Miljøgrep: Kortere kassakvittering

I MENYs selvbetjentkasser kan du nå velge om du vil ha lang eller kort kvittering. Om alle velger kort, spares ca. 320 mil med papirkvittering – nesten Oslo-Tromsø tur-retur.

Ana Silva hos MENY Tveita viser frem den korte kvitteringen.

- Vi vil til livs all unødvendig engangsforbruk, noe papirkvittering er et eksempel på. Svært få ønsker full kvittering, så dette er sløsing med papir, sier bærekraftansvarlig Kenneth Skauge.

Besparelsen på å velge kort kvittering er i snitt på 20 cm pr kunde, og med 16 millioner årlige transaksjoner i selvbetjeningskassene utgjør det en kvitteringslengde på ca. 320 mil.

Skauge forklare at kundene, via betjeningsskjermen, huker av for kort eller lang kvittering. Den korte lever fortsatt, da den inneholder strekkoden som gjør at utgangsportene åpner seg.

Også i de betjente kassene går bruken av papirkvitteringer ned, da stadig flere takker nei til den.
MENY-kundene har fortsatt tilgang til alle kvitteringene sine, de samler seg i MENY-appen under «Sparing og kvitteringer».
- Vær klar over at kvitteringen må kastes som restavfall og ikke som papir. Det fordi den er varmebehandlet, sier Skauge.

Store og små grep
Skauge forteller at MENY er opptatt av å ta grep for å unngå sløsing, blant annet i bruk av emballasje, plast og papir. Eksempelvis er plastposene til både butikkstekt brød og frukt blitt tynnere og mindre og plastskålen under hjertesalat og gulerøtter fjernet. Mange kunder er blitt flinkere til å bruke handlenett, noe som gir en årlig besparelse på 15 millioner plastposer i MENY. Kanskje er neste skritt å oppmuntre enda flere til å velge refillprodukter og bruke gjenbrukspose også til frukt og grønt.

- Vi er langt fra i mål, men vi lover å kutte ned på unødvendig sløsing og finne bedre alternativer der endringer må til. Sammen med kundene redder vi verden bittelitt, sier Skauge.

Kenneth Skauge, bærekraftsansvarlig i MENY

Om oss

MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 185 butikker og en omsetning på over 20 milliarder kroner i 2023. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. .

MENY har stort utvalg, masse ferskvarer og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Mer enn 9 200 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.