Norge skal lede global kamp mot digital svindel
Myndighetene ba i januar mobilselskapene skjerpe tiltakene og gjøre mer for å stoppe digitale svindelforsøk. Det har gitt resultater, og i forrige måned ble 10 millioner svindelanrop fra utlandet avslørt. Nå vil andre land lære av Norge.

Nkom og Økokrim etablerte i fjor høst en nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel. Gruppen består av eksperter fra ulike myndigheter og bransje, og ledes av Nkom. Samarbeidet mellom næringsliv og myndigheter i Norge har vekket internasjonal oppmerksomhet, og norske myndigheter skal nå lede en global ekspertgruppe hvor 21 land deltar. Hensikten er å avdekke sårbarheter og foreslå tiltak for å redusere svindeltrafikk over landegrensene.
Tillit til digitale tjenester er avgjørende
Et av tiltakene som har blitt iverksatt er forbedringer i systemene som oppdager og stopper «spoofede» anrop fra utlandet med norske mobilnummer. Spoofing er en teknikk som gjør at svindlere kan utgi seg for å kontakte deg fra et norsk nummer som kan vekke mer tillit enn et utenlandsk nummer.
I forrige måned ble 10 millioner anrop avslørt som svindel, og hindret sannsynligvis mange nordmenn for å bli utsatt for svindelforsøk.
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung sier det er viktig at folk har tillit til digitale tjenester.
Vi skal bygge Norge på nytt med digitalisering og da er vi avhengige av at folk har tillit til digitale tjenester. Vi må alle være trygge på at de digitale løsningene fungerer, er sikre og gjør livene våre bedre. Derfor setter vi inn tiltak når noe kan utfordre denne tilliten, som svindelforsøk over telefon. Nå foreslår vi å styrke retten til å sperre tilgang til nummer eller tjenester som driver med svindel, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.
Koster nær en milliard kroner
Hvert år taper samfunnet store summer som følge av digital svindel. Tall fra Finanstilsynet viser at enkeltpersoner og selskaper hadde et tap på 928 millioner kroner i fjor. Til sammenligning var tallet 614 millioner kroner året før.
Anti-svindelarbeidet må skje på tvers av landegrensene når mange digitale tjenester er koblet mot verden. Det er forskjell på hvor langt de ulike landene har kommet i sitt anti-svindelarbeid, men gjennom det internasjonale arbeidet vil vi nå få større oversikt over hele verdikjeden. Det vil bidra til at aktørene på sikt vil kunne sperre samtaler og SMS nærmere opprinnelseslandet, sier fungerende direktør i Nkom, John-Eivind Velure.
Sprer seg til WhatsApp og Messenger
Den digitale svindelen skjer både på nett og på mobil. Tiltakene som er gjennomført har gitt resultater, og gjør at de kriminelle nettverkene ser etter andre måter å svindle oss på.
Det at så mange samtaler stoppes forteller oss at Norge er i ferd med å etablere effektive digitale skjold mot «spoofing» av norske telefonnummer. På samme tid vitner tallene om at svindeltrykket mot Norge er enormt høyt. Vi ser at svindelen også flytter seg noe fra tale og SMS til tjenester på internett, som for eksempel via Snapchat, WhatsApp og Messenger. Typiske sosiale medier mange av oss bruker, sier Velure.
Han fortsetter.
Svindlerne bruker ny teknologi og bytter strategier og kanaler hele tiden. Ingen myndighet eller bransje kan løse problemet alene. Selv om blokkeringsresultatene nå er gode, vet vi at det vil dukke opp nye utfordringer. Den tverrfaglige innsatsen i ekspertgruppen og i det globale myndighetssamarbeidet blir derfor viktig også fremover.
Disse landene er med
Det globale arbeidet mot svindel har fått navnet GIRAF (Global Informal Regulatory Antifraud Forum)
Så langt deltar Norge, Belgia, Bulgaria, Kroatia, Kypros, Danmark, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Latvia, Luxemburg, Nederland, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spania, Sverige, Sveits, Tyrkia og Storbritannia. Deltakelse er under vurdering av amerikanske, kanadiske og brasilianske ekommyndigheter.
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder



Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nkom varsler millionbot mot Telia30.4.2025 08:07:20 CEST | Pressemelding
Nkom varsler 10 millioner kroner i overtredelsesgebyr til Telia. Det skjer etter at selskapet feilaktig mottok flere millioner kroner i statlig kompensasjon for forsterkningstiltak de skulle utført i flere kommuner.
Så mye forurenser vårt digitale samfunn29.4.2025 16:43:26 CEST | Pressemelding
De totale CO2-utslippene fra digital infrastruktur, både direkte og indirekte, var i fjor på 1,1 millioner tonn. Det tilsvarer nesten det samme som fjorårets direkte utslipp fra flytrafikken innenlands.
Presseinvitasjon: Så mye forurenser digital infrastruktur24.4.2025 14:03:25 CEST | Presseinvitasjon
For første gang har norske myndigheter kartlagt miljøpåvirkning fra digital infrastruktur i eget land. Bærekraftsanalysen legges frem i Oslo tirsdag 29. april.
Fem mobilvett-reglar i påska16.4.2025 08:27:32 CEST | Pressemelding
Enten du skal på fjellet, til sjøs eller flykte andre stader i påska, har dei fleste av oss med seg mobilen og smartklokka. Men kan du eigentleg stole på teknologien?
Ikke alle vil ha fiberbredbånd14.4.2025 14:01:57 CEST | Pressemelding
Selv om fiberdekningen i Norge er høy, velger fortsatt mange husstander å ikke koble seg til fibernettet. – Dette kan gi fremtidige utfordringer når samfunnet vårt krever mer bredbåndskapasitet enn det vi ser behovet for i dag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom