Nye drosjeregler fra 1. september: Alle som har drosjeløyve må være tilknyttet en sentral
I Statsråd i dag ble det innført krav om sentraltilknytning for alle som har drosjeløyve og om sentralløyve for de som ønsker å drive drosjesentral. De nye reglene trer i kraft 1. september 2024 og er endringer i yrkestransportloven.

– Vi skal ha en ryddig drosjenæring med gode arbeidsforhold og hvit økonomi. Kundene skal være trygge og vi skal ha et godt forbrukervern. Det må også bli lettere for kundene å orientere seg i markedet, og det mener vi at blant annet plikten om å være tilknyttet en sentral bidrar til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Kravet om tilknytning til sentral vil bidra til at det blir lettere for kundene å orientere seg i markedet siden de kan forholde seg til en sentral og ikke til den enkelte drosjeløyvehaveren. I tillegg vil det bidra til at politiet får enklere tilgang til drosjens posisjonsdata for å oppklare uønskede hendelser som skjer i forbindelse med drosjeturen.
– Dette er viktige lovendringer. I Hurdalsplattformen sier vi at vi skal sørge for tilknytningsplikt til drosjesentral, og det leverer vi på nå, sier samferdselsministeren.
Regjeringen ønsker en trygg drosjenæring, og har allerede innført strengere regler for å styrke kvaliteten og seriøsiteten i næringen. Blant annet ble det fra 1. juni 2023 innført krav om fagkompetanse for løyvehaverne. Regjeringens tiltak har gjort at antallet løyver har gått fra 18 141 1. juni 2023, til 15 440 løyver 24. juni 2024.
Frivillige organisasjoner trenger ikke løyve
Løyveplikten for drosje justeres også slik at ikke-kommersiell virksomhet faller utenfor løyvekravet. Dette betyr blant annet at frivillige organisasjoner, som ikke har mål om fortjeneste, ikke lenger er omfattet av løyveplikten.
Lovvedtaket følger hovedsakelig opp forslagene fra Drosjeutvalgets første delutredning som ble levert sommeren 2023.
Overgangsordninger
Samferdselsdepartementet arbeider med nødvendige endringer i yrkestransportforskriften som blir fastsatt i god tid før ikraftsettelsen 1. september 2024. Det kommer også til å fastsettes overgangsordninger for aktørene, blant annet knyttet til når sentraler må oppfylle alle krav og fra hvilket tidspunkt løyvehavere må være tilknyttet en sentral.
Dette er de nye reglene:
- Innføring av sentraltilknytningsplikt for alle drosjeløyvehavere.
- Innføring av sentralløyve med tilhørende objektive krav for de som ønsker å drive drosjesentral.
- Sentralene pålegges plikter knyttet til innsamling, lagring og oversendelse av informasjon til offentlige myndigheter, blant annet om posisjonsdata for drosjeturer og priser for drosjetjenester.
- Sentralene plikter å ha en klageordning, samt sørge for at en tilstrekkelig del av drosjene som er tilknyttet sentralen er utstyrt for transport for personer med nedsatt funksjonsevne, i samsvar med gjeldende regler om krav til universell utforming.
- Drosjeløyvehavere skal sikre at betaling for all løyvepliktig transport registreres i taksameter hos en drosjesentral som løyvehaveren er tilknyttet.
For flere opplysninger, se:
Bilder

Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Samferdselsministeren klipte snor for ny E39 mellom Betna og Hestnes25.6.2025 13:42:11 CEST | Pressemelding
Onsdag 25. juni vart parsellen mellom Betna og Hestnes på E39 i Sør-Trøndelag opna av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Regjeringa vil starte arbeidet med riksvei 70 Fale bru25.6.2025 12:05:54 CEST | Pressemelding
Nå starter arbeidet med ny Fale bru på riksvei 70 i Møre og Romsdal. Prosjektet ble trukket fram som aktuelt for oppstart i 2025 i statsbudsjettet for 2025.
Norge får europeisk pris for trafikksikkerhet24.6.2025 15:18:51 CEST | Pressemelding
Den europeiske trafikksikkerhetsprisen for enestående fremgang innenfor veitrafikksikkerhet går i år til Norge. Norge er landet i Europa med færrest drepte i forhold til innbyggertallet, og tildeles prisen for vedvarende engasjement og imponerende resultater i arbeidet med å redde liv i trafikken. Det er den uavhengige europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen European Transport Safety Council (ETSC) som står bak prisen.
Ny finansieringsordning for Norske tog er på plass24.6.2025 09:01:08 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025, sluttet Stortinget seg til regjeringens plan om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering.
Klart for fase 2 av Bypakke Grenland i Telemark: – Det gode arbeidet for enklare og grønare reisekvardag held fram20.6.2025 11:58:13 CEST | Pressemelding
Samferdselsdepartementet la i dag, 20. juni 2025, fram forslag om delvis bompengefinansiering av Bypakke Grenland fase 2.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom