Ikke glem kjøleskapet før du drar på ferie

Mange skal straks ut på ferie og en som ikke skal på tur, det er kjøleskapet ditt. MatPrat-kokken, Anette Fjelleng Hansen, gir deg tipsene til hva du lager av det du har igjen og hvilke matvarer du ikke må glemme i kjøleskapet før du stikker på ferie.

Ikke glem kjøleskapet før du drar på ferie, sier Anette Fjelleng Hansen, matfaglig teamleder og kokk i MatPrat. Foto: matprat.no

Hva holder seg lengst og kortest i kjøleskapet?

-Det første du bør spise opp er fersk fisk og kylling. Dette er matvarer som ikke bør ligge over holdbarhetsdatoen. Om du ikke får spist dette opp før ferien, kan du fint fryse det ned, så har du mat når du kommer hjem igjen. En annen ting som ikke holder seg særlig godt, er ferdigsalater pakket i plast. Dette er fint å få spist opp raskest mulig, forteller Anette Fjelleng Hansen, matfaglig teamleder og kokk i MatPrat.

Hva holder seg generelt godt i kjøleskapet til du er hjemme fra ferien igjen?

-Egg holder seg godt og langt over holdbarhetsdato og disse trenger du ikke spise opp med det første. Egenskapene til eggene kan imidlertid endre seg noe, og har egg du har kjøpt for en stund siden, kan du for eksempel lage omelett eller bruke dem i pannekakerøra, sier Fjelleng Hansen.

-Generelle lagringsgrønnsaker som potet, løk og gulrøtter holder seg fint så lenge de er godt innpakket, sier Fjelleng Hansen.

Enkle måltidstips med det du har igjen i kjøleskapet

Har du råvarer igjen og trenger tips til hva du kan lage? MatPrat-kokken har selvfølgelig noen triks i ermet for hva du lager for å bruke opp mest mulig av det du har igjen, på enklest mulig måte.

-Har du tomat, løk, gulrøtter og kanskje en purre, så koker du dette sammen til en tomatsaus, eller en pastasaus, sammen med en boks hermetiske tomater og litt krydderier. Da har du enten en tomatsaus du kan fryse til senere, eller et perfekt utgangspunkt til en pastarett eller pizzasaus.

Men, hva med osten?

-Den kan du rive opp og fryse ned. Perfekt til når du skal lage pizza senere. Osteskiver kan du kutte i terninger og slenge i frysa, forteller Fjelleng Hansen.

-Har du frukt til overs, skjær de i biter og legg frukten en ziplock-pose i fryseren; perfekt til en smoothie senere. Har du rømme, eller melkerester, smekk det sammen til en vaffel- eller pannekakerøre. Rekker du ikke det før turen, frys restene og lag røren senere. Har du pålegg eller brødrester, lag matpakke rett før dere drar på ferie. Da har dere mat i bilen og sparer litt penger, sier Fjelleng Hansen.

Trenger du flere tips til hva du lager av det du sitter igjen med av matvarer? På matprat.no finner du en løsning som heter «Hva har du i kjøleskapet». Skriv inn ingrediensene du har hjemme og få du forslag til smakfulle oppskrifter tilbake.

Anette Fjelleng Hansen, matfaglig teamleder og kokk i MatPrat.