn mot sommeren. Samtidig opplyser selskapet at de har som mål å bli en del av lojalitetsprogrammet Norwegian Reward i løpet av høsten. Det stadig tettere samarbeidet med Norwegian gir sømløse reiseopplevelser for kundene.
Dyrtid? Nei takk! Slik reiser nordmenn i sommer5.5.2025 11:59:31 CEST | Pressemelding
Resultatene fra Widerøes årlige reiseundersøkelse viser at flere er økonomisk optimistiske og klare for å pakke kofferten denne sommeren. Vi reiser sørover, og over halvparten av oss har planer om å feriere i utlandet. Til tross for ferieplaner har tre av fire nordmenn ennå ikke bestilt årets sommerferie. Den internasjonale trenden med å feriere alene har fortsatt ikke fått fotfeste blant nordmenn – i hvert fall ikke foreløpig.
Økt kapasitet og bedre forbindelser: Nye muligheter for nordmenns sommerreiser4.4.2025 08:12:11 CEST | Pressemelding
Mars endte opp med solid vekst for Widerøe, med en økning i kapasiteten på ni prosent sammenlignet med mars 2024. Vi har satt inn større fly og økt frekvensen på flere ruter for å imøtekomme den voksende etterspørselen. Kabinfaktoren økte, og Nord-Norge seiler opp som en het kandidat for sommerferien.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom